x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

“Tranzit”, un film captivant,  “o Casablanca postmodernă”

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 04 Ian 2019 - 21:30
“Tranzit”, un film captivant,  “o Casablanca postmodernă”
Vezi galeria foto

Într-o Franță asediată, Marie și Georg, prinși într-un joc al căutării iubirii și identității pierdute, încearcă să fugă din țară și de trecutul lor.

În timpul invaziei naziste, Georg fuge din Parisul asediat, asumându-și identitatea unui autor mort, ale cărui acte le posedă. Blocat în Marsilia, o întâlnește pe Marie, o tânără femeie care își caută soțul dispărut, pe nume Weidel, exact bărbatul a cărui identitate o folosește acum Georg.

Selecţionat în Competiția Oficială a Berlinalei în 2018, filmul regizorului german Christian Petzold, avându-i în rolurile principale pe Franz Rogowski și Paula Beer, este o ficţiune tulburătoare care explorează temele exilului şi aduce pe ecran refugiaţi care sunt obligaţi să-şi părăsească ţările de origine pentru a putea supravieţui. Celor doi actori aminiţi li se alătură Godehard Giese, Maryam Zarée, Barbara Auer, Matthias Brandt, Sebastian Hülk...

„La fel ca opera sa de până acum, cel de-al patrulea film al regizorului este elegant, plin de ingeniozitate și de provocări intelectuale”, nota Screen Daily, după premiera de la Berlinale.

Tranzit se bazează pe romanul omonim al Annei Seghers, scris în exil şi este al optulea lungmetraj semnat de Christian Petzold. Este a doua adaptare a romanului după pelicula cu acelaşi nume, regizată de  René Allio, în 1991. Un roman, despre care Heinrich Böll scria: “Dacă această carte a devenit cea mai frumoasă dintre cele scrise de Anna Seghers, asta se datorează situaţiei istorice şi politice, unice la modul atroce, pe care a ales-o ca model de referinţă. Mă îndoiesc că în literatura noastră, după 1933, ar exista multe romane scrise ca acesta, fără greşeală, cu siguranţa unui somnambul”.

Christian Patzold se apleacă asupra poveştii situate în trecut, păstrându-i toate detaliile, dar o pune în scenă în realitatea lumii de astăzi, renunţând la aparenţa unei reconstituiri istorice.

Apărut în 1944, scris în Mexic de o autoare germană, evreică şi comunistă, Transit este situat în Marsilia în momentul înaintării trupelor naziste în Franţa şi al căderii celei de a Treia Republici. În jurul portului, refugiaţii care crezuseră că au găsit azil în Franţa, încearcă să obţină vize de îmbarcare către Statele Unite sau Mexic, care i-ar putea salva.

Scriind scenariul, Petzold a păstrat toate elementele, chiar şi naţionalitatea invadatorilor, destinaţiile dorite de fugari, pacheboturile care îi transportă pe aceştia. Trecătorii au însă telefoane mobile în mână, iar la Marsilia MuCEM se înveciează cu fortul Saint-Jean.

Rupând perspectiva spaţiu-timp, cineastul aduce la suprafaţă câteva lucruri evidente. Refugiaţii din 1940, germani, spanioli, ar fi avut acum cu toţii dreptul la un paşaport al Uniunii Europene şi nu ar fi trebuit să ceară vize.

Distorsiunile între detaliile parcursului lui Georg, aşa cum le-a creat Anna Seghers pornind de la propria experienţă, şi realitatea contemporană sunt atât de puternice încât pot deruta un număr semnificativ de spectatori.

Pentru a înlătura aceste efecte secundare, Petzold a mizat pe un interpret formidabil, Franz Rogowski.  Georg alunecă atât de uşor în impostură pentru că statutul de refugiat i-a afectat identitatea originară. Vizitele la Consulatul Mexicului, “dansul” cu Marie (Paula Beer), văduva care se crede încă soţie, lasă să transpară ezitările şi căutările febrile ale unui om preocupat nmai de salvarea sa şi de încercarea de a-şi construi o situaţie cu totul nouă pe ruinele vechii lui vieţi.

