x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Film "Golanii din Kishidawa" asaltează Bucureştiul. Vezi cele mai bune producţii cinematografice nipone la Festivalului Filmului Japonez de la Bucureşti

"Golanii din Kishidawa" asaltează Bucureştiul. Vezi cele mai bune producţii cinematografice nipone la Festivalului Filmului Japonez de la Bucureşti

de Simona Lazar    |    24 Mai 2012   •   13:22

Editia din acest an a Festivalului Filmului Japonez de la Bucuresti va avea loc in perioada 25-30 mai 2012, la Cinemateca Romana, sala Jean Georgescu. Organizatorii evenimentului sunt Ambasada Japoniei si Japan Foundation in colaborare cu Arhiva Nationala de Filme - Cinemateca Romana.

Actuala selectie care are drept motto "dragostea si tineretea reflectate in diferite epoci' cuprinde pelicule mai vechi si mai recente, incluzand ca genuri filmul istoric, drama psihologica, comedia, etc, in incercarea de a contura o imagine cat mai variata a cinematografiei japoneze. Vor fi proiectate opt filme de lung metraj din creatia regizorilor Kazuyuki Izutsu ("Golanii din Kishiwada'), Kumashiro Tatsumi ("Scrisoare de dragoste'), Shohei Imamura ("Eijanaika' si "Zegen'), Junji Sakamoto ("Clubul Shinchugun'), Kozaburo Yoshimura ("Povestea lui Genji') si Heinosuke Gosho ("Tinerele din Izu' si "Femeia negurilor').
Primele doua pelicule sunt subtitrate in limba romana, restul filmelor din program avand subtitrare numai in limba engleza. Intrarea publicului este libera.

Iata si programul:
Vineri, 25 mai, ora 19:00
GOLANII DIN KISHIWADA / KISHIWADA SHONEN GURENTAI
Color, 1996, 106 min (subtitl.rom)
Regia: Kazuyuki Izutsu
Distributia: Hiroyuki Yabe, Takashi Okamura, Nanako Okochi, Daisuke Miyagawa, Yuji Tatsumi, Kozo Tatsumi, Hiroyuki Miyasako, Hoka Kinoshita

Actiunea se petrece in cartierul muncitoresc Kishiwada din Osaka, pe la mijlocul anilor ‘70. Adolescentul Chunba si colegii lui de scoala Kotetstu, Akira, Sanda si Gaira duc o existenta la marginea delicventei, principala lor preocupare fiind sa se bata cu membrii celorlalte gasti din cartier intr-un nesfarsit joc al violentei si razbunarii. Ei chiulesc de la scoala si isi petrec majoritatea timpului rafuindu-se cu rivalii Sada si Ando.

Intr-una din zile, Chunba si Kotetsu se duc la scoala lui Ando si Sada si ii snopesc in bataie. In urma incaierarii, Chunba este trimis in fata tribunalului pentru minori. Acum isi face aparitia si mama baiatului care trebuie sa inventeze o intreaga poveste pentru a convinge instanta ca Chunba este nevinovat. Intre timp, Chunba si Kotetsu reusesc cu chiu cu vai sa termine gimnaziul si ajung la liceu. In noul mediu, cei doi incep o alta serie de rafuieli cu golanii liceului. Intr-una din confruntari il ataca pe batausul Gorilla cu o bata de baseball in fata clasei, incident care face ca Chunba sa fie retrimis la tribunalul pentru minori. Mama sa este nevoita sa inventeze o alta poveste pentru a-l salva.

Abia scapati de probleme, Kotetsu si Chunba se gandesc la o alta smecherie pentru a face bani – se dau drept membri ai Yakuza si incearca sa dea lovitura la masinile de jocuri de noroc. Atrag insa atentia adevaratilor Yakuza si, pentru a se salva, cei doi sunt nevoiti sa se predea politistilor. Mama lui Chunba isi face din nou aparitia, insa il avertizeaza ca este pentru ultima oara cand ii acopera faptele. Scapand si de asta data, cei doi isi cauta de lucru la un restaurant. Aici Chunba este atacat de fostul sef al lui Gorilla si, ca sa se apere il cheama in ajutor pe Kotetsu si pe ceilalti membrii ai bandei, iar de aici si pana la instanta pentru minori nu mai este decat un pas...

