x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Drum deschis pentru Rock’n Roll

Drum deschis pentru Rock’n Roll

de Maria Sârbu    |    12 Mai 2008   •   00:00
Drum deschis pentru Rock’n Roll
Sursa foto: Marin Raica/

Musicalul Rock’n Roll “The Rocky Horror Show”, scris de Richard O’Brien’s şi regizat de Alexander Hausvater, va avea premiera în România la 29 mai, la “Kristal Glam Club” din Bucureşti. Spectacolul, finanţat integral de “Trustul Media Intact – Antena 2”, este produs în parteneriat cu “Adjudecat Inclusiv Media”.

MUSICAL - The Rocky Horror Show, premieră românească

Musicalul Rock’n Roll “The Rocky Horror Show”, scris de Richard O’Brien’s şi regizat de Alexander Hausvater, va avea premiera în România la 29 mai, la “Kristal Glam Club” din Bucureşti. Spectacolul, finanţat integral de “Trustul Media Intact – Antena 2”, este produs în parteneriat cu “Adjudecat Inclusiv Media”.

După seria de reprezentaţii din perioada 29 mai-7 iunie, “The Rocky Horror Show” va fi reluat în septembrie-octombrie. Este pentru prima dată cînd acest musical vede lumina rampei într-o ţară din estul Europei. Richard O’Brien şi-a anunţat prezenţa la premieră.

Jurnalul Naţional: De ce montaţi acest gen de spectacol, care nu are tradiţie în România?

Alexander Hausvater: În lume, teatrul este împărţit în general în trei părţi – teatru instituţional, teatru independent şi teatru comercial. În România există doar teatru instituţional. Au fost mici eforturi ca să fie şi teatru independent, dar nu s-a făcut nimic pentru a pune bazele unui teatru comercial, care, bun sau rău, este parte integrantă a comunităţii teatrale. În marile oraşe din lume există musicalul, realizat cu o tehnologie performantă şi care se joacă 5, 10 sau 15 ani. El devine un punct de reper al teatrului. De asemenea, devine un punct în care partea comercială şi partea artistică se întîlnesc. E important să înţelegem că, dacă nu se face un efort de a atrage finanţe în teatru, acesta va muri.

Nu riscăm cu acest termen “teatru comercial”?

Nu, pentru că teatrul comercial poate fi foarte bun. Vorbesc despre o necesitate de a arăta sectorului economic că teatrul este de asemenea un articol economic, care poate să se vîndă. În România teatrul a rămas la o idee preconcepută că e ceva elitist. Mă consider în România cineva care a deschis un drum. Unde am fost am deschis un drum. Am întotdeauna legătură cu două grupuri de oameni: unul se numeşte public şi celălalt actor.

Spectacol în afara teatrului

Deschideţi, astfel, drumul şi cu acest musical, jucat în foarte multe ţări occidentale.

Am luat asupra mea evenimentul. Am insistat ca acesta să nu se întîmple într-un teatru, pentru că nu e un eveniment de teatru, ci unul muzical. Finanţatorul, Trustul Intact, s-a adresat unei companii care produce un spectacol detaşat de acţiunea teatrului. Distribuţia, făcută în urma unui casting la nivel de ţară, include rockeri, actori, dansatori. În România nu se predă în şcoli ce înseamnă să fii un performer total şi să poţi dansa, cînta, juca în teatru.

Acest proiect l-aţi gîndit pentru a avea continuare?

Dacă proiectul reuşeşte, va avea ramificaţii, dacă nu reuşeşte, ramificaţiile vor fi moarte.

Proiectul cu trei paliere

În acest sens, vă gîndiţi cum poate fi el dezvoltat?

Proiectul e bazat pe trei paliere, fiind înţelegerea mea cu un om care stă în spatele Antenei. Primul este acest musical. Al doilea constă în crearea unui musical românesc pe Broadway, iar al treilea în construirea în Bucureşti a unei săli cu 2.000 de locuri, dedicată exclusiv musicalului, ceea ce înseamnă un loc pentru spectacolul comercial, la care oamenii vin pentru eveniment.

Totul începe însă de la “The Rocky Horror Show”, un musical lansat cu mai mulţi ani în urmă. Ce reprezintă acesta?

