x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Generaţia spontanee?

0
Autor: Eugenia Voda 21 Mai 2009 - 00:00
Generaţia spontanee? LOIC VENANCE/Afp

Cinematografia românească e reprezentată în Selecţia oficială a Cannes-ului 2009 de două filme: "Poliţist, adjectiv", de Corneliu Porumboiu, şi "Amintiri din Epoca de Aur", produs şi scris de Cristian Mungiu, dar (fiind un film din cinci scheciuri) regizat împreună cu alţi patru regizori, colegi de generaţie: Ioana Uricaru, Hanno Hoffer, Răzvan Mărculescu şi Constantin Popescu.



CORESPONDENŢĂ SPECIALĂ DE LA CANNES
Mungiu e marele câştigător al Cannes-ului de acum doi ani, Porumboiu a cucerit în 2006 un premiu important, Camera d'or, pentru cel mai bun film de debut, amândoi au venit la Cannes ca "outsideri" şi amândoi au aflat aici gustul triumfului, au devenit cunoscuţi în presa internaţională, au intrat cu adevărat în circuit... O dovadă de o splendidă normalitate, a "omologării" lor, e faptul că, iată, amândoi se află din nou în selecţia oficială, ceea ce nu e puţin lucru, pentru că nu am văzut pe aici, cinematografic vorbind, nici picior de polonez sau de ceh (or, să ne aducem aminte că, înainte de '89, şi cehii şi polonezii au avut şcoli mult mai puternice decât a noastră).

TĂNĂRA GENERAŢIE
Apropo de şcoli, pe scena de la Un Certain Regard, când l-a prezentat pe Porumboiu ca pe un eminent reprezentant al tinerei generaţii de regizori, delegatul general al festivalului a folosit expresia "generaţie spontanee" ("această generaţie spontanee de tineri cineaşti români, care ne-a uimit pe toţi"). Mă simt obligată să-l contrazic pe Thierry Fremaux. E adevărat că Mungiu, Porumboiu, Cristi Puiu sunt oameni de mare talent, ale căror filme au avut succes pe glob. Şi totuşi, nu se poate vorbi despre "generaţie spontanee" - adică de generaţie apărută pe nepregătite, fără un sol din care să provină - într-o cinematografie în care există - şi m-aş bucura dacă Fremaux ar vedea măcar două titluri! - de pildă, "Reconstituirea" lui Pintilie şi "Secvenţe" de Alexandru Tatos! Sunt filme care rezistă şi azi, cu brio, în adevărul lor, deşi sunt făcute în epoca în care cinematograful era folosit ca un instrument de propagandă. Nu merg mai departe, pentru că istoria nu se scrie cu dacă, şi nu mă gândesc cum ar fi arătat filmele lui Daneliuc, Piţa, Veroiu, Mircea Săucan, Mihu şi alţii în condiţii de libertate, deci dacă istoria nu şi-ar fi bătut, într-un fel, joc de ei. Să nu uităm cum, la Cannes, în anii '60, Ciulei a cucerit un premiu de regie, Mircea Mureşan a câştigat şi el Opera prima, pentru "Răscoala", dintr-o dată filmul românesc părea pe val şi foarte bine plasat, după care, PAUZĂ, "un gol istoric se întinde", carierele lor au luat traiectorii care nu s-au mai intersectat cu Cannes-ul şi cu cinemaul de ecou internaţional. Şi, atenţie, un traseu regizoral poate fi deviat spre neant nu numai de un context politic defavorabil, cum li s-a întâmplat "înaintaşilor", dar şi de un context economic defavorabil, cum i se poate întâmpla "generaţiei spontanee". Şi cum, într-o oarecare măsură, i se întâmplă deja. Pentru că, să fim serioşi, să privim adevărul în faţă şi să evităm isteria festivistă: nici acest film al lui Corneliu Porumboiu n-ar fi existat dacă n-ar fi existat Porumboiu senior, deci susţinerea materială a familiei şi a Vasluiului natal! Cu alte cuvinte, tristeţea e că toţi aceşti regizori din aşa-zisul "nou val", care au demonstrat că sunt eficienţi şi competitivi, continuă să se zbată să găsească finanţări, sunt pândiţi tot timpul de aventura improvizaţiei şi de nesiguranţa zilei de mâine, artistic vorbind. Nu există un program naţional coerent de susţinere a acestei generaţii, nespontanee, dar în plină formă, care a demonstrat că e în lumea largă o bună valoare de schimb; fiecare se descurcă cum poate. Or, ei ar trebui obligaţi să facă filme! În aceste condiţii, şansele de victorie pe termen lung sunt foarte mici. Deja se poate observa un lucru: nici în selecţia de scurtmetraje, nici în selecţia filmelor de şcoală, Cinefondation, nici în "Atelierul de proiecte" de la Cannes 2009 nu figurează nici un nume din România, spre deosebire de alţi ani. Nu vreau să fiu o Casandră, dar cred că acest Cannes e  un moment mai potrivit să ne îngrijorăm, decât să ne bucurăm...