Regizorul Kazuyuki Izutsu, cunoscut pentru un alt film despre tinerii delicventi ("Gaki teikoku' realizat in 1981) se apleaca si de aceasta data cu umor si cu un aer melancolic de realism asupra mediului marcat de saracie si de lipsa de perspectiva a tinerilor aflati la marginea societatii.

Sambata, 26 mai
ora 16:00
SCRISOARE DE DRAGOSTE / KOIBUMI
Color, 1985, 108 min (subtitl.rom)
Regia: Tatsumi Kumashiro
Distributia: Kenichi Hagiwara, Mitsuko Baisho, Motoyoshi Wada, Keiko Takahashi, Kaoru Kobayashi

Intr-o buna zi, Kyoko Takehara, o jurnalista de succes, afla ca sotul ei, Shoichi, un profesor mediocru la un liceu de arta, a parasit-o. Cautandu-i prin lucruri, ea gaseste o scrisoare de la o fosta iubita a sotului ei, Etsuko, prin care femeia il anunta ca este bolnava si ca urmeaza sa fie internata in spital. Kyoko mai afla cu surprindere ca Shoichi si-a dat demisia de la scoala si ca a fost retinut de politie in urma unei incaierari la betie.

Fosta iubita a barbatului, Etsuko, il cunoscuse pe Shoichi inainte ca acesta s-o intalneasca pe Kyoko. Cei doi se despartisera, iar femeia, neconsolata, nu se mai casatorise niciodata dupa-aceea. Etsuko il vizitase pe Shoichi cu doua saptamani inainte ca acesta sa-si paraseasca familia pentru a-i marturisi ca este grav bolnava si ca mai are doar cateva luni de viata. Ea voia sa-l mai intalneasca o data inainte de a muri.

Prins intre dragostea pentru sotie si amintirea fostei iubiri, Shoichi decide sa-si paraseasca familia si sa se dedice ingrijirii lui Etsuko. Sub o identitate falsa, Kyoko o viziteaza pe Etsuko la spital. Socata de ce vede si din compasiune pentru muribunda, ea hotaraste sa divorteze pentru a-i oferi lui Shoichi posibilitatea de a se casatori cu fosta iubita. Intre timp, Kyoko ii marturiseste lui Suguru, fiul lor de sapte ani, povestea de dragoste in care este implicat tatal lui.

Etsuko primeste cererea in casatorie, dar temandu-se ca acest lucru va distruge familia lui Shoichi, incearca sa se sinucida. Shoichi este sfasiat intre cele doua iubiri si se afunda si mai tare in depresie. Pentru a curma suferinta tuturor, Kyoko hotaraste sa se sacrifice, reusind in cele din urma sa obtina divortul. In final, ea apare la ceremonia de casatorie a celor doi si, sub pretextul ca-i inmaneaza certificatul de divort, ii transmite lui Shoichi o scrisoare de dragoste.

Filmul are la baza romanul lui Renjo Mikihiko ce ilustreaza agonia unui cuplu in care sotul isi paraseste sotia si copilul pentru a se reintoarce la fosta sa dragoste. Se spune ca Mikihiko ar fi scris romanul avandu-l drept model pentru personajul masculin chiar pe actorul Kenichi Hagiwara, protagonistul lui Shoichi din film.

ora 19:00
EIJANAIKA
Color, 1981, 151 min, (subtitl. engl.)
Regia: Shohei Imamura
Distributia: Kaori Momoi, Shigeru Izumiya, Ken Ogata, Shigeru Tsuyuguchi, Masao Kusakari, Yuko Tanaka, Yohei Kono, Minori Terada, Mistuko Baisho, Tsutomu Hiura

Actiunea are loc in Edo (vechiul nume al capitalei Tokyo de astazi), intre anii 1866-1868. Este al doilea an al epocii Keio si Japonia traverseaza o perioada agitata din punct de vedere politic si social, in care se prefigureaza aparitia unei noi epoci – Restauratia Meiji.

