„Scor Alb”, mai exact povestea întâlnirii dintre doi oameni, o întâlnire care ar fi putut să nu aibă loc. Pelicula este despre felul în care cei doi descoperă omul de lângă și negociază apropierea de acesta într-o situație aparent oarecare. Filmul a fost selectat pentru Festivalul din Coreea, unul dintre cele mai prestigioase festivaluri de profil. Rolul principal al scurtmetrajului este susținut de Ioana Flora, una dintre actrițele cele mai cunoscute ale generației sale, premiată anul trecut de Uniunea Cineaștilor din România cu premiul pentru interpretare feminină.
Jucați în România, jucați și în străinătate, există vreo diferență din punctul acesta de vedere, cum se face la noi, cum se face la ei?
Ioana Flora: Diferențe există și de la un regizor la altul, chiar și la noi în țară. Atât timp cât există respect pentru munca oamenilor din jurul tău, există o șansă să avem zile liniștite pe platoul de filmare. Iar din punctul ăsta de vedere nu am observat să existe diferențe între producțiile românești și cele din afară sau coproducții. Pentru actori contează faptul că sistemul agențiilor care îi reprezintă pe actori în alte țări europene este bine pus la punct, spre deosebire de România. Și agenții, și sindicatele actorilor, care să le reprezinte interesele, deocamdată lipsesc la noi.
„Scor Alb”, mai exact povestea întâlnirii dintre doi oameni, o întâlnire care ar fi putut să nu aibă loc. Pelicula este despre felul în care cei doi descoperă omul de lângă și negociază apropierea de acesta într-o situație aparent oarecare. Filmul a fost selectat pentru Festivalul din Coreea, unul dintre cele mai prestigioase festivaluri de profil. Rolul principal al scurtmetrajului este susținut de Ioana Flora, una dintre actrițele cele mai cunoscute ale generației sale, premiată anul trecut de Uniunea Cineaștilor din România cu premiul pentru interpretare feminină.
Regizorii și producătorii români se plâng că există o ruptură față de public. De ce nu devin filmele românești, atât de apreciate la festivalurile internaționale, și succese de casă?
Ioana Flora: Din punctul meu de vedere este o chestiune de alegere, în primul rând, a regizorilor care vin cu povestea. Eu una ador filmele românești, nu știu cum aș fi reacționat dacă nu aș fi fost din domeniul acesta, dar de fiecare dată când întâlnesc oameni care se plâng de filmele „sumbre” sau de dezinteres față de cinematografia noastră, am un singur argument: „mai întâi vezi-le, și după aceea pronunță-te. Nu se poate ca toată lumea să le aprecieze, iar tu nici să nu le bagi în seamă”. Cu siguranță, un sistem de „art house theatres”, care există peste tot în Europa, și-ar fideliza spectatorii și la noi.
Scurtmetrajul „Scor Alb” a ajuns și la Festivalul din Coreea de Sud. Cum a fost colaborarea cu Marius Olteanu?
Ioana Flora: De la bun început a fost o colaborare lină și fructuoasă. Am fost înconjurată de buni profesioniști, iar asta este un punct forte, mai ales la o producție independentă, în care intri de bună voie și pe propria răspundere. Rezultatul îți devine cu atât mai drag cu cât vezi că a ieșit un produs bun. Mă bucur că a fost selectat deja în două festivaluri importante, și asta dovedește faptul că nu doar noi, din interior, avem această părere.
Sunt și roluri pe care le refuzați? Puteți exemplifica? Ioana Flora: Ca actor în România, nu ai de foarte multe ori ocazia să refuzi un rol, mai degrabă să lupți pentru el. Cu toate astea, țin minte că am refuzat câteva proiecte, nu pentru că nu credeam în ele, ci pentru că nu mă regăseam în rolul propus. Dar, în general, sunt pasionată de orice propu¬nere profesională, cred ca așa suntem noi, toți actorii, începem să ne imaginăm deja în situațiile personajului...