x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Mălăele, sensibil în comedie psihologică

0
Autor: Maria Sârbu 30 Noi 2010 - 20:00
Mălăele, sensibil în comedie psihologică Augustin Bucur/ Horaţiu Mălăele, supremul “naiv” în “Dineu cu proşti”, între doi “intelectuali” interpretaţi de Dorin Andone şi Şerban Ionescu

140333-dineu-foto-augustin-bucur.jpgCe este personajul François în piesa celebră “Dineu cu proşti” (Le dîner de cons) a lui Francis Veber: un naiv, un prostănac, un om lipsit de inteligenţă sau unul care simulează prostia fără voia sa. Desigur, ar trebui să i se pună eticheta în funcţie de cum este interpretat de un actor sau altul. Bunăoară, în filmul realizat de Veber după această piesă scrisă în 1993, cu titlul în română “La cină cu un gogoman” (în franceză tot “Le dîner de cons” s-a numit), care a rulat în întreaga lume şi a avut un succes nebun, regretatul actor francez Jacques Villeret l-a creat pe François mai degrabă ca pe o persoană care denotă naivitate.

Succesul filmului lui Veber pe marele ecran, în care au jucat şi alţi actori de primă mărime din Hexagon, adorat şi de publicul din România, nu l-a speriat pe Ion Caramitru atunci când, în calitate de director al Teatrului Naţional din Bucureşti, a luat hotărârea de a pune în scenă această comedie, cu atât mai mult cu cât şi-a asumat regia spectacolului. Poate pentru că avea actorul care să desăvârşească rolul “prostului” în scenă: Horaţiu Mălăele, căci el a făcut impecabil acest personaj. După ce vezi spectacolul, deduci că e o comedie psihologică. Nu e suficient doar să râzi cu hohote, să ieşi satisfăcut din sală, trebuie şi să gândeşti, să te întrebi de ce “prostia” e un subiect de teatru, de film, de ce unii care îi consideră proşti pe cei creduli, curaţi, cinstiţi nu se gândesc la reversul medaliei, că vor cădea singuri în capcană, că atunci când râzi de naivitatea cuiva neapărat devii, într-un final, tu prostul.

Bucuria pe care o dă spectacolul lui Caramitru vine atât din verva textului, cu replici memorabile (traducere excelentă în limba română de Tudor Ţepeneag), cât şi din firescul cu care îşi înzestrează Mălăele personajul, atribuindu-i fineţe, sensibilitate, dincolo de naivitate sau de prostie, de apucăturile de gogoman sau de lipsa de inteligenţă. Cred că Mălăele a dat mare importanţă nuanţei semantice a acestui cuvânt atunci când a început să pună “carnea” pe “scheletul” personajului. L-a îndrăgit, altfel nu-l făcea perfect. I-a dat mare importanţă, altfel personajul nu avea consistenţă, nu păstra în el emoţia, sensibilitatea, fineţea. Acestea îl sensibilizează pe Pierre (Şerban Ionescu), cinicul intelectual, editor, mare “iubitor” de artă, care din plictiseală cu alţi amici de acelaşi calibru organizează o dată pe săptămână un dineu, un fel de campionat “cu proşti” şi cine aduce pe cel mai mare prost de care ei să râdă acela e câştigătorul. Blândul François a fost “ales” de “norocosul” Pierre, dar acţiunea ia o întorsătură şi nu se mai ajunge la dineu.

Hazul ţine de la început până la sfârşit, dar buna dispoziţie e însoţită, pentru spectatorul inteligent, de nuanţa psihologică a textului, de care ţin cont pe întreaga durată a jocului scenic atât Horaţiu Mălăele, cât şi ceilalţi actori aleşi pentru a reliefa situaţia şi a constata pe cine domină prostia: Şerban Ionescu, Alexandru Georgescu, Dorin Andone (pe acelaşi rol cu Tomi Cristin), Medeea Marinescu, Costina Ciuciulică şi Alexandru Bindea. Relaţia între personajele interpretate de ei şi implicarea directă a personajului lui Mălăele cu fiecare în parte stabileşte etalonul prostiei. Mălăele îl postează pe François la graniţa dintre naivitate şi inepţie, dar ascunde şi o amărăciune atunci când află că a fost ales ca să concureze pentru “marele prost” şi devoalează prin cultura sa scenică înaltă lipsa de inteligenţă a “intelectualului” ratat.

