x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Baronul Löwendal e la baronul Brukenthal.

Baronul Löwendal e la baronul Brukenthal.

de Maria Sârbu    |    30 Mai 2011   •   21:00
Baronul Löwendal e la baronul Brukenthal.

Festivalul International de Teatru de la Sibiu (FITS) este manifestarea cea mai nimerita la care publicul de teatru si nu numai poate sa descopere un nu­me 'pe nedrept uitat': cel al lui George baron Löwendal (1897- 1964), un artist complet din prima ju­matate a secolului al XX-lea. Prin ex­pozitia de scenografie 'George Löwendal – un aristocrat in luminile ram­pei', organizata de Fundatia Löwendal cu sediul la Bucuresti si vernisata ieri la Palatul Brukenthal, personalitati marcante ale lumii teatrale mentionau ca se face o 'dreapta reconstituire'. Teatrologul George Banu spunea la vernisaj ca numele Löwendal ii era cunoscut, dar descoperirea a ceea ce a realizat acest artist a devenit foarte importanta pentru el ulterior, caci vazuse in desene, machete de decor 'dialectica formelor scenografiei moderne'. In opinia lui Banu, promovarea operei plastice si scenografice a baronului Löwendal este 'un act de inalta noblete'.

Directorul Festivalului de la Sibiu, Constantin Chiriac, remarca, in vorbirea sa, ca 'baronul Löwendal a ve­nit la baronul Brukenthal' si aceasta 'frumoasa si dreapta intalnire' este un dialog intre epoci, dar si un in­ce­put de dialog intre FITS si Fundatia Löwendal al carei presedinte este ne­poata si mostenitoarea baronului, Ariadna Avram. Pe marele scenograf He­lmut Stürmer, expozitia l-a ajutat sa afle despre un redutabil si 'pretios' sce­nograf din perioada interbelica, dar despre care profesorii nu i-au vorbit la scoala. Stürmer afirma la ver­ni­saj ca este mare nevoie astazi de ceea ce a facut Löwendal, pentru ca 'ne hra­nim' cu ce a fost in trecut si 'asta e bine'. O prezentare succinta a ex­po­zitiei a fost facuta de istoricul si criticul de teatru Jean Cazaban, care a cunoscut inca din copilarie arta lui Löwendal.

Curatorul expozitiei, George Radu, a adus pe simeze 65 de lucrari: desene, schite de decor, portrete ale mul­tor oameni de teatru de la Cernauti si Bucuresti, acolo unde Löwendal a realizat scenografia pentru diverse spectacole de teatru. De ase­menea, sunt expuse fotografii de fa­milie cu baronul, cu cele doua fiice ale sale, una dintre ele devenita actrita (Irina Dall).

Un alt eveniment important des­fa­surat ieri in cadrul festivalului a fost si conferinta speciala sustinuta de Mike Phillips si Ramona Mitrica (Marea Britanie), care au vorbit despre 'cum se poate crea o prezenta cul­turala romaneasca' in mijlocul co­munitatilor anglofone, punctul de reper fiind 'Arta traducerii si pericolele sale'. Mike Phillips a declarat pentru Jurnalul National ca este foarte important cum circula valorile culturale din Romania in spatiul bri­tanic. Lumea anglo-saxona rar are sansa sa intalneasca fenomene culturale romanesti, in afara de Cheeky Girls si de muzica lautareasca, iar atunci cand au loc, 'acestea tind sa fie intalniri cu elemente provenind din sfera inalta a artelor, prin interme­diul operelor unor personalitati precum Ionescu, Brancusi, Eliade, Cioran etc.'.

In Festival, spectacolele de teatru, de dans, de muzica, spectacolele de strada ofera sibienilor si turistilor placerea de a lua contact cu artele din diferite spatii ale lumii. Duminica seara au fost o revelatie artistii canadieni de la 'BJM Danse – Les Ballets Jazz de Montréal', care au prezentat spectacolul 'Zip Zap Zoom', la Casa de Cultura. Multora li s-a parut impresionanta si creatia polonezilor de la 'Groteska Puppet Mask and Actor Theater', care au adus pe scena Teatrului National din Sibiu spectacolul 'Omagiu lui Chagall'. In cetatea Cisnadioara a rasunat divin 'Muzica teatrului renascentist', concert al ansamblului 'Renaissance' din Serbia. Fascinatia a fost mare si pentru cei prezenti la 'Faust'-ul lui Silviu Purcarete.

Ieri seara s-au programat alte spectacole romanesti si straine, prin­tre care 'Metoda' de la 'Nottara', 'Tristetile capcaunilor' – Teatrul National din Bruxelles (la finalul acestui spectacol, Constantin Chiriac intrand in 'posesia' unei decoratii din partea Majestatii Sale Regele Albert II al Belgiei) sau 'Perla', o creatie teatru-dans din Israel.

Astazi, pe pietonala, in piete, in parcuri, dar si in sali de teatru vor avea loc alte spectacole, sustinute de interpreti din Marea Britanie, Franta, Slovenia, Franta, Romania.

×
Subiecte în articol: teatru