Cea de-a XXI-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu s-a încheiat duminică seara cu un impresionant spectacol pirotehnic. După focul de artificii de la miezul nopţii, preşedintele festivalului Constantin Chiriac a făcut declaraţii, fiind vizibil mulţumit că a fost “o minune de festival”.
“Cred că s-a bătut un record absolut de spectatori. Zilele viitoare vom da cifrele exacte.
Vremea a fost extraordinară, iar spectacolele s-au bucurat de aflux de public. Cred că ediţia aceasta a arătat ce înseamnă un oraş european, un oraş care ştie cum să-şi păstreze frumuseţea”. El a anunţat că programul ediţiei a XXII-a a festivalului, care se va desfăşura, în 2015, între 12 şi 21 iunie, este “făcut în proporţie de 80%”. Totodată, el a spus că Teatrul Naţional “Radu Stanca” – organizatorul festivalului - nu îşi ia pauză, iar peste câteva zile pleacă în turneu. Vara se va lucra la noi spectacole, iar în septembrie, la început de stagiune, vor fi prezentate cinci noi montări.
În opinia lui Constantin Chiriac, ediţia 2014 a fost cea mai bună de până acum, “atât ca număr de spectacole, cât şi ca număr de spectatori, spaţii de joc, contracte încheiate”.
Vocea specialistului
Criticul şi eseistul George Banu, membru de onoare al Academiei Române, care a făcut parte din boardul artistic al Festivalului de la Sibiu, a spus pentru Jurnalul Naţional că, după părerea sa, “festivalul şi-a găsit identitatea lui, extrem de complexă”.
“Din punctul de vedere al generaţiei mele teatrale, am văzut spectacole care m-au satisfăcut foarte mult. Poate au fost şi altele, pe care nu le-am văzut, căci aici nu poţi vedea totul, dar am văzut creaţii ale unor mari maeştri ajunşi, într-un fel, la summumul carierei lor: Peter Stein, Lev Dodin, Krystian Lupa... Ceea ce rămâne, într-adevăr, o problemă, care nu poate fi rezolvată din cauze financiare, dar şi de durata festivalului, este faptul că majoritatea spectacolelor sunt prezentate o singură dată, iar asta înseamnă că nu au o a doua şansă aceste spectacole – foarte bune sau foarte proaste. E frustrant”, spune George Banu, care menţionează că aceşti mari maeştri au fost prezenţi la Sibiu nu numai cu spectacolele lor, dar au venit aici “onorând festivalul în mod deosebit, mărturisind despre ceea ce caută ei permanent în teatru, combinând prezenţa spectacolelor cu discursul teoretic, discursul critic”. Banu s-a referit la dialogurile avute cu unii dintre ei şi a remarcat faptul că prin discuţiile respective “se deschide o întâlnire panoramică asupra operei” şi că aceste întâlniri “sunt adevărate lecţii practice date de mari maeştri”.
În ceea ce priveşte neinteresul unor oameni de teatru pentru ceea ce spun în festival aceşti maeştri, George Banu a afirmat: “Am observat o anumită autosatisfacţie a oamenilor de teatru, a colegilor critici: ei le ştiu pe toate. Cred că ei confundă avangarda cu suprimarea tradiţiei. Dar e important că aceste întâlniri au loc. Vom încerca împreună cu Constantin Chiriac să le edităm. Sperăm că un ecou va fi produs, dar să admitem că teatrul e o instituţie, din punct de vedere pedagogic, foarte greu de controlat”, a remarcat cunoscutul critic. Totodată, el a subliniat că au fost performanţe importante, iar festivalul şi-a găsit identitatea. “Reuşita unui festival depinde evident de buget, dar şi de starea teatrului în general. Cred că anul acesta recolta în domeniu a fost foarte bună”, a conchis George Banu.
Citește pe Antena3.ro