x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica Când artiştii lirici se deghizează în ospătari

Când artiştii lirici se deghizează în ospătari

de Maria Sârbu    |    08 Mai 2011   •   16:26
Când artiştii lirici se deghizează în ospătari

Lumea este obişnuită să asculte operă în sala de spectacol destinată acestei muzici. şi foarte rar se întâmplă, la noi, ca artiştii lirici să cânte, organizat, sub cerul liber. Niciodată, însă, nu au prezentat un spectacol într-o berărie sau într-un restaurant din urbea noastră, surprinzând lumea, aşa cum s-a întâmplat sâmbătă seara.

Nimic nu anunţa că în străvechea berărie Caru’ cu bere din Strada Stavropoleos, acolo unde obişnuiau să meargă pe vremuri – acum un secol – şi George Coşbuc, Caragiale, Octavian Goga, lumea de la mese să fie surprinsă de o voce a unui bariton, care a apărut pe neaşteptate în centrul localului, cu o halbă de bere. Era a lui Iordache Basalic, solist al Operei Naţionale Bucureşti. În timp ce cânta, bărbaţi şi femei, pe care îi credeai ospătari, barmani sau oameni de la mese, s-au adunat în jurul lui şi... au făcut să năvălească asupra lumii un şuvoi de voci. Minunate voci... Erau vreo 25 de oameni, membri ai Corului Operei bucureştene. Aşa a început, exact la ora 20:00, happeningul, pus la cale de Asociaţia "Friends of Opera / Prietenii Operei", pentru a marca Zilele europene ale operei (la 7 şi 8 mai).

Surpriza a fost mare pentru clienţi. Poate unii nu au ajuns niciodată într-o sală de operă, iar aici au putut să asculte nişte capodopere, chiar dacă nu aveau idee cum se numesc, cine le-a compus, cine le cântă. Autorii lucrărilor programate sunt: Giuseppe Verdi, Georges Bizet şi Richard Strauss. Ce au cântat artiştii lirici? Iordache Basalic a venit cu Aria lui Escamillo din opera "Carmen" de Bizet; mezzo-soprana Sora­na Negrea a interpretat Ha­ba­ne­ra din aceeaşi compoziţie muzicală; soprana Irina Iordăchescu şi tenorul mexican Hector Lopez au delectat neobişnuitul public cu Brindisi – "Traviata" de Verdi, iar soprana Mi­hae­la Stanciu a întruchipat-o vocal pe Adela din "Liliacul" lui Strauss.

Nu cred că cineva a fost deranjat de ceea ce s-a întâmplat. Aparate de fotografiat, camere de luat vederi, telefoane mobile erau îndreptate spre artişti. În plus, aplauzele calde şi îndelungi au stat mărturie succesului şi mulţumirii.

La finalul, Iordache Basalic, feri­cit de acest spectacol spontan, a spus pentru Jurnalul Naţional: "E ceva inedit pentru mine, m-a surprins. Am răspuns cu plăcere la solicitarea organizatorilor. E frumos, e foarte bine că putem promova opera şi altfel, în alte spaţii. Am avut emoţii; e gălăgie aici şi se vorbeşte mult, nu am făcut nici o probă înainte, dar cred că a ieşit bine. Voi accepta şi altă dată".

Preşedintele asociaţiei "Friends of Opera", Gilda Lazăr, ne-a mărtu­risit că ideea i-a sugerat-o un coleg, care i-a şi trimis "un filmuleţ", o înre­gistrare de la un happening dintr-un oraş european. Desigur, pe YouTube pot fi găsite asemenea spectacole cu mari solişti ai lumii, înregistrate în diverse spaţii neconvenţionale. "Aşa ceva se întâmplă în toate marile oraşe europene. În acest mod ne-am propus şi noi să marcăm Zilele europene ale operei şi anume la Caru’ cu bere, un loc reprezentativ pentru Bucu­reşti, unde muzica de operă s-a integrat, iată, în atmosfera locului", a spus Gilda Lazăr.

×