Pelicula Tranzit pare a fi un nou exemplu de adaptare experimentală a unei opere literare, care îşi ia libertatea de a cerceta textul în speranţa că va descoperi un sens încă nebănuit.

Senzaţia de a retrăi momentele triste ale Ocupaţiei în zilele noastre este tulburătoare. Ea se estompează de-a lungul poveştii, împărţite între abstracţie şi romanesc, şi la contactul cu personajele fantomatice, mai curând bântuite de trecut decât ancorate în prezent. Este o ficţiune de un tip diferit, ce amestecă epoci şi destine prin existenţa, în principal, a două personaje: un german care ia identitatea unui scriitor mort pentru a profita de viza lui şi o tânără de care se îndrăgosteşte, dar care iubeşte un bărbat pe care îl caută peste tot şi fără care nu va traversa Atlanticul.

Forma distopică îi permite lui Petzold să păstreze distanţa faţă de situaţiile tragice de astăzi, care inundă ecranele televiziunilor de ştiri, amintind în mod subtil aspectul universal şi atemporal totodată al acestei situaţii dramatice. El reuşeşte, cu o precizie impresionantă, să păstreze tot timpul un echilibru între epoci.

Figură emblematică a Şcolii din Berlin de la începutul anilor 2000, care a adus un suflu nou cinema-ului german, Petzold confirmă măiestria lui cinematografică, dovedită în pelicule ca Wolfsburg (2003), Gespenster (Fantome) în 2005, Yella (2007), Jerichow (2009), Barbara (2012) sau Phoenix (2014), şi ştiinţa de a aduce în faţa camerei un duet de mare forţă emoţională: Franz Rogowski, cunoscut din Happy end de Michael Haneke şi Paula Beer actriţa-revelaţie din Frantz. Două motive de a viziona acest film complex şi derutant, dar captivant de un capăt la altul.

Tranzit este distribuit în România de Independența Film.

Citeşte mai multe despre:   tranzit

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

TIFF 2020: 45.000 de spectatori au văzut filme în aer liber

TIFF 2020: 45.000 de spectatori au văzut filme în aer liber
Galerie Foto Cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania s-a încheiat duminică, pe 9 august, cu două proiecții sold-out ale comediei franceze Șterge istoricul / Delete History (r. Benoît...

Expoziții ale muzeelor românești în luna August

Expoziții ale muzeelor românești în luna August
„Horia Bernea: De la grădină la iconostas”. Expoziția marchează evoluția artistului Horia Bernea de la etapa conceptualistă, abstractă și întoarcerea graduală spre arta figurativă, demonstrând, încă o...

Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu revine pe scenă în data de 27 august 2020. ​​​​​​​Primele opt reprezentații vor avea loc în aer liber la Fabrica de Cultură

Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu revine pe scenă în data de 27 august 2020. ​​​​​​​Primele opt reprezentații vor avea loc în aer liber la Fabrica de Cultură
„Metamorfoze”, regia Silviu Purcărete, „Steaua fără nume”, regia Florin Coșuleț și „Balul”, regia Radu Nica sunt primele spectacole pe care Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu le va prezenta...

NOPȚILE CABIRIEI, proiecție specială la Festivalul Internațional de Film Independent

NOPȚILE CABIRIEI, proiecție specială la  Festivalul Internațional de Film Independent
NOPȚILE CABIRIEI, unul dintre filmele de referință ale emblematicului regizor italian Federico Fellini, va putea fi văzut la ANONIMUL IIFF (12 - 16 august, Sfântu Gheorghe, Delta Dunării), într-o proiecție...

TEATRUL DE COMEDIE își invită spectatorii la reprezentații în aer liber

TEATRUL DE COMEDIE își invită spectatorii la reprezentații în aer liber
După o lungă perioadă în care interacțiunea cu publicul s-a realizat doar în mediul virtual, Teatrul de Comedie își invită spectatorii la o serie de reprezentații în aer liber. Reîntâlnirea reprezintă...

