Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").
Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.
Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
DA, ACCEPT
Iarina Demian: "Un regizor e mai respectat, dar un actor este mai iubit"


"O lume pe dos" s-a jucat între 2009 şi 2010 într-o primă serie de reprezentaţii la Sala Studio a Teatrului de Comedie, iar povestea merge mai departe şi anul acesta într-o Românie în care arta este mereu tratată ca ruda cea săracă. Cu atât mai mult este marginalizat teatrul independent, realitate dură de care Iarina Demian se loveşte la rândul său: "În România nu pot face teatru decât cei care sunt sub umbrela unei instituţii subvenţionate. În rest eşti tratat ca un paria. Umilinţele se ţin lanţ şi ajungi la concluzia că nu e suficient să ai ceva de spus, trebuie neapărat să ai multe relaţii pe care ţi le poţi face, evident, cu ajutorul unui «scaun». Dacă ai apucat totuşi să produci un spectacol, nu ai unde să-l joci. Teatrele închiriază sălile doar lunea cu foarte mulţi bani, şi nu o să vă vină să credeţi, trebuie să stai şi la rând. (...) În România, toată lumea face teatru, la toate orele şi în toate spaţiile posibile şi imposibile, cu sau fără spectatori, cu sau fără lumini, cu sau fără decor, cu sau fără costume, cu sau fără talent. Nu cred că se poate face performanţă cu pretenţii atât de mici." Cu "O lume pe dos" Iarina Demian revine la postura de actor, de care mărturiseşte că i-a fost dor: "Toţi actorii vor să moară pe scenă, mulţi au şi făcut-o. Reîntoarcerea mea nu e cea a fiului risipitor. Nu am plecat nicăieri din teatrul în care m-am născut şi am crescut. Fac parte din istoria lui, dar la un moment dat se întâmplă să ai şi perioade în care să nu te bage nimeni în seamă. Aşa că am hotărât să mă bag singură în seamă. A fost însă şi o perioadă mai grea în care am suferit din cauza unui genunchi bolnav şi am evitat orice propunere. Tudor m-a convins să mă operez şi a mers cu mine într-o clinică din Franţa, la Bordeaux, unde m-a internat şi s-a ocupat de absolut tot. S-ar putea spune că, într-o mare măsură, datorită lui sunt din nou pe scenă. Mi s-a făcut dor să joc. Un regizor este mai respectat, dar un actor este mai iubit!"
Despre "corvoada" la care şi-a supus fiul cu acest spectacol, în care Tudor Chirilă interpretează trei personaje, câte un personaj pentru fiecare piesă – "Preludiu şi Liebestod", "Problema" şi "Naomi în camera de zi" –, regizoarea subliniază că "a fi pe scenă şi a juca trei roluri deodată nu este doar o provocare ci şi o mare bucurie pentru orice actor indiferent de vârstă şi statut", iar ea nu a putut decât să fie de acord cu această situaţie pe care actorul Tudor Chirilă a ales-o. Provocare cu atât mai interesantă cu cât în "Preludiu şi Liebestod" Chirilă intră în "fracul" dirijorului, rol de care s-a simţit mai legat decât de cele din "Problema" şi "Naomi în camera de zi":
"Mi-a fost mai aproape acest rol pentru că iubesc foarte mult muzica. Însă un dirijor este un personaj mult mai complex decât un solist vocal şi un compozitor de muzică rock. Dirijorul e un demiurg, este cel care trebuie să aibă înţelegerea supremă şi viziunea de ansamblu a muzicii. El se poate îmbăta cu propria viziune şi de aici şi derapajele posibile. Cred că un mare dirijor este foarte aproape de esenţa muzicii, dar pentru toate astea este un preţ de plătit. Cel puţin aşa se întâmplă cu personajul meu. Prin urmare, nu ştiu dacă mi-a fost mai uşor pentru că fac şi eu muzică, cât pentru faptul că iubesc foarte mult muzica." Iarina Demian a simţit că pentru rolul dirijorului fiul său "a avut de muncit dublu". Şi asta pentru că "s-a luptat cu două roluri diferite într-unul singur: personajul şi dirijorul. Pentru fiecare a lucrat separat, a studiat, a experimentat. Tudor Chirilă nu se preface că dirijează, el chiar dirijează", povesteşte regizoarea.
"Experimentul" celor trei roluri într-un singur spectacol a fost unul epuizant pentru Tudor Chirilă, şi asta pentru că "este extrem de greu să dai tuturor personajelor aceeaşi cantitate de energie şi de inspiraţie. Din cauza asta, pariul a devenit foarte curând o provocare foarte mare. Nu aş mai repeta această experienţă pentru că nu contează lungimea pieselor, chiar dacă vorbim de trei piese într-un act. Să construieşti personajul e ca şi cum l-ai gândi pentru o piesă întreagă. Practic am repetat în trei spectacole în acelaşi timp. Ceea ce este extrem de consumant. Dar cred că am reuşit să nu neglijez nici unul dintre cele trei personaje. Sigur că investiţia cea mai mare am făcut-o în dirijor, pentru că el e ca profil psihologic personajul cel mai complex". "Cine-a zis-o a avut dreptate: sus, în vârf, eşti foarte singur. De fapt, singur eşti oriunde", spune personajul pe care îl interpretează Chirilă în "Preludiu şi Liebestod". Un adevăr pe care artistul Tudor Chirilă îl simte pe propria piele: "Cred că relaţia cu singurătatea şi mai ales cu însingurarea este din ce în ce mai greu de gestionat pentru omul modern. Însă o persoană publică are o dificultate şi mai mare pentru că ea se luptă practic cu doi oameni. Omul creat de percepţia publicului şi omul autentic, care se chinuieşte să iasă la lumină din umbra omului creat de percepţia publică. E o luptă pe care un om obişnuit nu trebuie să o ducă. Unui om public îi va fi dificil de a spulbera percepţii deformate asupra lui. De aici, un soi de izolare, care îşi poate aduce aportul la însingurare."
Vorbind de actriţa Iarina Demian de această dată, rolul mamei maniaco-depresive pe care îl face în "Naomi în camera de zi" este surprinzător prin stările extreme redate, interpretarea având la bază o "muză" în carne şi oase: "În cartierul în care locuiesc există o psihopată cu care m-am intersectat de multe ori. Poliţia a venit deseori să o ia, dar nu a reţinut-o mult timp, fiindcă nu au ce să-i facă. Este ca un copil rău: se strâmbă, scuipă pe maşini, râde în hohote fără rost, vorbeşte singură. Nu te poţi supăra pe ea. Oamenilor le este teamă de ea. Pe mine mă amuză, dar mă şi întristează. Nu ştiam că într-o zi ea îmi va deveni model pentru un personaj".
Întâlnirea profesională mamă-fiu nu a lăsat loc de manipulări emoţionale în "bucătăria" spectacolului, chiar dacă am fi tentaţi să vedem lucrurile în acest fel: "Calitatea mea de mamă încetează în momentul în care sunt regizorul unui spectacol. Răspunderea şi atenţia mea se împart în mod echitabil. Pentru mine, cel mai important lucru este ca toţi actorii să fie la acelaşi nivel. Mă îndrăgostesc de tot ce este frumos pe scenă: situaţii, fantezie, inteligenţă scenică, expresivitate... indiferent de la cine le obţin. Pentru fiecare dintre noi este mult mai puternică dorinţa de a desăvărşi nişte lucruri şi de a fi obiectivi, decât de a ne lăsa influenţaţi de sentimente", explică Iarina Demian. Afirmaţii întărite de Tudor Chirilă, care nu vede avantaje într-o astfel de relaţie pe scena teatrului, ci doar riscul de a amesteca planurile: "Cred că mamele nu dau indicaţii regizorale, la fel cum regizorii nu dezvoltă atitudini materne". Prin urmare sunteţi aşteptaţi la "un spectacol care îţi stârneşte hohote de râs, dar te şi pune pe gânduri, te emoţionează şi te invită să reflectezi la condiţia omului într-o lume modernă cu adevărat pe dos", după cum spune Tudor Chirilă. Biletele le puteţi cumpăra la 31,80 lei (categ. I), 26,50 lei (categ II) şi 15,90 lei (reducere la categ. II pentru elevi, studenţi, pensionari, pe baza prezentării legitimaţiei sau talonului de pensie) de la Casa de Bilete ArCuB (Sala Batişte nr. 14) şi prin reţeaua Eventim: magazinele Germanos, Orange, Vodafone, Domo, librăriile Humanitas, Cărtureşti sau online pe www.eventim.ro.

