x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Muzica Recitalul Chopin al pianistului Yundi

Recitalul Chopin al pianistului Yundi

de Elena Zottoviceanu    |    07 Sep 2011   •   21:00
Recitalul Chopin al pianistului Yundi

Orice afis ce anunta un recital Chopin are efect magnetic asupra unui public dintre cele mai compozite: este atragator pentru profesionistii pianului, oamenii muzicii in general, pentru melomanii pasionati, pentru doamnele sentimentale ca si pentru tinerii curiosi si are si un zest de mondenitate.
Poate de aceea este si atat de dificil de gasit formula convingatoare, pentru ca fiecare cauta altceva in cele doua ore de muzica; iar daca este vorba si de un artist cu renume international, reperabil prin reviste si internet, aprecierea este si mai nuantata.

Cred ca este ceea ce s-a intamplat si cu recitalul pianistului chinez Yundi. O carte de vizita impresionanta vorbeste nu numai despre calitatile sale concrete, pianistice ci si despre o capacitate de a fascina, o carisma data doar celor ce sunt, sau vor fi , foarte mari. El cucereste pentru ca, de la inceput, creeaza un fel de vraja, prin suavitatea, poezia, sinceritatea expresiei. O pianistica extrem de eleganta, actioneaza pe multiple planuri: in primul rand o sonoritate matasoasa, moale, infinit de variata in culori: ma gandesc la Nocturne unde s-a putu vedea admirabil arta sa de a lucra cu o paleta pastelata, infinitezimal diferentiata. O mana stanga extraordinara care, fie ca murmura in fundalul cu care sustine in zona grava desfasurarea discursului, fie ca insoteste – armonic, polifonic – zborul liber al liniei aproape vocale a cantului, fie ca ingreuneaza cu sonoritati apasatoare, sumbre, celebrul Mars funebru din Sonata nr. 2, este ea in sine un instrument desavarsit. Imaginatia pianistului, uneori surprinzatoare prin plasticitate, a facut ca Mazurcile, cu ritmica lor plutitoare si cu aparenta lor "simplitate' sa fie migalos construite, fiecare constituind un mic tablou: halucinanta, de exemplu in jovialitatea ei populara, a fost cea in Re major, ca un fel de dans satanic, repetat la infinit din ce in ce mai incarcat. Iar Andante spianato si Marea poloneza, cu teme-personaj, fluctuatii de tensiuni, a fost jucata ca o scena de teatru cu o intreaga dramaturgie.

De aceea, in contextul unui asemenea suprem bun gust, nu am inteles de ce Sonata nr. 2 (cu exceptia Marsului funebru) si chiar si faimoasa Poloneza in La bemol major au rupt deodata zagazurile si, cu un tempo sufocant si o violenta inexplicabila inecata in pedala, au dus totul, din sfera dozajului subtil, in sfera excesului ininteligibil. Oare pentru ca Yundi stie ca au succes la public finalurile in formula "repede si tare'? E prea putin pentru un artist atat de rafinat.


Opinii
Constantin Erbiceanu – De mult imi doream sa-l ascult live pe Yundi, pe care-l vazusem deja pe Mezzo si ma impresionase. Este o mare rivalitate intre el si Lang Lang, care este poate mai spectaculos, care are in el o bucurie de a canta, invata foarte repede orice partitura. Yundi in materie de Chopin este aproape imbatabil la ora actuala. A fost cel mai tanar castigator al premiului Chopin, la doar 18 ani! Programul lui de asta seara a fost un regal! Nocturnele ne-au transportat intr-o lume fara suparari, linistita, mazurcile admirabile, Marea poloneza grandioasa!

Iulian Ochescu, elev Liceul de muzica George Enescu – A fost un recital extraordinar! Are un sunet fantastic, o abilitate de a exprima ceea ce simte, stie sa tina permanent publicul in priza!

Sanziana-Denis Mircea, 10 la bacalaureat, pianista, studenta la Köln – Acesta este recitalul pe care l-am asteptat cel mai mult in acest Festival, pentru ca Yundi este pianistul meu favorit din tanara generatie, iar Chopin este compozitorul meu preferat! Asa ca imi zic: bine ca este adevarat, cu toate ca nu-mi vine inca sa cred! A fost o seara magica si ii voi fi mereu recunoscatoare ca ne-a aratat ce inseamna adevarata muzica!

Zare Maier, meloman Israel – Urmaresc Festivalul inca din 1958, cu Menuhin, cu Oistrch, si dupa aceea cu Richter, cu Karajan, cu toti monstrii sacri!... Pe Yundi il cunosc de cativa ani, de cand a fost in Israel si a cantat concertul de Grieg, adus fiind de Arie Vardi, cel care a primit in urma cu multi ani premiul Enescu si a fost profesorul pianistului chinez. A mai cantat inca de cateva ori, cu Filarmonica israeliana si cu Zubin Mehta, Chopin si Liszt. L-am vazut si la Dresda, intr-un recital. Cunosc foarte bine imprimarile facute cu Deutsche Grammophon, apoi a trecut la casa EMI si si-a schimbat numele din Yundi Li in doar "Yundi'. Este un pianist extraordinar! Unii sustin ca il prefera pe Lang Lang, dar dupa parerea mea el, Yundi, exceleaza in Chopin. Este unul dintre primii zece pianisti ai lumii contemporane!
Ecaterina Stan

×
Subiecte în articol: festivalul george enescu 2011