Un film nu e niciodată doar un film. EXT. MAȘINĂ. NOAPTE îndrăznește să fie și o satiră despre cum (nu) se face un film, și un comentariu jucăuș/ pertinent despre filmul de public și o părere (neavizată) despre felul în care ne raportăm la cinema în contextul tulbure al lui 2024. Proiectul a făcut valuri la târgurile de producție de la Roma, Veneția și Istanbul - cinci ani și o pandemie mai târziu, a rezultat o conversație despre film, despre ficțiune, despre frică, mai precis making-of-ul unui film care nu există.
„Parcă nici un alt film românesc de la Metabolism (2013) încoace nu discută într-o manieră nu doar atât de cosmopolită (deci, cu un orizont larg la dispoziție), ci mai ales atât de tranșantă despre oportunismul multor producții locale (...), lipsa generalizată de repere analitice și reacțiile PR-izate, superlative cu care-am devenit obișnuiți drept „discurs despre cinema” și despre masculinitatea toxică și abuzurile de gen la care sunt supuse femeile din industrie. Aici, talentul indubitabil de textier al lui Crețulescu atinge cote mai înalte ca oricând: personajele își întorc unii altora replicile (adesea tăioase, sardonice) cu viteza și intensitatea unui meci jucat la Roland Garros, sigur, susținut și de interpretările a patru dintre cei mai importanți actori ai ecranului românesc” scrie criticul de film Flavia Dima în cronica entuziastă din Films in Frame, publicată după avanpremiera specială de la TIFF 24.
Howard Hawks spunea că un film reușit trebuie să aibă trei scene bune și nici una proastă. EXT. MAȘINĂ. NOAPTE are trei scene, mari și late. (Auto)ironice. Și foarte retro. Prima - un interogatoriu sângeros, garnisit cu lupi și zăpadă - seamănă cu un blockbuster șaptezecist de război, a doua - o ședință de producție, unde nimic nu iese cum ar trebui - trimite la cinemaul independent american de acum 30 de ani, a treia - drumul sinuos către filmarea filmului din film - pare o relicvă video din anii 80.
„Avem așadar trei planuri-secvență - unul lung, unul și mai lung, și unul indecent de lung. Fiecare are alura și textura lui, dar aici se oprește preocuparea pentru stil. De data asta, important e ce se vede, nu cum se vede”, spune regizorul.
Andrei Crețulescu a intrat în vizorul criticii în 2015, când scurtmetrajul RAMONA a fost premiat la Cannes, în cadrul secțiunii Semaine de la Critique. Lungmetrajul său de debut, CHARLESTON (2017), a avut premiera mondială în Competiția de la Locarno, a fost prezentat în peste 30 de festivaluri internaționale și a fost un succes de public pe ecranele din România.
Imaginea filmului este semnată de Andrei Butică, montajul a fost realizat de Cătălin Cristuțiu, decorurile și costumele de Mălina Ionescu. Inginer de sunet este Alexandru Dragomir, iar Marius Leftărache semnează sound design-ul.
Codruța Crețulescu, Vlad Rădulescu și Claudiu Mitcu sunt producători.
EXT. MAȘINĂ. NOAPTE va rula din 13 septembrie în cinematografele din București, Timișoara, Cluj-Napoca, Arad, Sibiu, Oradea, Bistrița, Alba Iulia, Buzău, Huși, Botoșani, Bacău și Craiova.