Tanarul Genji se reintoarce din America. In urma cu sase ani, in timp ce transporta matase in largul coastelor portului Yokohama, ambarcatiunea lui sufera un naufragiu. Genji este salvat de membrii unei nave americane care se gasea prin apropiere si ajunge in America. Desi noul continent este pentru el un adevarat paradis, un taram al libertatii totale, Genji nu inceteaza nici o clipa sa se gandeasca la tara natala si la sotia sa, Ine. Revenit in Japonia, descopera ca Ine isi parasise caminul. O cauta peste tot si in cele din urma o gaseste intr-un cartier rau-famat din Edo, raiul hotilor, cersetorilor si prostituatelor, unde femeia lucreaza ca dansatoare sub un alt nume.

Incercand sa ajunga la ea, Genji incepe sa-i cunoasca pe oamenii locului: Sanji, Gon, Magoshichi, Furukawa. Afla ca Ine este amanta lui Kinzo, stapanul absolut al cartierului, un comerciant abil care a facut avere de pe urma vanzarii de arme catre shogunat. Genji incearca sa o convinga pe Ine sa plece impreuna in America, insa Ine refuza. Intre timp, situatia politica la Edo devine tot mai tensionata, iar Kinzo si subordonatii sai incearca sa ridice populatia impotriva reprezentantilor puterii. Sunt zorii miscarii "Eijanaika' ("De ce nu?'), miscare populara care a aparut in 1867 initial in Kyoto si Osaka, pentru ca mai apoi sa se raspandeasca in regiunile de nord si de vest ale tarii si catre capitala Edo. Oamenii isi striga nemultumirea impotriva clasei conducatoare iesind in strada, dansand si strigand "Eijanaika'. Genji se alatura si el multimii. In busculada care se creeaza, un contingent de infanterie deschide focul si Genji este impuscat.

Filmul realizat de un mare maestru al cinematografiei japoneze, Imamura Shohei, descrie atmosfera epocii care a precedat Restauratia Meiji din 1868, un moment important in istoria moderna a Japoniei. Ca in mai toate creatiile sale, Imamura Shohei se concentreaza si de asta data asupra destinelor oamenilor simpli si a celor aflati la marginea societatii.


Duminica, 27 mai
ora 16:00
CLUBUL SHINCHUGUN / KONO YO NO SOTOE-CLUB SHINCHUGUN
Color, 2003,123 min (subtitl. engl.)
Regia: Junji Sakamoto
Distributia: Masato Hagiwara, Joe Odagiri, Shunsuke Matsuoka, Jun Murakami, Shea Whigham, Peter Mullano

In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, jazzul era interzis in Japonia fiind considerat drept "muzica inamicului'. In ciuda acestei interdictii, existau destui tineri care ascultau pe ascuns discuri cu muzica de jazz. Dupa 1945, o data cu trupele americane de ocupatie, jazzul a revenit in Japonia mai plin de forta si de vigoare ca niciodata.

Plasat pe fundalul tulbure al acelei perioade, filmul ilustreaza povestea unui grup de tineri japonezi care canta jazz in cluburile destinate militarilor americani din perioada ocupatiei de la sfarsitul anilor ‘40. In noianul pestrit de artisti profesionisti si amatori, tinerii muzicieni se ingramadesc in camioanele care aprovizioneaza bazele militare pentru a ajunge sa sustina concerte pentru soldatii americani. In anii de lipsuri si saracie care au marcat inceputul ocupatiei, cluburile reprezentau o adevarata mina de aur pentru oricine reusea sa lucreze acolo.

