Dintre cei 50 de violoncelisti inscrisi initial in concurs, la start s-au prezentat doar 35. Dupa doua zile de auditii, juriul a decis cine va intra in cea de-a doua etapa.
13 violoncelisti au reusit sa treaca de furcile caudine ale primei etape eliminatorii. Nivelul ridicat al concurentilor a facut destul de dificila sarcina juriului de a decide cine sa ramana in continuare in competitie.
In prima etapa, programul a fost impus, concurentii trebuind sa prezinte un capriciu de A. Piatti la alegerea candidatului (intre nr. 3, 6, 7 sau 12), partea I (cu cadenta la alegere) a Concertului in Re major Hob VIIb:2 pentru violoncel si orchestra de Haydn, precum si o lucrare – tot la alegerea candidatului – apartinand unuia dintre compozitorii: Georg Ligeti, Paul Hindemith, Henri Dutilleux, Anatol Vieru sau Doina Rotaru. Programul a fost impus si ca durata, trebuind sa fi e de cel mult 30
de minute.
Timp de doua zile, de la ora 9 dimineata pana seara, in jurul orei 20, Sala Mica a Ateneului Roman a gazduit un veritabil maraton al celor mai indrazneti tineri violoncelisti din lume. Pentru ca, trebuie sa recunoastem, este un curaj sa participi la un concurs atat de prestigios, unde selectia e foarte dura, in semifinala intrand doar sase candidati!
Cei mai multi dintre participanti au constientizat nivelul ridicat de dificultate al concursului, apreciind valoarea celorlalti concurenti, aspect care i-a motivat si mai mult, intrucat chiar simpla participare la o competitie de anvergura este un premiu in sine. "Am ascultat cativa dintre concurenti si am constatat ca nivelul este foarte ridicat. Toata lumea s-a pregatit serios', a apreciat chinezul Tian Bonian, calificat in cea de-a doua etapa, ca si compatriotul sau Geng Wenbin. Dupa studii temeinice in tara natala, ambii au urmat studii de perfectionare in Germania. Daca, initial, ponderea europenilor era dubla fata de cea a asiaticilor, balanta s-a echilibrat, in concurs ramanand trei romani: Mircea Marian, Valentin Radutiu si Mihai Marica, trei coreeni: Angela Park, Hong Eun Sun, Lim Hee Young, cei doi chinezi deja mentionati, Daniel Wenzel din Germania, Luca Magariello din Italia, Adam Krzeszowicz din Polonia, Mihal Korman din Israel si sud-coreeanul Lee Yeong Kwang, mezinul concursului, care a recunoscut cu candoare: "Toti ceilalti sunt mai mari ca mine, dar, ascultandu-i, descopar ce anume trebuie sa mai studiez'. De remarcat ca cei trei coreeni sunt, de fapt, coreence, celor trei virtuoze ale violoncelului adaugandu-li-se si colega lor din Israel, Mihal Korman.
In cea de-a doua etapa eliminatorie, concurentii trebuie sa interpreteze, din creatia lui Beethoven, Variatiuni pentru pian si violoncel (la alegere dintre WoO 45, op. 66, WoO 46), precum si o sonata de Brahms (la alegerea candidatului, dintre Sonata pentru pian si violoncel in mi minor op. 38 si Sonata pentru pian si violoncel in Fa major op. 99). Programul prezentat de fi ecare candidat nu poate depasi 40 de minute.
Competitia se anunta, asadar, in continuare, extrem de stransa, minirecitalurile pe care le vor sustine concurentii in etapa a doua si in semifinala punandu-le in valoare calitatile profesionale, dar si pe cele de caracter. Pentru ca, de la un punct incolo, in competitie raman doar cei care au un echilibru interior stabil.
MIRCEA MARIAN (Romania): Am venit la acest concurs pentru a castiga experienta si pentru a cunoaste cat mai multi violoncelisti din toata lumea, sa stiu care e nivelul lor. M-am simtit foarte bine in timpul primei etape eliminatorii, membrii juriului au fost foarte amabili. Sper sa trec in etapa a doua.
OCTAVIAN LUPU (Romania): M-am hotarat particip pentru ca orice concurs inseamna foarte mult pentru dezvoltarea individuala, de la fiecare concurs ai ce sa inveti. In timpul primei etape, am avut o stare de spirit foarte buna, ma declar aproape multumit de cum am cantat. Sper sa ajung cat mai departe.
TIAN BONIAN (China): Am ascultat cativa dintre concurenti si am constatat ca nivelul este foarte inalt. Toata lumea s-a pregatit serios, iar pianistii corepetitori au raspuns prompt asteptarilor. Desigur, e o diferenta intre concurs si concert, dar eu m-am simtit liber pe scena. Sala e foarte buna, are o acustica excelenta.
CHUNG HO SUNG (Coreea de Sud): Am afl at de acest concurs de pe Internet si m-am hotarat sa particip. M-am simtit foarte bine la prima etapa, in juriu sunt profesori foarte buni, violoncelisti celebri, iar sala este minunata. De fapt, toata organizarea a fost perfecta. Cel mai mare castig este ca l-am descoperit pe George Enescu cu prilejul acestui concurs.
MIHO NAKA (Japonia): Profesorul meu m-a sfatuit sa particip la Concursul Enescu care este unul de prestigiu. Mi-a placut mult sala in care am cantat, se aude foarte bine. Totul este de un inalt nivel. Ma bucur ca sunt aici si, mai ales, ca pot asculta atatia violoncelisti buni din generatia mea, veniti sa se intreaca la un concurs de mare anvergura.