Dacă nu îi prezinţi un spectacol care să-l capteze, publicul de copii te taxează. De aceea nu este uşor să selectezi producţii de teatru dedicate celor mici într-un festival, mai ales dacă acesta durează 11 zile. Teatrul Ţăndărică, organizatorul Festivalului Internaţional al Teatrului de Animaţie “Spectacole de colecţie”, a trebuit să ţină cont de categoriile de public atunci când a invitat spectacole din ţară şi străinătate pentru cea de-a X-a ediţie recent încheiată. Şi totuşi, în opinia lui Călin Mocanu, directorul Teatrul Ţăndărică şi director al festivalului, succesul spectacolelor de anul acesta – majoritatea jucate cu casa închisă – e dovada bunei intuiţii a selecţionerilor. “Am avut piese pentru copii care au confirmat nivelul unor teatre şi proiecte independente, precum şi producţii «de generaţie nouă», pentru o generaţie nouă de spectatori. Ne aflăm, credem noi, într-un punct de cotitură pentru teatrul vizual autohton şi, fie că punem în scenă spectacole pentru copii, fie că ne adresăm unui public mai larg şi mai eterogen, ceea ce contează este autenticitatea şi curajul cu care venim în faţa spectatorilor. Sperăm ca ediţia a 10-a să însemne o lecţie frumoasă pentru participanţi şi ca cea de anul viitor să aducă şi mai multe producţii inovatoare pe scenă şi noi iubitori ai teatrului vizual şi de animaţie în sălile de spectacole”, a afirmat Călin Mocanu, anunţând că a şi început pregătirile pentru ediţia de anul viitor ce va avea tema “Teatrul pentru copii şi tineret faţă în faţă cu publicul său”.
Un director consideră că e de datoria teatrului pentru copii, pe care îl conduce, să-i apropie pe spectatorii mici de trupă, de producţiile sale, căci are tocmai menirea de a forma un public sau de a forma categorii de public. Dar publicul, oricât de mic ar fi, se schimbă, percepe altfel la aceeaşi vârstă decât generaţiile din urmă. Şi atunci se pune accent pe producţii inovatoare. Aşa ceva li se promite spectatorilor la ediţia viitoare, deşi montări inovatoare au putut fi văzute şi la această ediţie, dar şi la unele anterioare.
În 11 zile de festival au fost programate în jur de 70 de evenimente. De dimineaţă până seara s-au jucat spectacole, s-au ţinut conferinţe, s-au organizat ateliere şi workshop-uri, au avut loc discuţii. Teatrul Ţăndărică, făcând un bilanţ, susţine că la toate aceste evenimente au participat aproximativ 9.000 de spectatori, artişti şi invitaţi. Spectacolele s-au jucat nu numai în sălile de teatru (la “Ţăndărică”, “Nottara”, “Excelsior”, la Muzeul Ţăranului Român, dar şi la Spitalul “Grigore Alexandrescu”, la Spitalul “Marie Curie”, la Institutul Oncologic Bucureşti – locuri cu un impact emoţional extraordinar, unde copii bolnavi s-au bucurat, fie şi pentru un timp scurt, de teatru).
De remarcat doar câteva titluri apreciate atât de public, cât şi de juriul acestei ediţii: “Corabia pe valuri: Odiseea”, “Muzicanţii din Bremen”, “Amintiri din copilărie”, “Prinţ şi cerşetor”, “Trei daruri fermecate”, “Kiki şi Bozo”, “Fabuloasa călătorie a domnului Nostoc”, “Kajtus, vrăjitorul” – dovadă a faptului că poveştile – vechi şi noi – sunt cele care aduc copiii la teatru, dar contează mult şi modalitatea de punere în scenă a textelor.
Premiile acordate
• Menţiune acordată copiilor Vlad şi Cristian Munteanu, fraţi gemeni, pentru interpretarea rolurilor principale din spectacolul “Prinş şi cerşetor” - Teatrul pentru copii şi tineret ”Căluţul de mare”, Constanţa
• Menţiune pentru aspiraţia poetică şi individualitatea discusului artistic spectacolului “Iubitafizica” – Compania de teatru Lightwave, Bucureşti
• Menţiune specială pentru dăruirea profesională, oferită de preşedintele de onoare al juriului, Xiaodong Yin, şi Ion Parhon, preşedintele juriului, actorilor de la Teatrul de Animaţie Ţăndărică pentru spectacolele “Motanul încălţat” şi “Capra cu trei iezi”, prezentate în afara concursului la Institutul Oncologic Bucureşti, Spitalul “Marie Curie” şi Spitalul “Grigore Alexandrescu”.
• Premiul pentru varietatea şi plasticitatea expresiei corporale spectacolului “Allegro ma non troppo” - Compania Zero en Conducta, Barcelona, Spania
• Premiul “Restitutio” spectacolului “Trei daruri fermecate” după Edward Gordon Craig - UNATC, Bucureşti
• Premiul de scenografie - Iuliana Vîlsan pentru spectacolele ”Amintiri din copilărie” - Teatrul “Ion Creangă” şi “Kiki şi Bozo” - Teatrul Excelsior, Bucureşti
• Premiul pentru interpretare colectivă a personajelor din spectacolul ”Dragonul” - Teatrul “Toma Caragiu”, secţia păpuşi, Ploieşti
• Premiul pentru expresivitatea şi performanţa mijloacelor artistice - spectacolului ”Muzicanţii din Bremen” - Teatrul de animaţie Ţăndărică, Bucureşti
• Premiul pentru ingenuitatea şi rafinamentul spectacolului de marionete ”Tabula Rosa”- Teatrul Hop Signor, Atena, Grecia
• Premiul de regie (ex aequo) - Konrad Dworakowski pentru spectacolul ”Kajtus, vrăjitorul” - Teatrul pentru copii şi tineret ”Luceafărul”, Iaşi şi lui Radu Dinulescu pentru spectacolul ”Fabuloasa călătorie a domnului Nostoc” - Teatrul clasic “Ioan Slavici”, trupa de marionete, Arad
• Premiul pentru inventivitatea şi virtuozitatea ilustrării unei capodopere spectacolului “O corabie pe valuri: Odiseea”, Compania Philippe Genty, Paris, Franţa.
Citește pe Antena3.ro