Fiecare dintre tinerii muzicieni indragostiti de jazz are propria sa drama: unuia i-au murit parintii in timpul bombardamentului de la Hiroshima, altul are un frate in puscarie. Povestile lor de viata se intretaie cu cele ale unor personaje pitoresti: un tanar cantaret care aspira la celebritate, un veteran schilodit in razboi care incearca sa-si reia cursul normal al existentei, membrii unei gasti de copii vagabonzi care se ocupa de furtisaguri in cele mai neasteptate locuri si situatii. Insa ceea ce le marcheaza cariera si viitorul este prietenia pe care o leaga cu unul dintre soldatii americani care le devine si mentor intr-ale muzicii.

Regia si scenariul peliculei sunt semnate de Junji Sakamoto, un apreciat regizor japonez recunoscut pentru creatiile sale independente, prezentate in cadrul a numeroase competitii internationale precum festivalurile de film de la San Sebastian, Rotterdam, Berlin.

ora 19:00
ZEGEN
Color, 1987, 124 min (subtitl. engl.), 1987
Regia: Imamura Shohei
Distributia: Ken Ogata, Mitsuko Baisho, Ko Chun Hsiang, Mitsuzo Ishii, Norihei Miki

Actiunea se desfasoara in Hong Kong, China, Singapore si Malaezia, incepand cu anul 1901 pana la cel de-al Doilea Razboi Mondial.
Muraoka Iheiji este un nationalist japonez care in 1901 debarca in portul Hong Kong neavand nimic altceva decat hainele de pe el. Gaseste de lucru la Shimada, un barbier local, si dupa doi ani, in preajma razboiului, Consulatul japonez il trimite in Manciuria pentru a-i spiona pe rusi. Se foloseste de prostituata Tome pentru a culege informatii, insa dupa un timp aceasta este luata de politie si mai tarziu este gasita moarta. Muraoka se reintoarce la Hong Kong si afla ca iubita sa, Shiho, care lucrase ca prostituata in Singapore, este in sfarsit libera.

Cu aceeasi ocazie descopera ca piratii din zona obliga femeile sa se prostitueze si pune la cale un plan pentru a le salva. Dar situatia se complica in mod neasteptat si Shiho il incurajeaza sa devina proxenet. In cele din urma, el decide ca este spre binele tuturor ca femeile sa-si practice in continuare meseria, avand astfel posibilitatea de a castiga mai multi bani. Auzind ca in Malaezia se cauta prostituate, Muraoka pleaca intr-acolo impreuna cu Shiho. Ajunsi acolo il intalnesc pe Wang, un fost client al lui Shiho in Singapore si sef al lumii interlope din regiune care reuseste s-o seduca din nou pe aceasta. Intre timp, Muraoka planuieste sa creeze noi bordeluri in care sa aduca femei din Japonia. In plina criza economica generata de razboiul ruso-japonez din 1904, afacerea sa infloreste si Muraoka se muta intr-un conac imens pe o plantatie de cauciuc.

Intre timp, managerul sau, Chota ii fura banii pentru a-si putea plati datoriile pe care le are fata de Wang. Dupa un timp, Guvernul japonez decide sa stopeze prostitutia, iar Muraoka este pus in situatia de a pierde tot. Wang se ofera s-o cumpere pe Shiho, iar aceasta este de acord sa-l urmeze. Parasit de iubita, Muraoka se muta la tara cu cateva prostituate pe care le numeste "sotiile sale spirituale'. Cand armata japoneza invadeaza Malaezia la inceputul celui De-al Doilea Razboi Mondial, el intrevede in sfarsit posibilitatea de a crea bordelurile la care a visat intotdeauna...

Aceasta comedie neagra cu accente de satira sociala realizata de apreciatul regizor Imamura Shohei este una dintre putinele productii japoneze care zugraveste viata femeilor de moravuri usoare.

