x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica Dirijorul GABRIEL BEBEȘELEA și violonistul ALEXANDRU TOMESCU: 100% MOZART la Sala Radio

Dirijorul GABRIEL BEBEȘELEA și violonistul ALEXANDRU TOMESCU: 100% MOZART la Sala Radio

de Magdalena Popa Buluc    |    24 Mar 2024   •   06:20
Dirijorul GABRIEL BEBEȘELEA și violonistul ALEXANDRU TOMESCU:  100% MOZART la Sala Radio

GABRIEL BEBEȘELEA, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist ALEXANDRU TOMESCU și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui MOZART definesc un eveniment pe care nu îl puteți rata la Sala Radio.

Miercuri, 20 martie 2024 (de la 19.00), concertul oferit de ORCHESTRA DE CAMERĂ RADIO prezintă publicului un repertoriu ce va cuprinde uvertura celebrei opere Don Giovanni, Concertul nr. 2 pentru vioară și orchestră și Simfonia nr. 38 – Praga, a cărei premieră absolută a avut loc în 1787, în capitala cehă, cu ocazia primei vizite făcute în oraș de Amadeus.

 

GABRIEL BEBEȘELEA este dirijor principal al Filarmonicii „George Enescu” și director artistic al ansamblului de instrumente de epocă și al festivalului „Musica Ricercata”.

Gabriel Bebeșelea se bucură de o carieră internațională bogată, fiind invitatul unor ansambluri apreciate, precum Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Konzerthausorchester Berlin, Royal Philharmonic Orchestra, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Orchestre Philharmonique de Marseille, Orchestra Simfonică din Barcelona, Orquesta Sinfónica de Castilla y León, Orchestra Simfonică din Singapore, Orchestra Filarmonică Națională a Rusiei etc.

În agenda sa, stagiunea 2023/24 a început cu apariții pe scena Festivalului „Enescu” - alături de „Musica Ricercata” și Lawrence Brownlee - a dirijat apoi „Gurrelieder” de Arnold Schoenberg, a revenit la pupitrul unor ansambluri ca Bochumer Symphoniker, Ulster Orchestra, Orchestra Filarmonicii din Zagreb și Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”, al cărei dirijor principal a fost între 2016 - 2023.

Un remarcabil dirijor de operă, Gabriel Bebeșelea a fost numit dirijor principal al Operei Naționale Române din Iași în 2011, devenind cel mai tânăr dirijor principal din România. În 2015 a fost numit dirijor principal al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca.

Gabriel Bebeșelea este cunoscut și pentru faptul că se dedică cercetării și redescoperirii muzicii și este responsabil pentru descoperirea mai multor capodopere muzicale demult uitate sau neglijate. În 2017, pentru a scoate la lumină o astfel de muzică, a fondat ansamblul „Musica Ricercata” - un colectiv artistic internațional dedicat interpretării informate din punct de vedere istoric a muzicii ce se întinde din epoca barocă până în cea modernă, cu accent pe muzica veche.

Împreună cu Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, a înregistrat un CD cu două creații semnate de Enescu: oratoriul redescoperit „Strigoii” și „Pastorale - Fantaisie pour petite orchestre” (ediție îngrijită de Gabriel Bebeșelea).

În 2015, Gabriel Bebeșelea a studiat cu doi dintre cei mai apreciați dirijori din lume: Bernard Haitink la Festivalul de la Lucerna și cu dirijorul Kurt Masur la Festivalul Aurora Classical. Bebeșelea a fost, de asemenea, îndrumat de Alberto Zedda la Festivalul de operă „Rossini” din Pesaro.

În 2011 a primit o bursă constând într-un stagiu la Royal Concertgebouw Orchestra din Amsterdam, unde a avut posibilitatea de a asista la repetițiile și concertele unora dintre cei mai reprezentativi dirijori din prezent: Mariss Jansons, Bernard Haitink, Herbert Blomstedt, Christoph von Dohnanyi, Philippe Herreweghe, David Zinman și Eliahu Inbal.

 

După o carieră bogată realizată în Europa și în lume, presărată cu succese în săli precum Théâtre des Champs Elysées - Paris, Carnegie Hall - New York sau Metropolitan Arts Centre – Tokio, sub bagheta unor dirijori de renume precum Valery Gergiev, Kurt Masur sau Christoph Eschenbach, ALEXANDRU TOMESCU a revenit în România, unde s-a implicat în organizarea unor turnee naţionale de muzică clasică, realizate exclusiv din fonduri private.

A devenit protagonistul unor evenimente–pilot în lumea muzicală românească: a cântat pe Stradivarius într-o staţie de metrou, pentru a dovedi că există o însemnată receptivitate pentru muzica de calitate; a cântat într-o pădure pentru a milita împotriva exploatării iraţionale a domeniului forestier. A cântat în faţa unei case în ruine, pentru a stopa distrugerea clădirilor aflate în Patrimoniul Naţional. A cântat cu scopul adunării de fonduri pentru Asociaţia Nevăzătorilor din România sau pentru protezarea auditivă a copiilor cu deficienţe de auz. Este printre primii artişti care şi-a făcut o misiune clară din a purta mesajul muzicii clasice în oraşe româneşti în care nu există filarmonici.

Solist al Orchestrelor și Corurilor Radio România, Alexandru Tomescu nu se rezumă doar la a cânta în faţa publicului său, ci cultivă un dialog intens cu acesta, fie de pe scenă, explicând ce cântă, fie prin interviurile pe care le acordă la televiziunile şi radiourile de specialitate şi nu numai. Fie că vocea se aude la Radio România Muzical sau la Radio Guerrilla, fie că vorbele sale sunt tipărite în Dilema Veche sau în revista Viva!, el explică ce înseamnă să fii artist în România secolului XXI, ce surse îi hrănesc inspiraţia.

Angajamentul pe care şi l-a asumat în momentul în care a primit în folosință vioara Stradivarius Elder-Voicu, în 2007, a fost acela de a familiariza un număr cât mai mare de români cu sunetul splendidului instrument, misiune îndeplinită în primul rând prin turneele sale naționale.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

 

 

×
Subiecte în articol: Gabriel Bebeşelea Alexandru Tomescu