E un fel de microb, care a pătruns în oameni şi marcînd fiecare ţară în care a fost realizat acest musical, conducînd la formarea de fan cluburi. Oamenii vin de multe ori la acest spectacol îmbrăcaţi în costumele personajelor. Tot ce ştiam eu despre “The Rocky Horror Show” e că fetiţa mea ştia pe dinafară, la zece ani, toate cîntecele din acest musical. Dacă vezi o dată un astfel de spectacol, te duci apoi să-l vezi de mai multe ori. E un eveniment legat de o mişcare socială. România nu a trăit aşa ceva şi nici nu ştie ce înseamnă asta.

Cît de modern poate fi acest musical?

Pentru mine este un spectacol total conservator. Textul şi cîntecele nu pot fi schimbate, însă ceea ce vezi la musical este energia. E un musical Rock’n Roll, în care lumea care vine să-l vadă se mişcă foarte mult, nu poate sta pe scaun. E o efervescenţă.

 

Pînă la premiera din club, repetiţiile au loc în studiourile Trustului Media Intact.

La evenimentul din clubul Kristal vor participa 400-500 de oameni. Sper că publicul va reacţiona ca la un concert Rock’n Roll, dansînd în picioare. După prima serie de spectacole vom vedea care e pulsul publicului. Tinerii din alte ţări, care vor intra pe internet şi vor vedea că în România se lansează “The Rocky Horror Show”, vor dori să vină.

Oameni cu greutate

Care au fost condiţiile de selectare a interpreţilor?

Am pus cîteva condiţii, aproape imposibile la ora actuală în Bucureşti. Una dintre acestea a fost ca în patru săptămîni, cît durează repetiţiile, să fie prezentă toată lumea implicată în spectacol. Mi se pare catastrofal ceea ce se întîmplă în Bucureşti cu teatrul, din cauză că nu poţi avea niciodată toţi actorii împreună la repetiţii. Am vrut să văd ce categorii de interpreţi există în toată ţară şi, mai ales, am vrut să văd dacă există persoane talentate, care nu s-au dus sau au fost refuzate la şcolile de teatru. Am găsit oameni cu mare greutate. E un spectacol pentru toate generaţiile, e ca şi cum ai intra într-un val de tsunami. M-am încăpăţînat să văd dacă se poate face acest lucru.

Există vedete în spectacol?

Spectacolul este vedeta. Cei 11 interpreţi – actori, cîntăreţi, dansatori – cîntă şi dansează timp de două ore. Ei muncesc enorm la repetiţii.

Apoi vor munci la cele şapte reprezentaţii din serie, care vor avea loc în fiecare seară.

Exact. Este timpul să terminăm cu dezastrul privind programarea spectacolelor. Acestea trebuie să fie prezentate seară de seară, ca actorii să joace, să-şi dezvolte rolul. După aceea să treacă la alt rol în alt spectacol.

Povestea unui musical

Musicalul Rock’n Roll “The Rocky Horror Show” a făcut înconjurul lumii. Este un voiaj extraordinar în lumea filmelor SF, de la Frankenstein la Dracula, de la Flash Gordon la King Kong.

Spectacolul aduce în prim-plan povestea fantastică în care ajung să fie implicaţi, fără voia lor, tinerii logodnici Janet Weiss şi Brad Majors. Celor doi, plecaţi în voiaj, li se strică maşina seara, pe timp de furtună, şi sînt nevoiţi să caute ajutor la singura locuinţă din zonă. Este vorba de castelul unui transsexual excentric, Dr Frank’N Furter, pasionat de experimente ştiinţifice ciudate. Odată intraţi pe uşă, Janet şi Brad se confruntă cu o serie de experienţe şocante şi imprevizibile.

Show-ul parodiază filmele SF şi horror. Este o poveste colorată, incitantă, cu ironii subtile, pigmentată cu scene de senzualitate, în care muzica, dansul şi jocul au aceeaşi importanţă.

Musicalul britanic a inspirat, în 1975, comedia muzicală “The Rocky Horror Picture Show” cu Susan Sarandon, Tim Curry şi Barry Bostwick.

×