Acestei montări în stil clasic de la TNB i s-a dus buhul foarte repede. Nu numai că e o comedie şi că se râde mult, ci pentru că, sper că e aşa, îndeamnă la meditaţie asupra prostiei ce nu se dă extirpată.

Citeşte mai multe despre:   arte,   teatru,   Horatiu Malaele

 



Mai multe titluri din categorie

O nouă carte de excepție oferită de Jurnalul: Muzeul de ceară, de Dumitru Popescu

O nouă carte de excepție oferită de Jurnalul: Muzeul de ceară, de Dumitru Popescu
Jurnalul vă oferă începând de astăzi o altă carte a lui Dumitru Popescu, autor ajuns la 94 de ani și unul dintre puținii foști demnitari comuniști rămași în viață. Un bun roman social și psihologic,...

Dirijorul-fenomen Christoph Eschenbach, violonistul Renaud Capuçon și membrii Firlarmonicii Berlin oferă un program special publicului la Festivalul Enescu

Dirijorul-fenomen Christoph Eschenbach, violonistul Renaud Capuçon și membrii Firlarmonicii Berlin oferă un program special publicului la Festivalul Enescu
Galerie Foto Celebrul dirijor Christoph Eschenbach, considerat un fenomen în domeniu, faimosul violonist Renaud Capuçon, Membrii Filarmonicii Berlin și invitații lor, precum și Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii...

Expoziție la Palatul Suțu: „Nu suntem noi singurii” -  Moștenirile globale ale eugeniei

Expoziție la Palatul Suțu: „Nu suntem noi singurii” -  Moștenirile globale ale eugeniei
Muzeul Municipiului București vă invită să vizitați expoziția „«Nu suntem noi singurii»: Moștenirile globale ale eugeniei”, care va fi deschisă la Palatul Suțu (Bdul Ion C. Brătianu, nr 2), începând de...

STOCKHOLM. Scriitoarea Tatiana Ţîbuleac, invitată la Târgul de Carte de la Göteborg

STOCKHOLM. Scriitoarea Tatiana Ţîbuleac, invitată la Târgul de Carte de la Göteborg
Galerie Foto România este prezentă şi în acest an la Târgul de Carte de la Göteborg, care se va desfășura în perioada 23-26 septembrie 2021. Va fi o ediție restrânsă, adaptată contextului actual al pandemiei, dar ca...

Spectacolul Porno – Povestea soției mele la Festivalul „dráMA”! 

Spectacolul Porno – Povestea soției mele la Festivalul „dráMA”! 
Galerie Foto Spectacolul Porno – Povestea soției mele de András Visky, regizat de Árpád Árkosi (coproducție Teatrul Maghiar de Stat Cluj - Teatrul de Cetate din Gyula), participă la cea de-a 12-a ediție...

Competiția BUZZ IFF din cadrul Buzău International Arts Festival s-a încheiat și patru filme sunt câștigătoare

Competiția BUZZ IFF din cadrul  Buzău International Arts Festival s-a încheiat și patru filme sunt câștigătoare
Galerie Foto Competiția oficială a Buzău Internațional Film Festival, care a prezentat publicului patru secțiuni cu filme de scurtmetraj și lungmetraj (ficțiune și documentar) din peste 20 de țări s-a încheiat, iar...

Otto Barbarul, în regia Ruxandrei Ghițescu, începând de vineri, 24 septembrie, în cinematografe

Otto Barbarul, în regia Ruxandrei Ghițescu, începând de vineri, 24 septembrie, în cinematografe
Galerie Foto Otto Barbarul, lungmetrajul de debut al Ruxandrei Ghițescu, va putea fi văzut începând de vineri, 24 septembrie, în cinematografe iar spectatorii sunt invitați să nu dea doar cu seen în cadrul campaniei de...

