x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica Gala laureaţilor Concursului "George Enescu”

Gala laureaţilor Concursului "George Enescu”

de Ecaterina Stan    |    12 Sep 2011   •   21:00
Gala laureaţilor Concursului "George Enescu”

Sincer, Gala Concursului International George Enescu nu a avut stralucirea de acum doi ani si cea ceruta de un astfel de eveniment! Desigur, organizatorii au motivele si explicatiile lor. Daca se urmarea regulamentul, care prevede negru pe alb, ca premiile sunt indivizibile, atunci ar fi fost si mai bine, dar mai cu seama si corect. Nu se mai ajungea la o astfel de situatie, in care cei din sala sa nu poata avea dimensiunea valorii concurentilor premiati, decat in situatia in care i-au ascultat in semifinala.

O Gala presupune o intalnire consistenta si festiva cu laureatii! Duminica la ora 16, in Sala Radio, in parte prima a Galei, am ascultat o prezentare festivista, stufoasa si dubla, adica in romana si engleza, aproximative si poticnite. Am aflat de exemplu ca s-au dat premii ex eco si nu ex aequo!... si altele, asupra carora nu are sens sa insist. Domnisoarele cu pricina, au anuntat membrii juriilor si pe premianti, dintre care unii nici macar nu erau in sala si cred ca s-ar ficuvenit sa fie.

A urmat muzica de camera. Al II-lea clasat la pian, sud coreeanul Jeung-Beum Sohn a cantat Studiul opus 8 nr. 12 de Al. Skriabin, o lucrare scurta ce nu a argumentat sonor, pentru cineva care nu l-a auzit anterior, de ce anume a fost cel mai bine clasat. A urmat iar anunt, in aceeasi formula si la fel de fara aplomb, si am ascultat partea I a Sonatei nr. 2 in fa minor, opus 6 pentru pian si vioara (si nu invers, cum scrie in program) de George Enescu, cantata de Alexandra Conunova din Republica Moldova si de doamna Verona Maier.

De ce doar partea prima, si interpretata asa si-asa, oare pentru ca ambele erau obosite si scapate de tot ce a fost greu? Premiul al II-lea se argumenteaza prin vibratia izbanzii, pe care nu au reusit s-o aiba si s-o treaca pana la noi, cei din sala. Mai consistent in mesajul muzical, as zice mai profesionist, a fost armeanul Haik Kazazyan, premiul al II-lea "ex eco'. A cantat tot cu Verona Maier Fantezia in Do major opus 131 de Robert Schumann.

Si… pauza… s-a aranjat scena pentru Orchestra Simfonica a Filarmonicii Moldova din Iasi si pentru maestrul Gheorghe Costin, ce au interpretat mai intai piesa simfonica numita Misterious place de Lam-Lan Chee din Hong Kong. Scrisa cu mestesug si bine talmacita, oare cu cate repetitii?... piesa m-a facut sa simt ceva-ceva din spiritul sarbatoresc al unei Gale!... spirit ce a fost imprimat minunat in final, prin Concertul in si minor pentru violoncel si orchestra de Antonín Dvorák! Chinezul Tian Bonian, cel care a dobandit singurul premiu I al concursului de interpretare George Enescu 2011, este un adevarat tanar artist! Ne-a placut tuturor foarte mult si dorim sa-l mai auzim! Se pare ca noua categorie a competitiei, rezervata violoncelului a pornit cu dreptul! Felicitari!

Este adevarat ca intr-o Gala canta numai primii clasati, dar daca s-a facut rabat de la regulamentul concursului o data, prin impartirea premiilor, atunci se putea face si pentru cei trei cei mai bine clasati romani din tara sau diaspora, pentru pianistul Mihai Ritivoiu, violonistul Sebastian Casleanu si violoncelistul Valentin Radutiu, cei care au primit si premii pe deplin meritate! Tare bine ar fi fost sa ii fi auzit in Gala, Gala care de fapt s-a petrecut la concertele finale, la trei ore si in trei sali diferite, si la care oricum nu a putut sa asiste toata lumea.

Opinii
Marin Cazacu – Concursul dedicat violoncelului a pornit cu dreptul si sunt incantat ca si publicul l-a apludat pe cel pe care juriul l-a apreciat de la prima etapa. Publicul l-a aplaudat in picioare pe chinezul Tian Bonian si ma bucur ca de la prima editie a concursului dedicat violoncelului, succesul este atat de mare si elocvent! Tian Bonian a cucerit pe toata lumea! Colaborarea cu orchestra din Iasi si Gheorghe Costin a fost extraordinara! Calitatile laureatilor de la vioara si pian nu au fost relevante caci in prima parte a galei s-a cantat fara orchestra iar lucrarile care au fost alese au fost insuficient conturate,.