VEŞTI BUNE
Vestea bună e că la amândouă filmele româneşti sala a fost plină, s-a râs şi s-a aplaudat. Alte veşti bune sunt că Porumboiu a depăşit confortabil hopul cel mai periculos al unei filmografii: cel de-al doilea film, iar Mungiu a demonstrat că e, poate, primul producător particular de anvergură şi de concepţie din istoria filmului românesc, prin acest proiect de recuperare - cu umor şi cu o nostalgie specială - a adevărului istoric, a cotidianului de un monumental absurd al anilor '80. Cei mai grei ani din dictatura lui Ceauşescu, anii în care frigul, foamea şi minciuna liber consimţită au fost botezate, fără ruşine, de intelectualii de serviciu, "Epoca de Aur"!

AMINTIRI
Veştile mai puţin bune sunt că, după părerea mea, "Poliţist, adjectiv", deşi are două secvenţe memorabile, e sub nivelul lui "A fost sau n-a fost"; iar în prima parte, excesiv de rarefiată şi de trenantă, nu e un film care să ţină un public obişnuit în sală. Aş fi fericită să mă înşel! Cât despre "Amintiri din Epoca de Aur", un film de scheciuri, oricât de bun, rămâne un film de scheciuri şi, fireşte, nu un film de autor care să dea greutate unei filmografii regizorale. Dar el va fi un film de public, inteligent, hazos şi nemilos.

De pildă, râzând cu un frison de oroare la episodul cu "Scînteia" şi cu Casa Scînteii, cu presa sub teroare şi cu regimul poliţienesc aferent -, actualitatea pe care o trăim noi, cu toate ale ei, devine, parcă, brusc infinit mai suportabilă!

Avem nevoie de amintiri din Epoca de Aur!

Citeşte mai multe despre:   arte,   film

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Documentarul Lumea în Armonie - Festivalul Internațional George Enescu 2019 debutează internațional la Medici TV

Documentarul Lumea în Armonie - Festivalul Internațional George Enescu 2019 debutează internațional la Medici TV
Galerie Foto Documentarul Lumea în armonie, despre Festivalul Internațional George Enescu din 2019, realizat de Paradigma Film, are premiera internațională astăzi, la Medici TV, cel mai important canal de muzică clasică din...

O lectură fascinantă: ”Ultraînvățarea” de Scott H. Young

O lectură fascinantă: ”Ultraînvățarea” de Scott H. Young
În această epocă dominată de schimbări economice şi tehnologice rapide, succesul depinde de o autoeducare continuă, de dobândirea de aptitudini noi sau de descoperirea ideilor inovatoare. Dacă vrei să ai cât...

Gábor Tompa reales în funcția de președinte al Uniunii Teatrelor din Europa!

Gábor Tompa reales în funcția de președinte al Uniunii Teatrelor din Europa!
Galerie Foto Cea de-a doua adunare generală al Uniunii Teatrelor din Europa (UTE), planificată inițial să aibă loc la Atena, s-a desfășurat online în data de 18 octombrie 2020 din cauza restricțiilor epidemiologice. În...

„Câmp de maci/Poppy Field”, filmul de debut al regizorului Eugen Jebeleanu, are premiera mondială la Festivalul Internațional Tallinn Black Nights (PÖFF)

„Câmp de maci/Poppy Field”, filmul de debut al regizorului Eugen Jebeleanu, are premiera mondială la Festivalul Internațional Tallinn Black Nights (PÖFF)
Galerie Foto Drama „Câmp de maci/Poppy Field”, în regia lui Eugen Jebeleanu, va fi prezentată în premieră mondială la cea de-a 24-a ediție a Festivalului Internațional Tallinn Black Nights (PÖFF), din perioada 13 - 29 no...

Începe Festivalul de Film UrbanEye, online, dar și în birouri de arhitectură din toată țara

Începe Festivalul de Film UrbanEye, online, dar și în birouri de arhitectură din toată țara
Galerie Foto Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediție a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc între 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România. Ca în fiecare...

In memoriam Radu Călin Cristea

In memoriam Radu Călin Cristea
Jurnalistul și eseistul Radu Călin Cristea a murit sâmbăta aceasta, 17 octombrie, la vârsta de 65 de ani. Unul dintre cei mai mari jurnaliști ai României, a fost un nume important în viaţa culturală...