Teatrul Național de Operetă și Musical "Ion Dacian"prezintă piesa “Candid” o Premieră susținută în cadrul Festivalului Internațional “George Enescu” 2021.

Teatrul Național de Operetă și Musical "Ion Dacian"prezintă piesa “Candid” o Premieră susținută în cadrul Festivalului Internațional “George Enescu” 2021.
Vineri, 24 septembrie, începând cu orele 19:00, scena Teatrului de Operetă şi Musical “Ion Dacian” va găzdui premiera spectacolului “Candid”, în cadrul Festivalului Internațional “George Enescu”...

Cel mai popular concert de muzică contemporană la Festivalul Enescu 2021 îi prezintă pe basistul  Avishai Cohen și dirijorul John Axelrod, împreună cu alți mari muzicieni

Cel mai popular concert de muzică contemporană la Festivalul Enescu 2021 îi prezintă pe basistul  Avishai Cohen și dirijorul John Axelrod, împreună cu alți mari muzicieni
Galerie Foto Celebrul basist Avishai Cohen interpretează astăzi pentru prima oară la Festivalul Internațional George Enescu, alături de Orchestra Simfonică București și de muzicieni faimoși la nivel internațional, precum...

Concertul lui Armin van Buuren din Capitala, amânat din cauza restricțiilor

Concertul lui Armin van Buuren din Capitala, amânat din cauza restricțiilor
Galerie Foto Show-ul cunoscutului DJ Armin van Buuren de la București a fost amânat din cauza restricțiilor impuse de autorități.  Concertul trebuia să aibă loc pe 25 septembrie, dar s-a amânat pentru...

Sir Bryn Terfel va cânta în Tosca, pe 1 octombrie, în deschiderea Stagiunii Centenare a Operei bucureştene

Sir Bryn Terfel va cânta în Tosca, pe 1 octombrie, în deschiderea Stagiunii Centenare a Operei bucureştene
Galerie Foto La 100 de ani de la instituționalizare, Opera Națională București deschide Stagiunea Centenară, intitulată simbolic „Opera 100”, cu spectacolul „Tosca” de G. Puccini, invitat special fiind celebrul...

Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu, la Reuniunea Teatrelor Naționale Românești, cu „Felii” și „Cui i-e frică de Virginia Woolf?”. Constantin Chiriac primește titlul de doctor honoris causa la Chișinău

Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu, la Reuniunea Teatrelor Naționale Românești, cu „Felii” și „Cui i-e frică de Virginia Woolf?”. Constantin Chiriac primește titlul de doctor honoris causa la Chișinău
Galerie Foto Două dintre cele mai apreciate spectacole ale Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu sunt prezentate zilele acestea la cea de-a șasea ediție a Reuniunii Teatrelor Naționale Românești din Chișinău, eveniment ...

Competiția Festivalului Internațional de Teatru Independent COMIC 7 B din cadrul Buzău International Arts Festival, între 17 – 23 septembrie

Competiția Festivalului Internațional de Teatru Independent COMIC 7 B din cadrul Buzău International Arts Festival, între 17 – 23 septembrie
Galerie Foto Vineri, 17 septembrie, se dă startul celei de-a șasea ediții a competiției de teatru Comic 7 B din cadrul Buzău Internațional Arts Festival, ce va prezenta publicului șapte spectacole de teatru despre oameni,...

UNDERCLOUD 14: 7 seri magice, la final de septembrie

UNDERCLOUD 14: 7 seri magice, la final de septembrie
Începe UNDERCLOUD – Festivalul de Teatru Independent care dovedește pentru a 14 oară consecutiv că este mai mult decât un festival unic și mult așteptat: spectacole de teatru necesar,...

Trei filme româneşti prezente la Festivalul Internaţional de Film Febiofest, Praga, 2021

Trei filme româneşti prezente la Festivalul Internaţional de Film Febiofest, Praga, 2021
Galerie Foto Filmele românești Campania în regia lui Marian Crișan, Neidentificat, în regia lui Bogdan George Apetri și Câmp de maci în regia lui Eugen Jebeleanu, vor fi prezente în cinematografele din Republica Cehă la...
Serviciul de email marketing furnizat de