x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

“Tranzit”, un film captivant,  “o Casablanca postmodernă”

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 04 Ian 2019 - 21:30
“Tranzit”, un film captivant,  “o Casablanca postmodernă”
Vezi galeria foto

Într-o Franță asediată, Marie și Georg, prinși într-un joc al căutării iubirii și identității pierdute, încearcă să fugă din țară și de trecutul lor.

În timpul invaziei naziste, Georg fuge din Parisul asediat, asumându-și identitatea unui autor mort, ale cărui acte le posedă. Blocat în Marsilia, o întâlnește pe Marie, o tânără femeie care își caută soțul dispărut, pe nume Weidel, exact bărbatul a cărui identitate o folosește acum Georg.

Selecţionat în Competiția Oficială a Berlinalei în 2018, filmul regizorului german Christian Petzold, avându-i în rolurile principale pe Franz Rogowski și Paula Beer, este o ficţiune tulburătoare care explorează temele exilului şi aduce pe ecran refugiaţi care sunt obligaţi să-şi părăsească ţările de origine pentru a putea supravieţui. Celor doi actori aminiţi li se alătură Godehard Giese, Maryam Zarée, Barbara Auer, Matthias Brandt, Sebastian Hülk...

„La fel ca opera sa de până acum, cel de-al patrulea film al regizorului este elegant, plin de ingeniozitate și de provocări intelectuale”, nota Screen Daily, după premiera de la Berlinale.

Tranzit se bazează pe romanul omonim al Annei Seghers, scris în exil şi este al optulea lungmetraj semnat de Christian Petzold. Este a doua adaptare a romanului după pelicula cu acelaşi nume, regizată de  René Allio, în 1991. Un roman, despre care Heinrich Böll scria: “Dacă această carte a devenit cea mai frumoasă dintre cele scrise de Anna Seghers, asta se datorează situaţiei istorice şi politice, unice la modul atroce, pe care a ales-o ca model de referinţă. Mă îndoiesc că în literatura noastră, după 1933, ar exista multe romane scrise ca acesta, fără greşeală, cu siguranţa unui somnambul”.

Christian Patzold se apleacă asupra poveştii situate în trecut, păstrându-i toate detaliile, dar o pune în scenă în realitatea lumii de astăzi, renunţând la aparenţa unei reconstituiri istorice.

Apărut în 1944, scris în Mexic de o autoare germană, evreică şi comunistă, Transit este situat în Marsilia în momentul înaintării trupelor naziste în Franţa şi al căderii celei de a Treia Republici. În jurul portului, refugiaţii care crezuseră că au găsit azil în Franţa, încearcă să obţină vize de îmbarcare către Statele Unite sau Mexic, care i-ar putea salva.

Scriind scenariul, Petzold a păstrat toate elementele, chiar şi naţionalitatea invadatorilor, destinaţiile dorite de fugari, pacheboturile care îi transportă pe aceştia. Trecătorii au însă telefoane mobile în mână, iar la Marsilia MuCEM se înveciează cu fortul Saint-Jean.

Rupând perspectiva spaţiu-timp, cineastul aduce la suprafaţă câteva lucruri evidente. Refugiaţii din 1940, germani, spanioli, ar fi avut acum cu toţii dreptul la un paşaport al Uniunii Europene şi nu ar fi trebuit să ceară vize.

Distorsiunile între detaliile parcursului lui Georg, aşa cum le-a creat Anna Seghers pornind de la propria experienţă, şi realitatea contemporană sunt atât de puternice încât pot deruta un număr semnificativ de spectatori.

Pentru a înlătura aceste efecte secundare, Petzold a mizat pe un interpret formidabil, Franz Rogowski.  Georg alunecă atât de uşor în impostură pentru că statutul de refugiat i-a afectat identitatea originară. Vizitele la Consulatul Mexicului, “dansul” cu Marie (Paula Beer), văduva care se crede încă soţie, lasă să transpară ezitările şi căutările febrile ale unui om preocupat nmai de salvarea sa şi de încercarea de a-şi construi o situaţie cu totul nouă pe ruinele vechii lui vieţi.

