Festivalul Internaţional de Teatru “Interferenţe” de la Cluj, ediţia a IV-a (26 noiembrie – 7 decembrie), e un mozaic format din diferite spectacole de pe glob, selectate pentru a vorbi publicului despre corpul uman. Tema “Mărturiile corpului”, pe care a dat-o în acest an Gábor Tompa, directorul festivalului şi selecţionerul producţiilor incluse în program, are semnificaţii foarte largi. Artele, în comun sau separat, pot reprezenta, sub varii forme, corpul uman. Iar în secolul 21, datorită mijloacelor tehnologice atât de avansate, se pot crea spectacole care să uimească – fie că sunt acceptate, într-un fel sau altul de public şi de critică, fie că nu.
S-au jucat până acum multe spectacole din ţară şi străinătate, trezind curiozitatea sau admiraţia privitorilor. Artişti mari au venit la Cluj, pentru a-şi prezenta producţiile, pentru a juca, pentru a susţine workshopuri etc.
E o practică frumoasă la acest festival de a organiza întâlniri cu actorii şi creatorii spectacolelor jucate, întâlniri la care sunt invitaţi să vorbească şi critici de teatru care cunosc foarte bine fenomenul teatral din România şi din lume.
Miercuri, bunăoară, la “Interferenţe” s-a întâlnit cu publicul echipa de creatori şi de actori a spectacolului regizat de Gábor Tompa “Noul locatar” (Teatrul Nottara din Bucureşti), la care a fost prezentă şi Marina Constantinescu, critic şi realizatoarea emisiunii tv “Nocturne”. Seara târziu, spectatorii curioşi au fost la discuţia cu artistul italian Pippo Delbono şi muzicianul britanic de origine română Alexander Balanescu – protagonişti ai spectacolului “Amore e Carne” (Italia). Au fost, până acum, multe alte întâlniri interesante cu creatori celebri din Europa.
Joi seara, în festival a fost aşteptat spectacolul Nonei Ciobanu “Cel care închide noaptea” (foto), montare a Teatrului Maghiar de Stat din Cluj, şi “Kafla project: frontiera” (Croaţia). Până la final se vor mai juca producţii din Olanda, Koreea de Sud, Polonia, Italia, România.