x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Orchestre de Chambre de Lausanne

0
Autor: Elena Zottoviceanu 09 Sep 2011 - 21:00
Orchestre de Chambre de Lausanne
Pianul a fost instrumentul predilect caruia ROBERT SCHUMANN (1810-1856) i-a impartasit cele mai adanci simtaminte, cele mai intime trairi, elanurile pasionale, visele.
Pianul este confidentul, pentru care Schumann a desavarsit, cu infinite nuante, formele mici care se nascusera odata cu estetica romantica si in care imaginatia si sensibilitatea lui s-au vadit suverane.

Arabesca op.18 este una dintre aceste piese. A fost scrisa in 1839 la Viena si compozitorul spunea in gluma ca a scris-o pentru a se face iubit de doamnele din oras; piesa nu are insa nimic din superficialitatea unei muzici de salon, ci gratia si desavarsirea unei nestemate.
Poate in nici o opera a sa, geniul lui Schumann nu s-a intrupat mai desavarsit decat in Concertul pentru pian si orchestra. Scris in chiar anul casatoriei greu infaptuite cu iubita lui Clara, compozitorul ii inchina miresei o Fantezie si, mai tarziu, amplifica lucrarea adaugand inca doua parti.
Muzica pastreaza spiritul Fanteziei, zborul liber al imaginatiei peste limitele structurilor clasice; forma creste din abundenta de idei, din necesitatea de a exprima prea plinul sentimentelor. Pianul declanseaza actiunea, inventa combinatii timbrale negandite pana atunci, dobandind o elocventa noua. Dar in timp ce Chopin a revolutionat doar claviatura, Schumann a realizat o fuziune perfecta intre pian si orchestra, creand stilul concertant-simfonic.
Ca intr-un jurnal intim, partea I impleteste bucuria de a trai cu un lirism intens; dialogul dintre pian si orchestra urmeaza trasee capricioase cu schimbari bruste de ritm, tempo, cu arpegii involburate si oaze sensibile de declamatie dureroasa.
Partea a II-a este un Intermezzo in care partenerii par a-si sopti secretele. Melodia ampla a violoncelului declanseaza explozia finalului – o idee principala smulsa pianului, robusta, in ritmuri tantose. Nelinistile, elanurile frante ca niste palpitande batai din aripi se topesc intr-un mare elan vital.

Denumirea de "Renana', data de contemporani Simfoniei a III-a, deriva din intentia lui Schumann de a aduce un omagiu fluviului fetis al romantismului german, evocand peisajele, legendele, vestigiile trecutului, atat de dragi contemporanilor sai (chiar si faptul ca a inlocuit terminologia italiana curenta cu indicatii in limba germana, este semnificativ pentru intoarcerea sa la surse).
Atmosfera este eminamente lirica desi este singura simfonie de Schumann care incepe si se incheie cu un mare elan. Originalitatea ei consista si in ingeniozitatea cu care isi construieste autorul forma, iesind din tiparul celor 4 parti traditionale: muta scherzo-ul in partea a II-a, in schimb alatura doua miscari lente – partile III si IV – si termina cu o mare crestere dinamica.
Partea I incepe, ca adesea la Schumann, cu o sincopa, care te ia prin surprindere, ca si cum muzica ar fi inceput dinainte. Totul nu este decat insufletire si avant tineresc. Scherzo-ul aduce o tema populara cu variatiuni simple, cu un ton naiv; prin contrast trioul se desfasoara intr-o atmosfera visatoare. Scurtul Intermezzo este un lied sobru caruia orchestratia subtila ii creeaza o aura de mister. Adevarata miscare lenta este Maestoso, inspirata, dupa cum se spune, de Catedrala din Köln in zi de sarbatoare: o singura tema de coral ampla, solemna, prelucrata in spiritul polifoniei bachiene, a carei inaintare implacabila anunta deja marile adagio-uri ale lui Bruckner. Finalul readuce plenitudinea, voiosia, bucuria vietii asa cum Schumann nu le va mai regasi vreodata.


Sambata 10 septembrie
Ora 22.30 Ateneul Roman
Seria "Concertele de la miezul noptii'
ORCHESTRE DE CHAMBRE DE LAUSANNE
Dirijor si solist : CHRISTIAN ZACHARIAS

Program :
● R. Schumann – Arabesque in Do major op. 18 (pian solo)
● R. Schumann – Concertul in la minor pentru pian si orchestra op. 54
Allegro affetuoso
Intermezzo: Andantino grazioso
Allegro vivace
● R. Schumann – Simfonia a III-a in Mi bemol Major "Renana' op. 97
Lebhaft (Vivace)
Scherzo: Sehr mäßig (Molto moderato)
Intermezzo: Nicht schnell (Andante)
Feierlich (Maestoso)
Finale: Lebhaft (vivace)
Citeşte mai multe despre:   festivalul george enescu 2011

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Lecturi colorate de la PanDA

Lecturi colorate de la PanDA
Bucurați-vă de zile de vară pline de lecturi colorate, citind împreună cu cei mici cele mai noi cărți publicate în colecția PanDA de la Editura Pandora M. Iată care sunt cele mai...

Alexandra Oancea. Expoziție de artă contemporană - Io Sono

Alexandra Oancea. Expoziție de artă contemporană - Io Sono
Io sono! Expoziție de artă Inaugurare: joi, 3 septembrie, ora 18:00 Galeria de Artă Accademia di Romania in Roma Viale delle Belle Arti, 110 În perioada 03-15 septembrie 2020, Accademia di Romania in R...