Pelicula Tranzit pare a fi un nou exemplu de adaptare experimentală a unei opere literare, care îşi ia libertatea de a cerceta textul în speranţa că va descoperi un sens încă nebănuit.

Senzaţia de a retrăi momentele triste ale Ocupaţiei în zilele noastre este tulburătoare. Ea se estompează de-a lungul poveştii, împărţite între abstracţie şi romanesc, şi la contactul cu personajele fantomatice, mai curând bântuite de trecut decât ancorate în prezent. Este o ficţiune de un tip diferit, ce amestecă epoci şi destine prin existenţa, în principal, a două personaje: un german care ia identitatea unui scriitor mort pentru a profita de viza lui şi o tânără de care se îndrăgosteşte, dar care iubeşte un bărbat pe care îl caută peste tot şi fără care nu va traversa Atlanticul.

Forma distopică îi permite lui Petzold să păstreze distanţa faţă de situaţiile tragice de astăzi, care inundă ecranele televiziunilor de ştiri, amintind în mod subtil aspectul universal şi atemporal totodată al acestei situaţii dramatice. El reuşeşte, cu o precizie impresionantă, să păstreze tot timpul un echilibru între epoci.

Figură emblematică a Şcolii din Berlin de la începutul anilor 2000, care a adus un suflu nou cinema-ului german, Petzold confirmă măiestria lui cinematografică, dovedită în pelicule ca Wolfsburg (2003), Gespenster (Fantome) în 2005, Yella (2007), Jerichow (2009), Barbara (2012) sau Phoenix (2014), şi ştiinţa de a aduce în faţa camerei un duet de mare forţă emoţională: Franz Rogowski, cunoscut din Happy end de Michael Haneke şi Paula Beer actriţa-revelaţie din Frantz. Două motive de a viziona acest film complex şi derutant, dar captivant de un capăt la altul.

Tranzit este distribuit în România de Independența Film.

Citeşte mai multe despre:   tranzit

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Doliu în lumea muzicii. Un cunoscut cântăreț de muzică country a decedat din cauza infecției cu coronavirus

Doliu în lumea muzicii. Un cunoscut cântăreț de muzică country a decedat din cauza infecției cu coronavirus
Cântăreţul de muzică country Joe Diffie a murit duminică, la vârsta de 61 de ani, din cauza infecției cu coronavirus, informează AFP. Decesul său s-a produs la doar două zile după ce...

Tenorul Placido Domingo, confirmat cu Covid-19, internat într-un spital din Mexic

Tenorul Placido Domingo, confirmat cu Covid-19, internat într-un spital din Mexic
Tenorul spaniol Placido Domingo a fost internat într-un spital din Acapulco, Mexic, după ce a suferit complicații medicale din cauza infecției cu coronavirus, potrivit purtătorului de cuvânt al artisului, citat de...

In Memoriam Paul Goma, la TVR

In Memoriam Paul Goma, la TVR
Televiziunea Română regretă dispariţia marielui scriitor și disident Paul Goma şi îi aduce un respectuos omagiu difuzând o ediție specială din seria „Memorialul Durerii – O istorie care nu se învață la...

Publicații online ale Muzeului Național Cotroceni

Publicații online ale Muzeului Național Cotroceni
Galerie Foto Muzeul Național Cotroceni rămâne alături de public, venind în întâmpinarea celor care doresc să consulte online publicațiile de artă și istorie pe care Muzeul Național Cotroceni le-a realizat în ultimii...

Ion Caramitru: De Ziua Mondială a Teatrului, aş aduce în scenă două personaje - pe Socrate, care să ne spună „că știe că nu știe nimic”, și pe Shakespeare, să ne aducă aminte că „teatrul este oglinda lumii”

Ion Caramitru: De Ziua Mondială a Teatrului, aş aduce în scenă două personaje - pe Socrate, care să ne spună „că știe că nu știe nimic”, și pe Shakespeare, să ne aducă aminte că „teatrul este oglinda lumii”
Ion Caramitru a transmis un mesaj cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului 2020.     Tahicardie paroxistică   Suntem în 2020. Criză mondială. Pandemie. Țări zăvorâte. Morți cu miile....