Ştiri din .ro
PUBLICITATE
”Regine Încoronate”, romanul scris de Regina Maria, de mâine cu Jurnalul
Jurnalul îți face o surpriză neprețuită în luna în care sărbătorim femeia: Poveștile de dragoste ale Mariei, Regina românilor. Sunt povești pline de sensibilitate și de emoție ale celei mai mari şi iubite...
Au fost lansate două piese bonus în cadrul proiectului „Retro Rock 2020”
Asociația Promusic Events a prezintat oficial (în urmă cu câteva săptămâni) „Retro Rock 2020” – filmul integral al evenimentului ce s-a desfășurat în perioada 07-08 noiembrie 2020 la Arenele Romane din Bu...
Cristian Măcelaru și Daniel Ciobanu, într-un concert excepțional Beethoven

Așteptându-l pe Godot în regia lui Gábor Tompa la Teatrul Național São João din Porto

„Concert de Ziua Femeii”, „Tosca” și „Carmina Burana”, pe scena Operei Naționale București

Rolul femeilor în industria muzicală, dezbătut în cadrul Mastering the Music Business 2021
De la muzică clasică și jazz până la compoziție și producție, femeile au depășit de-a lungul secolelor enorm de multe limite în muzică, însă un studiu recent realizat de EBU Media Intelligence...
Mari actori povestesc cum au jucat scene celebre în seria Secvențe, pe TIFF Unlimited

Film O’Clock, festivalul care și-a propus să elimine distanțele fizice și emoționale dintre oameni, și-a ales câștigătorii. Două scurtmetraje egiptene și unul grecesc și-au adjudecat premiile

Radu Jude, Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin 2021

Juriul a decis: Roxen va interpreta Amnesia la Eurovision 2021

Berlinale 2021: „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, al lui Radu Jude, a câştigat Ursul de Aur
Filmul „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” ('Bad Luck Banging or Loony Porn') al regizorului român Radu Jude a câştigat vineri Ursul de Aur pentru cel mai bun film la Festivalul Internaţional de Film de la...
Licitație de circa 180.000 de euro pentru o pictură de Adrian Ghenie
O lucrare a pictorului român Adrian Ghenie va fi scoasă la licitație pentru un preț estimativ de 120.000-180.000 de euro. Acțiunea este organizată online de Artmark pe 23 martie.
"Energie" este...
Teatrul Dramaturgilor Români. Programul evenimentelor din luna martie

HORIA ANDREESCU dirijează Haydn și Beethoven la SALA RADIO!

Teatrul EXCELSIOR lansează cea de-a șaptea ediție a Concursului de dramaturgie pentru adolescenți NEW DRAMA
Teatrul EXCELSIOR lansează cea de-a șaptea ediție a Concursului de dramaturgie NEW DRAMA, un proiect dedicat adolescenților care sunt încurajați să își dezvolte imaginația prin însușirea tehnicilor de...