Nu rata luni Jurnalul și volumul 2 al operei lui Nicolae Iorga: ​​​​​​​”Istoria românilor pentru poporul românesc”

Nu rata luni Jurnalul și volumul 2 al operei lui Nicolae Iorga: ​​​​​​​”Istoria românilor pentru poporul românesc”
Galerie Foto La 80 de ani de la moartea lui Nicolae Iorga - unul dintre cei mai mari savanți ai lumii -, Jurnalul vă oferă o ediție specială a cărții ”Istoria românilor pentru poporul românesc”, în două volume. O...

Regal muzical la Mediterana, fără limită de spectatori!

Regal muzical la Mediterana, fără limită de spectatori!
Metropolitan Opera , în seria de acțiuni inovative impuse de restricții pentru spectacole, propune un concert live al tenorului Roberto Alagna și a sopranei Aleksandra Kurzak. Concertul are loc în 16 august pe...

Filmul „Babyteeth: Prima iubire” câștigă Trofeul Transilvania la TIFF 2020

Filmul „Babyteeth: Prima iubire” câștigă Trofeul Transilvania la TIFF 2020
Filmul „Babyteeth: Prima iubire”, debutul regizoarei australiene Shannon Murphy, cu Eliza Scanlen în rolul principal, a fost desemnat marele câștigător al celei de-a 19-a ediții TIFF și a fost recompensat cu Tr...

UNDERCLOUD, Festivalul de Teatru Independent de Orice începe marți, 11 august

UNDERCLOUD, Festivalul de Teatru Independent de Orice începe marți, 11 august
A mai rămas o săptămână până la cea de-a 13-a ediție a UNDERCLOUD – Festival de Teatru Independent de Orice, ce va avea loc anul acesta în perioada 11 - 18 august, în aer liber, în curtea Muzeului Național...

Un prinț legendar, un câine comisar și fața nevăzută a Americii și Rusiei

Un prinț legendar, un câine comisar și fața nevăzută a Americii și Rusiei
Galerie Foto Telespectatorii pot alege să urmărească, în această lună, serialul coreean „Prințul Jumong”, comedia polițistă de aventuri „Comisarul Rex”, precum și noi miniserii documentare despre America și...

„Serile fantastice” de la MNAR continuă cu Teatrul Evreiesc de Stat

„Serile fantastice” de la MNAR continuă  cu Teatrul Evreiesc de Stat
Muzeul Național de Artă al României continuă programul „Seri fantastice la MNAR” alături de un nou partener: Teatrul Evreiesc de Stat.   După reprezentațiile susținute de Teatrul „Nottara” și...

COVID-19 PANDEMIA CARE NU TREBUIA SĂ EXISTE ȘI CUM SĂ FIE OPRITĂ URMĂTOAREA

COVID-19  PANDEMIA CARE NU TREBUIA SĂ EXISTE ȘI CUM SĂ FIE OPRITĂ URMĂTOAREA
„O lectură esențială, revelatoare, în vremuri de panică și pandemie.“ Kirkus „Jurnalista MacKenzie, specializată în subiecte științifice, oferă un raport înțelept și precis al pandemiei COVID-19, f...

Masca, de la teatru la pandemie, cu profesorul George Banu

Masca, de la teatru la pandemie,  cu profesorul George Banu
Proiectul digital „Teatrul în vremuri de pandemie”, care cuprinde o serie de trei înregistrări video susținute de criticul de teatru George Banu, aduce în atenția publicului un subiect foarte dezbătut în...

ÎPS Aurel Percă primește de la  Papa Francisc însemnul de mitropolit

ÎPS Aurel Percă primește de la   Papa Francisc însemnul de mitropolit
Galerie Foto ÎPS Aurel Percă, Arhiepiscop Mitropolit al Arhidiecezei Romano-Catolice de București, va primi sâmbătă, 8 august 2020, de la Papa Francisc, prin intermediul Nunțiului Apostolic Miguel Maury Buendia, pallium-ul...

Festivalul de Film de la Veneția va avea loc

Festivalul de Film de la Veneția va avea loc
Galerie Foto Regizorul Pedro Almodóvar și actrița Regina King, câștigătoare a Oscarului, la Festivalul de film de la Veneția. Regizorul Cristi Puiu, în Juriu     Considerat a fi unul dintre cele mai...
Serviciul de email marketing furnizat de