Start pentru Festivalul Internațional de Film Independent ANONIMUL: program și regulament

Start pentru Festivalul Internațional de Film Independent ANONIMUL: program și regulament
Galerie Foto ANONIMUL IIFF are loc între 12-16 august, la Sfântu Gheorghe, în Delta Dunării, și reunește în program 26 de filme: competițiile de scurtmetraj românesc (9 titluri) și internațional (10 titluri), plus șapte...

Televiziunea Română, co-producător și partenerul oficial al Concursului Internaţional „George Enescu” 2020

Televiziunea Română, co-producător și partenerul oficial al Concursului Internaţional „George Enescu” 2020
Galerie Foto Televiziunea Română este din nou co-producător și partenerul oficial al Concursului Internaţional „George Enescu” și, continuând o tradiţie de peste o jumătate de secol, îi invită pe telespectatori să...

Vânătorii de capete de Jo Nesbø

Vânătorii de capete de Jo Nesbø
Celebru în întreaga lume pentru seria polițistă Harry Hole, din care Editura Trei a publicat primele patru volume, Jo Nesbø excelează și în romanele stand alone. După Fiul (Editura...

Hipercapitalism. De unde să învăţăm despre economie dacă nu din benzi desenate?

Hipercapitalism. De unde să învăţăm despre economie dacă nu din benzi desenate?
„Însoţită de desene inteligente și percutante, Hipercapitalismul lui Gonick este un succes editorial, constituindu-se deja într-un clasic al domeniului autoeducației.“ Publishers Weekly Ţi-ai imaginat...

Cum să ne reinventăm în pandemie

Cum să ne reinventăm în pandemie
Galerie Foto Perioada pandemiei a adus cu siguranță schimbări în viețile tuturor. Și, spun specialiștii, e un moment foarte bun pentru a face în viețile noastre acele modificări pe care le doream de mult. Sunt multe...

Jurnalul vă invită mâne să descoperiți o carte pe cât de impresionantă, pe atât de sensibilă: ”Castelul de apă”, de Margareta Sterian

Jurnalul vă invită mâne să descoperiți o carte pe cât de impresionantă, pe atât de sensibilă: ”Castelul de apă”, de Margareta Sterian
Jurnalul vă oferă miercuri un volum al unei autoare - Margareta Sterian - mai puțin cunoscută în țară și mai mult în străinătate, deși opera ei vastă conține atât picturi, cât și poezii, proză,...

#Cei7AniDeAcasă: Zilele Nordului continuă și în vremuri de pandemie

#Cei7AniDeAcasă: Zilele Nordului continuă și în vremuri de pandemie
A șaptea ediție a Zilelor Nordului va avea loc în 28-30 august, exclusiv în aer liber, în Darabani și alte localități din județul Botoșani.   Agenda festivalului include concerte The Mono Jacks, Robi...

Spectacolul "Sarmale cu dragoste" a şters oboseala de pe chipul spectatorilor

Spectacolul "Sarmale cu dragoste" a şters oboseala de pe chipul spectatorilor
Galerie Foto „Nu am mai fost la teatru de câteva luni, cred că de la sfârşitul anului trecut”, mărturisea profesoara Anca Simion. Zâmbete, aplauze şi o atmosferă relaxantă duminică seară în Grădina TVR. În cea de-a...

Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu revine pe scenă în data de 27 august 2020. ​​​​​​​Primele opt reprezentații vor avea loc în aer liber la Fabrica de Cultură

Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu revine pe scenă în data de 27 august 2020. ​​​​​​​Primele opt reprezentații vor avea loc în aer liber la Fabrica de Cultură
„Metamorfoze”, regia Silviu Purcărete, „Steaua fără nume”, regia Florin Coșuleț și „Balul”, regia Radu Nica sunt primele spectacole pe care Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu le va prezenta...

„TEATRU ÎN TVR” – săptămâna a patra

„TEATRU ÎN TVR” – săptămâna a patra
Iată spectacolele programate în intervalul 10 – 16 august, de la ora 21.00 Luni, 10 şi marţi 11 august, Teatrul Evreiesc de Stat vă invită în grădina TVR să urmăriţi „Varşovia: ghid turistic”, un...

TIFF 2020: 45.000 de spectatori au văzut filme în aer liber

TIFF 2020: 45.000 de spectatori au văzut filme în aer liber
Galerie Foto Cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania s-a încheiat duminică, pe 9 august, cu două proiecții sold-out ale comediei franceze Șterge istoricul / Delete History (r. Benoît...

Expoziții ale muzeelor românești în luna August

Expoziții ale muzeelor românești în luna August
„Horia Bernea: De la grădină la iconostas”. Expoziția marchează evoluția artistului Horia Bernea de la etapa conceptualistă, abstractă și întoarcerea graduală spre arta figurativă, demonstrând, încă o...

NOPȚILE CABIRIEI, proiecție specială la Festivalul Internațional de Film Independent

NOPȚILE CABIRIEI, proiecție specială la  Festivalul Internațional de Film Independent
NOPȚILE CABIRIEI, unul dintre filmele de referință ale emblematicului regizor italian Federico Fellini, va putea fi văzut la ANONIMUL IIFF (12 - 16 august, Sfântu Gheorghe, Delta Dunării), într-o proiecție...
Serviciul de email marketing furnizat de