Să revenim la cinema:  Revista „FILM” nr 1 / 2020

Să revenim la cinema:  Revista „FILM” nr 1 / 2020
Situaţia de excepţie în care apare primul număr din 2020 al revistei „Film”este descrisă astfel în editorialul semnat de Dana Duma, intitulat„Distopia”: „Cred că mulţi dintre cinefilii cu vechi...

Jon Bon Jovi şi prinţul Harry au lansat „Unbroken”, piesa emoţionantă dedicată veteranilor de război

Jon Bon Jovi şi prinţul Harry au lansat „Unbroken”, piesa emoţionantă dedicată veteranilor de război
Jon Bon Jovi, şi fostul prinţ britanic Harry, au lansat o melodie caritabilă al cărei mesaj reprezintă o chemare la arme, datorie şi sacrificiu. De fapt, noua versiune a cântecului „Unbroken”, cu prinţul...

De Ziua Mondială a Teatrului, spectacolele sunt transmise online

De Ziua Mondială a Teatrului, spectacolele sunt transmise online
Galerie Foto În contextul pandemiei de coronavirus, de Ziua Mondială a Teatrelor, 27 martie, la Bucureşti, teatrele sunt închise pentru marele public. Iubitorii de teatru se vor putea delecta, însă, vineri seara, cu spectacole...

Azi e Ziua Mondială a Teatrului

Azi e Ziua Mondială a Teatrului
Galerie Foto „În lumea de azi, în care sectarismul, ura și violența escaladează din nou, națiile par a se opune unele altora, credincioșii se războiesc cu alți credincioși, comunitățile revarsă ură asupra altor...

Eveniment în premieră. Sfatul Țării – spectacol difuzat simultan de Teatrele Naționale din Iași și Chișinău, cu ocazia Zilei Unirii Basarabiei cu România și a Zilei Mondiale a Teatrului

Eveniment în premieră. Sfatul Țării – spectacol difuzat simultan de Teatrele Naționale din Iași și Chișinău, cu ocazia Zilei Unirii Basarabiei cu România și a Zilei Mondiale a Teatrului
Galerie Foto Pentru prima dată, în cadrul binecunoscutului proiect „ReUniuni Teatrale” realizat de Teatrul Național Iași în parteneriat cu Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Chișinău, spectacolul dedicat Zilei...

Artiști Împreună în luptă cu pandemia

Artiști Împreună în luptă cu pandemia
Centrul Cultural Clujean lansează un proiect național care implică artiștii români în lupta cu pandemia COVID-19. Platforma Artiști Împreună răspunde inițiativei Observatorului Român de Sănătate de a...

Teatrul de Comedie VINE la voi!

Teatrul de Comedie VINE la voi!
Teatrul de Comedie a lansat în cadrul programului COMEDIA ÎN CARANTINĂ, un proiect derulat exclusiv pe platformele de facebook și instagram, prin care își propune ca, alături de echipa artistică, să vină în ca...

Tu #staiacasă – #EXCELSIORvinelatine

Tu #staiacasă – #EXCELSIORvinelatine
Teatrul EXCELSIOR se mută în spațiul online, ca răspuns la nevoia de continuitate a activității sale și de reinventare, în contextul distanțării sociale care se impune în această perioadă delicată, a...

Cântăm de acasă, pentru sibieni!

Cântăm de acasă, pentru sibieni!
Galerie Foto Stagiunea online a Filarmonicii de Stat Sibiu continuă cu noi producții prezentate publicului, în mediul virtual. Programul „Stage@home” a mobilizat artiștii sibieni, care au creat clipuri educative sau...

Coronacriza: Capela Sixtină şi alte săli de la Vatican, accesibile pentru tururi online

Coronacriza: Capela Sixtină şi alte săli de la Vatican, accesibile pentru tururi online
Săptămânile de izolare forţată dau ocazia oricui doreşte să se plimbe virtual prin cele mai cunoscute încăperi de la Vatican, săli care altfel ar fi fost accesibile numai după ore sau chiar zile de...
Serviciul de email marketing furnizat de