La Sibiu, noaptea de duminica spre luni, petrecuta in cadrul Festivalului International de Teatru, a fost euforica pentru trupa Teatrului "Radu Stanca": Cristina Flutur, angajata acestei institutii, a stralucit in luminile orbitoare ale Cannes-ului, ca si Cosmina Stratan, ca si cel care le-a pavat acestor doua actrite drumul spre cinematografie, Cristian Mungiu. Bucuria a continuat pe parcursul zilei de luni, caci cu acest moment fericit – obtinerea a doua premii la prestigiosul Festival de Film – au inceput unele dintre evenimentele programate in intinsul Festival de Teatru. A adus, in acest sens, cuvinte de lauda si criticul George Banu, chiar inainte de a-si incepe conferinta "Cortina", gandita ca rezultat a aparitiei unei exceptionale lucrari intitulate "Cortina sau fisura lumii" (editata de Festivalul International de Teatru de la Sibiu si Humanitas). Distinsul om de teatru, care traieste la Paris, a trecut lejer de la ingemanarea a doua arte, filmul si teatrul, legate prin actor, la ingemanarea a doua arte, teatrul si pictura, legate prin cortina.
Lucrand la acest album cu dublu discurs – text si imagine -, George Banu remarca faptul ca lucrarea s-a nascut dintr-o pasiune: cortina ca metafora a fisurii lumii. In opinia sa, cortina sparge unitatea si lasa sa se vada tot atat pe cat camufleaza; ca ea imparte fiintele in actori si spectatori (…). "Cortina protejeaza secretul si intretine speranta intr-o dezvaluire mereu posibila… Ea ascunde si arata. Cortina, cu exceptia doar a uneia, de trista celebritate, Cortina de Fier, - si chiar si asa! -, se sustrage de la ceea ce este definitiv, ea salveaza virtualitatea unei schimbari si prezerva posibilitatea unei alternative (…)", spunea reputatul critic de teatru si eseist, meditand pe tema cortinei din perspectiva marii metafore theatrum mundi.
Textul savuros este insotit in carte de un numar impresionant de imagini – lucrari de arta din diverse timpuri. Impreuna, "exalta frumusetea cortinei, iar dintre pliurile ei scoate la iveala secretele", dupa cum arata si editorul.
La Festivalul de la Sibiu, publicul se inghesuie sa vada spectacole cat mai multe. Chiar daca ploaia mai incurca desfasurarea unor evenimente in aer liber, salile sunt pline. A fost lume multa la productia nemtilor "Printul Friedrich von Homburg (Maxim Gorki Theater, Berlin), la "Calatoriile lui Gulliver", cel mai nou spectacol semnat de Silviu Purcarete (Teatrul "Radu Stanca), la "O scrisoare pierduta", regia Alexandru Dabija (Teatrul de Comedie", la "Carmina Burana" de Gigi Caciuleanu (Teatru National din Tg. Mures). Doua seri consecutiv este programat spectacolul lui Horatiu Malaele "Lautrec la bordel" (Teatrul Metropolis). E asteptat, cu multa curiozitate, spectacolul "Regele Lear" al companiei "Contemporany Legend Theatre" din Taiwan.