Despre cele mai bune filme româneşti care au avut premiera în 2012 s-a vorbit şi s-a scris destul de mult. Mai ales despre răsunătorul succes de la Cannes: “După dealuri” de Cristian Mungiu. Producţiile româneşti au circulat prin festivaluri; unele au avut acasă lansări spectaculoase, prin grija producătorilor şi a distribuitorilor. Acum a venit momentul “răsplatei”, adică premierea. Primul eveniment de acest fel s-a organizat la Cinema Studio, pe 15 martie: ceremonia de decernare a premiilor Uniunii Cineaştilor – UCIN. Va urma, probabil într-o săptămână, cea a Premiilor Asociaţiei Criticilor de Film. Apoi, la 25 martie, se va desfăşura cu fast, ca de obicei, Gala Premiilor Gopo.
Premiile UCIN pe anul 2012 au inclus, pe lângă distincţiile la cele două categorii, lungmetraj şi scurtmetraj, hotărâte de juriile prezidate, respectiv, de criticul Cristina Corciovescu şi actriţa Tora Vasilescu, şi două premii de excelenţă, precum şi Premiul Academic “Mihnea Gheorghiu”.
S-au jurizat doar filmele înscrise – 48 de producţii la ambele secţiuni. De remarcat că “După dealuri” nu a fost în această competiţie, strânsă de altfel, după cum spunea Cristina Corciovescu. Cunoscutul critic a venit cu o explicaţie, spunând că anul acesta juriul la Lungmetraj s-a confruntat cu două provocări. “Prima: absenţa filmului lui Cristian Mungiu, «După dealuri», pe care autorul nu a dorit să îl înscrie în competiţie. În ciuda acestei opţiuni discutabile, Mungiu rămâne un remarcabil ambasador al României în lume prin cinematograf. Cea de a doua: prezenţa câtorva filme importante şi de valoare sensibil apropiată care a trebuit să-şi afle locul cel mai potrivit în palmares (...)”.
Marele Premiu UCIN nu s-a dat. Probabil l-ar fi luat “După dealuri”. Dar lui Cristian Mungiu i s-a acordat Premiul de excelenţă pentru “o operă cinematografică unanim recunoscută pe plan internaţional, ce include un film care a fost selectat printre cele mai bune nouă filme străine din lume în anul 2012, în preselecţia Oscar”, după cum motivează juriul. Premiul de excelenţă s-a acordat, la această a 40-a ediţie a Premiilor UCIN (înainte de 1990, Asociaţia Cineaştilor din România – ACIN), şi lui Tudor Caranfil, pentru “o operă critică şi istorică în domeniul filmului de o excepţională importanţă”. Premiul Academic “Mihnea Gheorghiu”, o distincţie de “tradiţie recentă”, a fost acordat “In memoriam criticului şi istoricului de film George Littera” pentru cartea “Pagini despre film”, ediţie îngrijită de Ileana Littera şi criticul şi istoricul de film Marilena Ilieşiu.
La categoria Lungmetraj, Premiul special al juriului s-a decernat pentru pelicula “Despre oameni şi melci”, regia Tudor Giurgiu, film distins şi cu Premiul pentru scenariu – Ionuţ Teianu, cu Premiul pentru montaj – Nita Chivulescu. Premiul pentru regie a revenit lui Radu Jude pentru “Toată lumea din familia noastră”, filmul obţinând, de asemenea, Premiul pentru interpretare feminină – Mihaela Sîrbu (dar şi pentru rolul din “Tatăl fantomă”, regia Lucian Georgescu), Premiul pentru interpretare masculină – Şerban Pavlu, Premiul pentru rol secundar feminin – Sofia Nicolaescu.
Estetica filmului “Undeva la Palilula” realizat de Silviu Purcărete i-a “fascinat” pe membrii juriului, astfel încât i-au acordat premiile: pentru imagine – Adrian Silişteanu, pentru coloana sonoră – Vasile Şirli, pentru costume – Lia Manţoc, pentru decoruri – Helmut Stürmer şi Dragoş Buhagiar.
Premiul pentru rol secundar masculin l-a primit Tudor Smoleanu (“Şi caii sunt verzi pe pereţi”, regia Dan Chişu). Tânărul regizor Gabriel Achim s-a învrednicit de Premiul Opera Prima pentru “Visul lui Adalbert”, iar Bogdan Ilie-Micu de Premiul pentru film documentar de lung metraj – “Un gând, un vis, Doyle şi-un pix”.
Alte două premii, destul de importante şi acestea, au fost Premiul pentru carte de teorie cinematografică – Andrei Gorzo (volumul “Lucruri care nu pot fi spuse altfel”) şi Premiul pentru monografie de cinema – Călin Stănculescu (volumul “Radu Gabrea – biografia unei opere”). Adei Solomon i-a revenit Premiul producătorului, “pentru contribuţia deosebită în promovarea tinerilor cineaşti”.
La Scurtmetraj, Premiul special al juriului s-a dat pentru “Misterul de la Baloteşti” şi “Ultima Frontieră”, producţii realizate de Carmen Avram şi Carmen Moise. Au urmat: Premiul pentru film de ficţiune – “De azi înainte”, scenariul şi regia Dorian Bogută, pelicula obţinând de asemenea Premiul pentru interpretare rol masculin – Teo Corban, Premiul pentru interpretare rol feminin – Mirela Oprişor, Premiul pentru debut actoricesc – Cătălin Jugravu; Premiul pentru film documentar – “Vasile Soporan”, regia şi imaginea Francisc Mraz; Premiul pentru film de televiziune – “după FEL şi CHIP”, realizator Paula Onet; Premiul pentru imagine – Ion Cristodulo pentru filmul “Arheologul”; Premiul pentru montaj – Leonard Zsold pentru “Ultima frontieră”; Premiul pentru film de animaţie experimental – Alexandru Petru Bădeliţă, producător şi realizator al filmului “Pescuitorii de imagini”.
Citește pe Antena3.ro