Mihaela Martin – Repertoriul pentru Gala cred ca a fost ales de concurenti, iar formula Galei a fost hotarata de organizatori, anume ca pianistul si violonistii sa nu cante cu orchestra. Programul ar fi fost mult prea lung si s-a sugerat aceasta solutie. Este pacat ca nu a venit mai mult public in sala, este pacat ca nu am vazut nici la etapele concursului mai multi elevi, studenti si profesori. Asadar, daca ar fi fost mai multi in sala, ar fi avut si Gala mai multa stralucire!

Florian Leonhard, reprezentant al FINE VIOLINS LONDON –Ma bucur ca vioara oferita de firma noastra a ajuns la Haik Kazazyan, cel care avea un instrument neperformant. Promisesem aceasta vioara veche, italiana, celui ce ar fi primit premiul I. Este foarte important ca tinerii ce urmeaza sa cante pe marile scene, sa aiba un instrument bun, care sa aiba o mare paleta timbrala, sa raspunda usor. Asadar am hotarat sa-i ofer vioara lui Haik Kazazyan, chiar daca premiul I nu s-a acordat. Alexandra Conunova are deja o vioara buna, data de o fundatie. Nu sunt pentru prima oara in Bucuresti, dar este pentru prima oara cand ofer un instrument unui laureat al Concursului International "George Enescu'. Sunt impresionat de bugetul Festivalului si de enorma cantitate si calitate a invitatilor prezenti. Bravo! As dori sa revin peste doi ani si sa vad in sali mai multi tineri!

Bernard Cavanna, compozitor, membru in juriul de compozitie – Cunosc de mai bine de 30 de ani Romania, cunosc toate generatiile de compozitori. Cred ca cei tineri ar trebui sa se apropie mai mult de marile modele, de compozitorii nascuti in anii 30-40 , sa continue sa le asculte lucrarile. Imi pare ca ei nu le cunosc. Consider ca meseria de compozitor este foarte solicitanta si pretentioasa, trebuie facuta cu stiinta, cu sensibilitate si in chip modern, totusi. Compozitia numita Misterious palace de Lam-Lan Chee din Hong Kong, care s-a cantat azi si care a luat premiul I acum doi ani, ma face sa cred ca orientul, cei din Asia, imbina sensibilitatea specifica cu cultura europeana.

Octav Nemescu, compozitor, presedintele juriului de compozitie – Galele, in general, au ceva mai mult sau mai putin formal si festiv...poate aceasta a fost mai putin festiva decat altadata! Referindu-ma strict la piesa Misterious palace de Lam-Lan Chee din Hong Kong, am numai cuvinte de lauda! Sigur ca nu pot decat sa apar verdictul juriului! Este o piesa plina de forta, de culoare, de mestesug, de simt al timpului! Iata, compozitorii asiatici castiga in doua editii succesive premiile noastre, ale sectiunii de compozitie si in general ei sunt foarte buni meseriasi, insa jucand o carte europeana si anume cu ceea ce a reprezentat avangarda anilor 50-60-70. De fapt ei nu aduc nimic nou, nici o oferta originala. Pe de alta parte asistam si la o epuizare a civilizatiei, a culturii europene. Si faptul ca nici un european, nici un roman nu mai castiga un premiu in ultima vreme, ar trebui sa ne puna pe ganduri!

Sebastian Casleanu, violonist prezent in competitie – In primul rand premiul oferit de Liliana and Peter Ilica Foundation for The Endowment of The Arts din S.U.A este o onoare pentru mine. Cu toate ca sunt nascut in Germania, ma simt roman, vin des in tara si ma identific ca fi - ind roman. Premiul inseamna ca sunt acceptat aici in Romania. Ma bucur ca exista romani care traiesc in afara tarii si sustin arta, muzica de aici.

Constantin Erbiceanu, presedintele Fundatiei Constanta Erbiceanu – In aceasta toamna se implineste o jumatate de secol de la stingerea din viata a matusi mele, pianista si profesoara Constanta Erbiceanu, una dintre fondatoarele scolii pianistice romanesti. Nu voi enumera pe toti discipolii Constantei Erbiceanu, ma marginesc sa-l numesc numai pe Maestrul Valentin Gheorghiu, membru a juriului Concursului si in aceasta editie. Am atribuit marele premiu al Fundatiei Constanta Erbiceanu lui Mihai Ritivoiu, care dupa opinia mea, a fost cel mai valoros finalist. Diploma i-am inmanat-o pe hol si nu pe scena. Ii urez mult succes in viitoarea sa cariera si ii doresc un viitor cu multe satisfactii, spre cinstea scolii pianistice romanesti, ai caror reprezentanti au lipsit in mod inexplicabil din palmaresul ultimelor editii ale Concursului. Regret ca nu am putut oferi diploma in cadrul Galei! Consider Gala drept o nereusita, cu exceptia sectiei de violoncel, precum si un afront la adresa sponsorilor, intre care ma numar!

×
Subiecte în articol: festivalul george enescu 2011