x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru În 2011, teatrul a rezistat crizelor de tot felul

În 2011, teatrul a rezistat crizelor de tot felul

de Maria Sârbu    |    27 Dec 2011   •   21:00
În 2011, teatrul a rezistat crizelor de tot felul

Spectacole bune si foarte bune, dar si spectacole de neluat in seama au fost create in anul care ne paraseste


Teatrul ar putea fi un exemplu in apararea impotriva unor intemperii de tipul crize financiare. Teatrul are resurse care sunt valorificate si in astfel de conditii vitrege, adica de criza repetabila. Aceste resurse, totusi diminuate calitativ, poarta numele "Oameni de teatru". Pe ei, pe oamenii adevarati de teatru, se tine efemera arta. Ei o cladesc si o mentin prin existenta lor, caci ei traiesc teatrul. Criza ii face pe acesti insemnati oameni mai saraci doar din punct de vedere material, insa intelectual ei rezista si atrag dupa sine. Atrag pu­blicul, care, la randul sau, pare foarte chibzuit si isi cauta refugiu intr-o casa a teatrului, acolo unde artistul traieste pentru spectator. Intalnirea lor forti­fica increderea in ziua de maine. Teatrul e o bucata solida din Cultura si poate ajuta omul sa-si formeze si sa-si apere intelectul.

Intre performanta si apatie
In anul care ne lasa, teatrul romanesc a "plutit" linistit, intre spectacole bune si unele foarte bune. Au fost si montari apatice, aproape neluate in seama sau mai bine zis pena­lizate de public. 2011 a debutat energic, printre montarile inceputului de an numarandu-se "Ingropati-ma pe dupa plinta" de Pavel Sanaev, in regia lui Yuri Kordonsky. Interpretarea personajelor principale de catre Ma­ria­na Mihut si Marian Ralea in aceasta productie a Teatrului Bulandra este un reper, stacheta fiind ridicata extrem de sus. Tot la "Bulandra" avea premiera in aceeasi luna, ia­nuarie, "Ivanov" de Cehov, in regia lui Andrei Serban, in care se inregistrau alte performante actoricesti de catre actorii Victor Rebengiuc, Vlad Ivanov, Marius Manole, Cornel Scripcaru. Inainte de inchiderea sta­giunii trecute, acest teatru isi chema publicul la un alt nou spectacol demn de luat in seama: "Insemnarile unui necunoscut", realizat de Alexandru Darie dupa Dostoievski, in rolurile principale fiind Mihai Constantin, Virgil Ogasanu, Tamara Buciuceanu (in ordinea de pe afis).

Intr-un alt teatru bucurestean – "Metropolis", fusese adusa la rampa o comedie muzicala: "Nevestele vesele din Windsor", in care universul lui Shakespeare, construit de regizorul Alexandru Tocilescu – regretatul Toca, apare "proaspat si actual". In pri­mavara, Teatrul National Bu­cu­resti "atragea" publicul cu un spectacol tip "laborator", regizat de Radu Pen­ciulescu – "Macbeth" –, in care Ion Caramitru si Valeria Seciu readu­ceau in scena modelul de arta recitativa. Iar Teatrul National "Radu Stanca" din Sibiu invita la premiera cu "D’ale carnavalului" de I.L. Caragiale, spectacol creat de Silviu Pur­ca­re­te, in colaborare cu Dragos Buhagiar (scenografia) si Vasile Sirli (muzi­ca). Tot in prima jumatate a anului, apa­rea pe scena Teatrului Nottara "Me­toda" de Jordi Galcerán, prin care regizorul Theodor-Cristian Po­pes­cu revenea in Teatrul de pe Bulevard. Nationalul craiovean marca aceeasi perioada cu montarea "Ca­li­gula" de Albert Camus, in regia lui László Bocsárdi, avandu-l cap de afis pe Sorin Leoveanu, iar Nationalul ie­sean cu "Dawn Way (Oameni slabi de inger. Ghid de folosire)" de Oleg Bo­gaev, in regia lui Radu Afrim. In piv­nita de la ACT, din Calea Victoriei, Ale­xandru Dabija punea in scena "Ab­solut" dupa "Ivan Turbinca" de Ion Creanga, avandu-l protagonist "ab­solut" pe Marcel Iures. Nu poti trece cu vederea si un alt spectacol de suc­ces – "Mountainbikerii" de Vol­ker Schmidt, realizat de Radu Alexandru Nica la Teatrul German de Stat din Timisoara. Sau "Florenta sunt eu", o creatie scenica semnata de Alexandru Dabija pe textul scris de Gellu Naum si Jules Perahim si jucata cu mult drag de actorii Teatrului National din Cluj-Napoca.

