x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Film Filmul românesc al anului 2012, “După dealuri”

Filmul românesc al anului 2012, “După dealuri”

de Maria Sârbu    |    27 Dec 2012   •   17:48
Filmul românesc al anului 2012, “După dealuri”
Sursa foto: Mobra Films
Lungmetrajul lui Cristian Mungiu, în diverse topuri. E şi pe lista scurtă a propunerilor la Oscar.
Din luna mai, când a potopit lumea la Cannes, şi până la acest sfârşit de decembrie, când s-au făcut clasamente ale preferinţelor pentru cele mai bune filme, în ţară şi în străinătate, lungmetrajul lui Cristian Mungiu “După dealuri” s-a aflat mereu în atenţia criticilor şi a cinefililor. Fie cu prilejul obţinerii celor două premii pe Croazetă, pentru scenariu (Cristian Mungiu) şi pentru interpretare feminină (Cosmina Stratan şi Cristina Flutur), fie pentru vânzarea peliculei în peste 40 de ţări, pentru selecţionarea la alte mari festivaluri şi obţinerea de importate premii sau pentru galele de lansare a filmului în România şi în unele ţări care l-au cumpărat.

Totuşi cea mai mare aşteptare, chiar dacă cineaştii mai că nu recunosc acest lucru, este cea legată de Oscar. Oricine tinde spre o statuetă, dar pentru un regizor român este suficient ca produsul său artistic să “intre în cărţi”. Pentru Mungiu, de data aceasta, e mult: “După dealuri” e pe lista scurtă pentru Oscar la categoria Film străin; e printre cele nouă filme alese. O performanţă de care trebuie să fim mândri.

Dincolo de elogiile aduse cineastului şi echipei sale în diverse cronici în România şi în Occident (spre Vest întotdeauna ne-am îndreptat privirile, căci de acolo de doream recunoaştere), noua producţie a lui Mungiu pare că i-a determinat şi pe mulţi critici din Rusia, ţara care ţinea, în Estul Europei, supremaţia în domeniu, să scrie “la obiect” despre “fenomenul românesc”.

Un exemplu: la 30 octombrie, după ce filmul “După dealuri” a fost lansat în circuitul cinematografelor din Rusia, în publicaţia Gazeta, varianta online, prin opinia cronicarului Polina Rîjova, era scris, între altele: “Fenomenul «noul val românesc» (în care sunt incluşi cel mai des pe lângă Mungiu şi Corneliu Porumboiu, Cristi Puiu, Cristian Nemescu) impresionează în mare măsură cinefilii din Occident şi îi irită puţin pe cei din Rusia: totuşi «noul val rusesc» nu a devenit un fenomen”. Criticul mai specifică un fapt şi anume că filmul românesc “al începătorilor” a putut face ceea ce nu a fost în stare să facă cel rusesc: să dea formă artistică, în stilul cunoscut unic al cinemaului, traumei istorice sovietice, cu senzaţia ruperii epocii, complexul de vinovăţie, revenirea în ţară a urii şi a nepăsării faţă de cei apropiaţi”.

Critici din România (unii şi nu toţi) plasează filmul “După dealuri” pe primul loc în topul preferinţelor lor pe 2012. La alţii, acest titlu nu se regăseşte în topul primelor zece filme difuzate.

O veste de la britanici ne bucură: “După dealuri” figurează pe locul al optulea în topul celor mai bune filme ale anului 2012, alcătuit de prestigioasa revistă Sight & Sound.

La recentul Festival “Making Waves: New Romanian Cinema”, organizat la Lincoln Center de Romanian Film Initiative, la filmul lui Mungiu, cu care s-a încheiat evenimentul, Sala Walter Reade s-a dovedit neîncăpătoare, iar mulţi dintre cei veniţi să găsească un bilet nu au putut intra, fiind nevoiţi să aştepte lansarea americană din februarie 2013. Au fost prezenţi însă Rose Kuo, director executiv al Film Society of Lincoln Center (FSLC), Scott Foundas, proaspăt senior editor la Village Voice, Ryan Werner (Sundance Selects), Susan Norget, distribuitorul, filmului “După dealuri”, Julia Pacetti, publicist Making Waves, Barbara Lanciers, director Trust for Mutual Understanding ş.a. Nu au lipsit protagonistele filmului Cosmina Stratan şi Cristina Flutur.

Au fost multe evenimente în lume legate de proiecţia filmului lui Mungiu. Şi dacă tot suntem la ora bilanţului să amintim unele distincţii. Cele mai recente datează sfârşitul lunii noiembrie: Premiul Astor de Oro, la Festivalul de la Mar del Plata (Argentina); Premiul Special al Juriului la Festivalul  de la Gijon (Spania). Apoi Premiul publicului (pe bază de vot) în sec?iunea Balcan Survey a Festivalului de la Salonic. “După dealuri” a fost nominalizat, pentru scenariu, la Premiile Academiei Europene de Film. Sunt doar câteva... Au fost alte multe premii din momentul marelui succes de la Cannes până la aceste, deloc de neglijat, succese recente.

În unele ţări europene, publicaţii importante au recomandat filmul drept unul dintre cele mai bune intrate în sălile de cinema la final de an. Bunăoară, în articolul “Au-delŕ des collines, diable de film!”, Le Figaro scria: “Regizorul Cristian Mungiu îşi onorează arta. Cinema-ul pare să fi fost inventat pentru el. «După dealuri» este un miracol”. Credem că aşa este!

×
Subiecte în articol: dupa dealuri cristian mungiu