Luni, 28 mai, ora 16:00
POVESTEA LUI GENJI / GENJI MONOGATARI
Alb/negru, 1951, 124 min (subtitl. engl.)
Regia: Kozaburo Yoshimura
Distributia: Kazuo Hasegawa, Michiyo Kogure, Mitsuko Mito, Machiko Kyo, Nobuko Otawa, Denjiro Okochi, Yuji Hori

Actiunea are loc la jumatatea secolului al X-lea la Kyoto, capitala de la acea vreme a Japoniei si in orasele Suma si Akashi. Kiritsubo, favorita imparatului, da nastere unui baiat pe nume Hikaru, insa intrigile de la curte si sanatatea precara o obliga sa ramana tintuita la pat si sa moara de tanara, lasandu-si fiul orfan la doar 5 ani. Anii trec si baiatul devine un tanar chipes care primeste numele de Genji. Crescut la curtea imperiala, el urca rapid in ierahie si atrage in scurt timp interesul doamnelor de la palat. Genji se casatoreste cu Aoinoue, fiica unui inalt functionar imperial care este insa o femeie rece si distanta, ceea ce face ca nu dupa mult timp tanarul sa se indragosteasca de Fujitsubo, sotia imparatului, care seamana izbitor de mult cu mama pe care a pierdut-o in copilarie.

Genji se imbolnaveste si pleaca intr-o zona muntoasa pentru a-si recapata puterile si acolo, intr-o manastire de calugarite o intalneste pe Murasakinoue pe care o aduce cu el la palat. El afla ca Fujitsubo este insarcinata si zvonurile referitoare la o legatura nepermisa intre cei doi incep sa circule la palat. Genji pleaca la Suma. Intre timp i se cauta o alta sotie in persoana lui Awaji, o tanara ce locuieste in Akashi, nu departe de Suma. Afland despre aceste planuri, Yoshinari, iubitul lui Awaji, incearca fara succes sa-l omoare pe Genji. Acesta afla ca imparatul a murit si este nevoit sa se intoarca la Kyoto. Acolo il asteapa Murasakinoue care intre timp a crescut, transformandu-se intr-o tanara atragatoare. Fujitsubo, sotia imparatului, pentru care Genji facuse o adevarata pasiune, se imbolnaveste si moare.

Filmul are la baza romanul "Genji Monogatari' ("Povestea lui Genji') al scriitoarei japoneze Murasaki Shikibu, lucrare considerata drept primul roman scris din lume, datand de la inceputul secolului al XI-lea. Filmul realizat in 1951 de Kozaburo Yoshimura este prima ecranizare a celebrului roman (pana in 1945 fusese interzisa orice incercare de ilustrare a povestilor de dragoste de la curtea imperiala) recreand in acelasi timp viata si obiceiurile din epoca Heian (794-1192).

Marti, 29 mai, ora 15:00
TINERELE DIN IZU / IZU NO MUSUME-TACHI
Alb/negru, 1945, 74 min (subtitl. engl.)
Regia: Heinosuke Gosho
Distributia: Mitsuko Miura, Reikichi Kawamura, Momoo Shimoto, Shin Saburi, Michiko Kuwano, Takeshi Sakamoto

Actiunea se petrece in peninsula Izu din Japonia in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial. Pe malul apei, femeile de la templu canta la koto, un instrument traditional cu coarde. Sugiyama Bunkichi, proprietarul unui restaurant din zona, este fericit sa le auda cantand, gandindu-se ca, daca n-ar fi ele, aceasta frumoasa traditie ar dispare. Miyauchi Kiyoshi, un tanar ofiter din clasa nobiliara, ajunge in oras si cauta un loc de dormit, insa templul este plin de refugiati. Indrumat de localnici, ajunge la Bunkichi care se invoieste sa-l primeasca sub acoperisul casei sale, in care, de la moartea sotiei, el locuieste impreuna cu cele doua fiice ajunse la varsta maritisului, Shizue si Tamiko. Kiyoshi nu asteapta sa fie rugat de doua ori si se instaleaza imediat, incepand sa dea ordine si sa se poarte ca si cum el ar fi adevaratul stapan al casei, tachinand-o la tot pasul pe Tamiko.