O premiera teatrala a avut loc pe vreme torida, adica in timpul verii, de atunci spectacolul jucandu-se numai cu casa inchisa, intr-un pavi­lion, transformat in sala de teatru, la Romexpo. Este vorba de "Femeia care si-a pierdut jartierele" de Labiche, o productie a Teatrului de Comedie. Atat numele regizorului, cat si numele interpretilor atrag ca magnetul: Silviu Purcarete si Horatiu Malaele, George Mihaita, Dorina Chiriac, Mihaela Teleoaca.

Toamna a adus alte noi spectacole remarcabile: "Vocea umana" de Jean Cocteau, cu Oana Pellea sub bagheta regizorala a Sandei Manu ("Metropolis"); "Purificare" de Petr Zelenka, regia Alexandru Mazgareanu, si "Vizita batranei doamne" de Friedrich Dürrenmatt, in regia lui Alexander Morfov, cu Maia Morgenstern si Mircea Rusu in rolurile principale (Teatrul National Bucuresti), "Mestesugul vietii" de Hanoch Levin, regia Felix Alexa, cu Razvan Vasilescu, Dana Dogaru (Teatrul Bulandra)...
Au fost multe alte spectacole bune, atat in Bucuresti, cat si in teatre din tara. Au fost insa si multe montari apatice...

Independentii nu se lasa
In 2011 au meritat o atentie mare "independentii". In diverse spatii, majoritatea neconventionale, tineri artisti, mai ales cei care nu au angajamente in teatre de repertoriu, incearca aproape fara finantare sa faca arta. Bunaoara, la Teatrul Arca, Club La Scena, s-a montat "Emigrantii" de Slawomir Mrozek, regia si interpretarea Lari Giorgescu si Silvian Valcu; la "Unteatru" – aflat intr-o casa veche din centrul Bucurestiului – publicul se poate bucura de "Zorba", dupa Nicos Kazantzakis, cu Ioan-Mihai Cortea si Silvian Valcu; la "In Culise", teatru recent inaugurat, poate fi vazut "Imagineaza-ti ca esti Dumnezeu", dupa texte de Matei Visniec, in regia lui Cristian Bajora.

Festivaluri si alte evenimente
Festivalurile deja traditionale, care au loc in Bucuresti si in tara, s-au desfasurat cam peste tot, chiar si cu bani mai putini: de la Festivalul International de Teatru de la Sibiu, care incepe in ultimele zile ale primaverii, la Festivalul National de Teatru, care are loc toamna la Bucuresti. In plus, au aparut noi astfel de manifestari – Festivalul initiat in memoria lui Stefan Iordache (Caracal) sau Festivalul "Toma Caragiu" de la Ploiesti. Merita sa amintim, cat mai des, si merita de sustinut Festivalul National de Teatru Tanar "IDEO IDEIS", infiintat de elevi si care a luat o amploare de in­vidiat (Alexandria). La fel, merita sa li se acorde atentie festivalurilor de teatru pentru copii, printre care cele organizate de Teatrul Tandarica, Teatrul Ion Creanga, Teatrul Lu­cea­farul din Iasi sau Teatrul Puck din Cluj, care formeaza viitorul pu­blic – de baza al teatrului romanesc.

In acest an, a avut loc la Cluj, in organizarea Teatrului National "Lucian Blaga", un eveniment ce a suscitat interesul multor personalitati de marca din tara si strainatate: "Intalnirile Internationale", prima editie fiind dedicata lui Gellu Naum.

×