Turneul naţional „Vioara lui Enescu” cu Integrala sonatelor pentru vioară şi pian de Beethoven se încheie marți, 20 octombrie, la Sala Radio

Turneul naţional „Vioara lui Enescu” cu Integrala sonatelor pentru vioară şi pian de Beethoven se încheie marți, 20 octombrie, la Sala Radio
Sâmbătă a început la Ploieşti Turneul naţional „Vioara lui Enescu”, susţinut de violonistul Gabriel Croitoru împreună cu pianistul Horia Mihail. După concertele din iunie şi septembrie, în aer liber şi...

Jurnalul îți oferă luni o altă carte de neratat despre Serviciile de informații: ”Istoria serviciilor secrete române de la Cuza la Ceaușescu. Volumul II: Torționarii. 1946-1964”

Jurnalul îți oferă luni o altă carte de neratat despre Serviciile de informații: ”Istoria serviciilor secrete române de la Cuza la Ceaușescu. Volumul II: Torționarii. 1946-1964”
Galerie Foto Instaurarea regimului comunist a adus cu sine înființarea celei mai de temut organizații: Securitatea. Cartea care apare luni cu Jurnalul dezvăluie o mulțime de secrete descoperite în arhive confidențiale de...

Arheologia de anticariat. Arta imperială a învins comunismul: Lenin, pe cupele rușilor albi

Arheologia de anticariat. Arta imperială a învins comunismul: Lenin, pe cupele rușilor albi
Galerie Foto Obiectele care se vând astăzi la anticariat și la casele de licitații vorbesc despre evoluția perioadelor culturale ale Europei. Puțini știu care este povestea suporturilor de pahare din argint, pe care românii...

Invitație la lectură: două romane polițiste scandinave de neratat!

Invitație la lectură: două romane polițiste scandinave de neratat!
Galerie Foto Iertarea, de Yrsa Sigurdardóttir, un roman care pune sub lupă bullying-ul – în special cel din rândul adolescenților.     Iertarea, de Yrsa Sigurdardóttir    Iertarea, al treilea...

Festivalul de la Roma s-a deschis pe ritmuri de jazz, cu Soul, animația semnată de câștigătorul premiului Oscar, Pete Docter

Festivalul de la Roma s-a deschis pe ritmuri de jazz, cu Soul, animația semnată de câștigătorul premiului Oscar, Pete Docter
Galerie Foto Cea de-a cincisprezecea ediție a Festa del cinema di Roma / Festivalului de Film de la Roma, care are loc în perioada 15-25 octombrie, la prestigiosul Auditorium Parco della Musica, s-a deschis cu un omagiu adus muzici...

Astra Film Festival ancorează online în perioada 16-25 octombrie

Astra Film Festival ancorează online în perioada 16-25 octombrie
Galerie Foto 10 dintre cele mai apreciate filme ale ediției Astra Film Festival 2020 Open Air vor putea fi vizionate online, alături de alte 31 de filme, la Astra Film Festival 2020 online     După o ediție de...

Premieră la Teatrul Evreiesc de Stat: Cele mai frumoase zile ale tinereții mele, de Ana Novac

Premieră la Teatrul Evreiesc de Stat: Cele mai frumoase zile ale tinereții mele, de Ana Novac
Galerie Foto Teatrul Evreiesc de Stat (TES) deschide stagiunea 2020-2021 cu o premieră: Cele mai frumoase zile ale tinereții mele, dramatizare de Liana Ceterchi, după jurnalul Anei Novac, în traducerea Ancăi Domnica-Ilea....

S-a încheiat DIPLOMA, festivalul noii generații de artiști, arhitecți și designeri

S-a încheiat DIPLOMA, festivalul noii generații de artiști, arhitecți și designeri
Galerie Foto S-a încheiat cea de-a șaptea ediție a festivalului DIPLOMA, un proiect inițiat de The Institute și inspirat de UniCredit Bank, care a prezentat anul acesta în fața publicului larg o colecție de lucrări de diplom...

Tradiția se întâlnește cu digitalul în Tapiserie în realitate augmentată – un proiect One Night Gallery

Tradiția se întâlnește cu digitalul în Tapiserie în realitate augmentată – un proiect One Night Gallery
Galerie Foto One Night Gallery, prima galerie de new media art din România, propune un nou concept curatorial, o colaborare interdisciplinară al cărui rezultat este o lucrare originală de artă textilă, augmentată cu o...
Serviciul de email marketing furnizat de