Shizue, care tocmai a implinit 25 de ani, se indragosteste de Miyauchi. Intre timp, necunoscand sentimentele pe care fiica sa le nutreste pentru Miyauchi, Bunkichi ii povesteste directorului unei intreprinderi din zona despre ce partida buna ar fi pentru fiica sa tanarul ofiter care sta la el in gazda, si vine cu propunerea de a-i face cunostinta acesteia cu Miyauchi. In ciuda bunelor intentii, Bunkichi este dojenit de toata lumea pentru incurcatura creata, iar Miyauchi, suparat ca nimeni nu i-a cerut parerea, hotaraste sa plece din casa. In final lucrurile se linistesc si Bunkichi incearca sa-l aduca inapoi pe tanarul ofiter...

"Fetele din Izu' este unul dintre putinele filme realizate in Japonia in 1945 si a avut premiera la sfarsitul lunii august a aceluiasi an, la doar doua saptamani dupa capitularea tarii in cel de-al Doilea Razboi Mondial. Regizorul Heinosuke Gosho este cunoscut pentru peliculele sale ilustrand subiecte inspirate din viata oamenilor simpli.

Miercuri, 30 mai, ora 16:00
FEMEIA NEGURILOR / OBOROYO NO ONNA
Alb/negru, 1936, 111 min (subtitl. engl.)
Regia: Heinosuke Gosho
Distributia: Takeshi Sakamoto, Mitsuko Yoshikawa, Choko Iida, Shin Tokudaiji, Toshiko IIzuka, Shin Saburi

Actiunea se petrece in Tokyo in anii ’30. Desi are familie, Fumikichi este un barbat caruia ii lipseste simtul raspunderii. Cand i se cere sa se implice intr-un proiect al comunitatii locale, sotia sa, Okiyo se indoieste ca acesta va face fata noilor raspunderi. Sora lui Fumikichi, Otoku, este vaduva si are un fiu student la drept, Seiichi, pe care-l intereseaza mai degraba literatura si mai putin o cariera de avocat. Otoku este ingrijorata pentru viitorul baiatului si-si roaga fratele s-o ajute. Implicandu-se in educatia nepotului sau. Fumikichi ar putea sa-si dovedeasca in sfarsit maturitatea, insa acest lucru nu se intampla.

Intr-o buna zi, Seiichi acorda unele sfaturi juridice celor care se ocupa impreuna cu unchiul sau de proiectul comunitar si acest lucru mareste prestigiul lui Fumikichi in ochii oamenilor din cartier. Recunoscator, unchiul isi invita nepotul sa bea impreuna un paharel la un bar din apropiere. Aici Fumikichi o reintalneste pe Teruko, o tanara care lucreaza acolo si pe care o cunoscuse cu cativa ani inainte. Seiichi si Teruko incep sa-si petreaca tot mai mult timp impreuna si, dupa un timp, tanarul afla ca iubita lui asteapta un copil. Seiichi se simte responsabil. Otoku afla ca fiul ei are o iubita, insa acesta nu-i da prea multe detalii. Seiichi ii marturiseste unchiului situatia in care se gaseste. Fumikichi are o revelatie si realizeaza ca trebuie sa actioneze inainte ca Seiichi sa ia o hotarare definitiva care i-ar schimba total viata. Ii determina pe cei doi sa se desparta si-i spune lui Okiyo ca el este tatal copilului. Okiyo este socata, dar il ajuta sa inchirieze o camera pentru Teruko. Desi au grija de ea, fata moare din cauza unei boli de rinichi. Seiichi incearca sa le marturiseasca celor din jur adevarul, insa Fumikichi il roaga sa pastreze secretul.

Regizorul acestei pelicule, Heinosuke Gosho este autorul primului film vorbit realizat in Japonia in anul 1931 intitulat "Eu si sotia vecinului meu'. Gosho a realizat mai multe ecranizari dupa opere literare, filmele sale ilustrand in genere viata japonezilor de rand.

×
Subiecte în articol: film