x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Festival de Teatru, curat naţional

Festival de Teatru, curat naţional

de Maria Sârbu    |    20 Oct 2009   •   00:00
Festival de Teatru, curat naţional
Sursa foto: Mihaela M. Ghenescu/

Ediţia din acest an a Festivalului Naţional de Teatru (FNT) a "pierdut" componenta internaţională. Din cauza crizei financiare. Publicul a fost răsfăţat la câteva ediţii anterioare cu producţii străine realizate la cel mai înalt nivel artistic, ceea ce a permis să se vadă unde se găseşte teatrul românesc în comparaţie cu teatrul unor mari regizori ai lumii. De această dată, vom asista la un maraton pur naţional, de nouă zile.



Există un singur spectacol invitat din străinătate, dar şi acesta are "descendenţă" românească - "Cântăreaţa cheală" de Eugene Ionesco - montat de Jean Luc Lagarce la "Cie Les Intempestifs" din Besancon, Franţa. Vor avea loc două reprezentaţii la Teatrul Odeon: în deschiderea Festivalului, la 31 octombrie, ora 19:00, şi la 1 noiembrie, ora 16:00. Prezenţa acestei producţii franceze la FNT ţine de marcarea, în cadrul manifestării, a centenarului naşterii marelui dramaturg născut în România.

EVENIMENT IONESCO
A fost înfiinţată şi o secţiune "Ionesco Event", în care sunt reunite evenimente consacrate operei scriitorului numit "protagonist al teatrului absurdului". Publicul va putea vedea şi alte două spectacole cu aceeaşi piesă "Cântăreaţa cheală", puse în scenă în teatre din România de doi regizori de calibru internaţional: Tompa Gabor - la Teatrul Naţional din Cluj şi, respectiv, Alexandru Dabija - la Teatrul German de Stat din Timişoara. La acest capitol au fost gândite şi evenimente conexe. Datorită parteneriatului dintre FNT şi Radio România Cultural, acest post va transmite zilnic de la ora 19:00, în perioada 1-8 noiembrie, spectacole radiofonice pe textele lui Ionesco, printre care "Cântăreaţa cheală" şi "Rinocerii".

CONTEMPORANUL DOMINĂ CLASICUL
Selecţia spectacolelor în festival reflectă opţiunea criticului Cristina Modreanu. În pofida dificultăţilor financiare impuse de criza economică, ea şi-a propus întocmirea unui "program dens". E o diversitate de titluri, de autori, de regizori. Vedem pe lista selecţionerului şi titluri în variante regizorale diferite. Este vorba de "Trei surori" de Cehov şi de "Psychosis 4.48" de Sarah Kane. O variantă cu piesa "Trei surori" aparţine lui Tompa Gabor (Teatrul Maghiar din Cluj) - spectacolul câştigător în 2008 al Premiului UNITER, iar cea de-a doua este semnată de Ada Lupu (Teatrul Naţional din Timişoara). Cele două producţii "Psychosis 4.48" au fost realizate la Teatrul Naţional din Cluj de Mihai Măniuţiu şi, respectiv, Răzvan Mureşan. La acestea se adaugă "Casa Zoikăi" de Mihail Bulgakov, regia Alexandru Tocilescu (Teatrul de Comedie); "Cum traversează Barbie criza mondială" de Mihaela Michailov, regia Alexandra Badea (Teatrul Naţional din Timişoara); "Epopeea lui Ghilgameş", scenariul şi regia Dragoş Galgoţiu (Teatrul Odeon); "Frumos" de Jon Fosse, regia Vlad Massaci şi "Furtuna" de Shakespeare, regia Cristi Juncu (ambele aparţinând Teatrului "Toma Caragiu" din Ploieşti); "Ioana şi focul" de Matei Vişniec, regia Cătălina Buzoianu (Teatrul de Comedie), "Krum" de Hanoch Levin, regia Cristian Theodor Popescu (Teatrul Naţional din Tg. Mureş); "Lapte negru" de Vasili Sigariev, regia Claudiu Goga (Teatrul Dramatic din Braşov); "Lear" de Shakespeare, regia Andrei Şerban (Teatrul Bulandra); "Lucia patinează" de Laura Sintija Cerniauskaite, regia Radu Afrim (Teatrul "Andrei Mureşanu" din Sf. Gheorghe); "Moartea lui Danton" de Georg Buchner, regia Mihai Măniuţiu (Teatrul Maghiar din Cluj); "Omul pernă" de Martin McDonagh, regia Radu Afrim (Teatrul "Maria Filotti" din Brăila; "poimâine, alaltăieri" - un spectacol de Gianina Cărbunariu (Teatrul Mic); "Poveste de iarnă" de Shakespeare, regia Alexander Hausvater (Teatrul Naţional din Timişoara); "Sinucigaşul" de Nicolai Erdman, regia Felix Alexa (Teatrul Naţional din Bucureşti).

În această secţiune, autorii clasici sunt dominaţi de cei contemporani. Spectacolele sunt semnate de regizori care de obicei nu lipsesc de la FNT. Unii au chiar câte două creaţii. Pentru că era vorba de diversitate, trebuie amintit şi de selecţia de "new entries", cu producţii semnate de regizori debutanţi.

Pentru că regizorii de teatru montează şi spectacole de operă, vom vedea aşa ceva la FNT, căci există secţiunea "Opera Revival". Semnatarii unor astfel de creaţii sunt Silviu Purcărete, Petrică Ionescu, Ion Caramitru, Alexandru Darie şi Mihai Măniuţiu.

Teatrul din Sibiu, foarte frecvent astăzi pe scenele festivalurilor din lume, va fi prezent în FNT cu o premieră - "Prinţesa Turandot" după Carlo Gozzi, în regia ucraineanului Andryi Zholdak.

×
Subiecte în articol: teatru