x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Premiera spectacolului „Ierusalim”, într-o paletă de ritmuri dintre cele mai diferite, s-a jucat cu casa închisă

Premiera spectacolului „Ierusalim”, într-o paletă de ritmuri dintre cele mai diferite, s-a jucat cu casa închisă

de Magdalena Popa Buluc    |    25 Feb 2019   •   14:44
Premiera spectacolului „Ierusalim”, într-o paletă de ritmuri dintre cele mai diferite, s-a jucat cu casa închisă

Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu a prezentat vineri, 22 februarie, la Sala Mare, avanpremiera spectacolului cu piesa „Ierusalim”, de Jez Butterworth, regia Bogdan Sărătean. Premiera spectacolului s-a jucat sâmbătă, 23 februarie 2019, cu casa închisă. Muzica spectacolului, compusă de tânărul Claudiu Fălămaș, aduce spectatorului, asemeni textului ce stă la baza premierei „Ierusalim”, un mix de emoții dintre cele mai variate: de la calm și seninătate la deznădejde, de la dezgust, furie, suferință la dragoste, speranță și încredere.

„Fiecare dintre noi are dreptul la un Ierusalim al său, personal.”

Spectacolul „Ierusalim” are în prim-plan povestea lui Johnny Byron, zis „Cocoșul”, un outsider, hulit de instituțiile publice, o legendă vie, un traficant de droguri notoriu, când sufletul petrecerii, când teroarea cartierelor de oameni decenți – victime ale actelor sale de agresiune provocate de consumul de narcotice. Într-un joc textual ingenios care oscilează între peisajul biblic și periferiile mizerabile ale Angliei contemporane, piesa „Ierusalim” evocă un spațiu copleșitor plasat la granița între realitatea frustă și decorul carnavalesc desprins din imaginarul medieval, portretizând un personaj magnetic în care alura hristică și profilul narcomanului învins de societatea ostilă în care trăiește se întrepătrund până la confuzie. Viziunea regizorală a lui Bogdan Sărătean, inspirată de abordarea modernă a lui Jez Butterworth și nerecomandată puritanilor, face o radiografie a contextului existențial specific periferiilor – consumul de droguri, limbajul licențios, actele de cruzime ignorate de justiție –, creionând, totodată, un tablou al tuturor tensiunilor sociale actuale.

„Cei de pe muchia societății. Cei ostracizați. Cei proscriși. Cei care refuză uniformizarea. Au dreptul la Ierusalimul lor. La mântuire. În văgăuni. În mâl. Pe muchia lumii. Găsim fărâme de sacru. Ierusalim e despre o lume care dispare. Care urmează să fie rasă cu tăvălugul de societatea care uniformizează. Construim clădiri. Peste clădiri. Beton și plastic. Peste pădurile verzi. Dar în același timp avem nevoie de spații sacre. În care să ne refugiem. În care să ne conectăm cu natura. Ierusalim spune povești. Poveștile lui John Byron. Cel care a murit și a înviat. Vârcolacul. Proscrisul. Poveștile celor care vin și ascultă. Cu credință. Cu mirare. Precum apostolii. Acolo, pe muchia lumii. Acolo e nevoie de mântuire. Iar fiecare dintre noi are dreptul la un Ierusalim al său, personal. Am trecut prin infern făcând acest spectacol. Pe un text atât de greu, atât de încărcat. În care lumina pâlpâie firav prin firele de glod, și se lasă cu greu descoperită. De acum ea se va cere descoperită la fiecare reprezentație. Cu răbdare. Cu umilință. Cu speranță. De către actorii oameni. Și de către spectatori – martorii - cei care participă.” Bogdan Sărătean, regizor.

„Mi-a plăcut textul lui Jez Butterworth, „Ierusalim”, încă din 2014, când a fost prezentat ca spectacol lectură în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu. Nici nu am îndrăznit să mă gândesc atunci că voi compune muzica pentru acest spectacol, cinci ani mai târziu. Lumea din „Ierusalim” e o lume a periferiilor, a problemelor aferente periferiilor, a mizeriei din noi și din jurul nostru. Ce am încercat eu să fac prin fiecare partitură a fost să aduc bucuria, sensibilitatea, emoția, care nu sunt atributele exclusive ale lumii bune, sunt trăiri și ale celor mai puțin norocoși, din periferiile orașelor. Umanitate este și acolo, unde aparent nu mai e nimic. Avem două lumi muzicale: lumea magică, unde muzica vine din pământ din copaci, din pădure, din frunze, din aer, de departe, de nicăieri, de peste tot. Muzica lăuntrică. Muzica pământului. Muzica străbunilor, strămoșilor Byron, care sunt îngropați în pământul acela - şi lumea reală. Lumea pământeană. Muzica punk, tek, electro. Muzica party-urilor. Muzica drogurilor și protestelor la adresa sistemului în care trăim. Sunetul tobei, prezent în diferite forme, leagă, încheagă cele două lumi muzicale. Mă bucură forma în care compoziția mea muzicală îmbracă acest text, mă bucură receptivitatea actorilor TNRS și mai ales forța pe care actorii din distribuție o dau partiturilor mele. Sper ca emoțiile pe care am încercat să le codific în muzica acestui spectacol să ajungă la pubic”. Claudiu Fălămaș

Claudiu Fălămaș (n. 1990) a absolvit cursurile Departamentului de Artă Teatrală (licență și master), din cadrul Facultății de Litere și Arte, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu. Deși în multe dintre proiectele la care a participat s-a afirmat ca actor („Romeo și Julieta”, „Visul unei nopți de vară”, „Scrisori Pierdute”, toate în regia lui Bogdan Sărătean), Claudiu Fălămaș s-a remarcat și prin talentul său muzical, creând atât performance-uri inspirate, de cele mai multe ori, din opera poetică a unor scriitori celebri autohtoni și universali („BEAT BUKOWSKI”, „Trenul cu 2 locomotive”), cât și muzica pentru diverse spectacole sibiene.

Spectacolul „Ierusalim” îi are în distrbuție pe actorii TNRS Florin Coșuleț, Mihai Coman, Pali Vecsei, Ioan Paraschiv, Cătălin Pătru, Veronica Arizancu, Cristina Ragos, Cendana Trifan, Viorel Rață, Cristian Stanca, Serenela Mureșan, Codruța Vasiu, Vlad Robaș. Alături de aceștia din distribuția spectacolului face parte și copilul Dragoș Bucșa dar și găina Rouzi și peștele Leonard.

Spectacolul va putea fi revăzut pe 17 martie și 10 aprilie.

Bogdan Sărătean (n. 1978) a absolvit în anul 2004 Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale”, București. În anul 2006 a obținut două premii la Gala Tânărului Actor, organizată de UNITER. La începutul lui 2007, a înființat  trupa de teatru tânăr Trimbulinzii, care în scurt timp s-a impus la nivel național prin rezultatele obținute la festivalurile de profil. În anul 2011 a absolvit cursurile de masterat ale UNATC „I.L. Caragiale”, București, specializarea Regie Teatru. În prezent, este regizor la Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu, doctor al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale”, București și cadru didactic la Departamentul de Artă Teatrală al Facultății de Litere și Arte a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu. Din mai 2009, este președintele Asociației Culturale „BIS”, O.N.G. care derulează diverse proiecte culturale, printre care „Teatrul din Cartier” și Festivalul „25 de ore de Teatru Non-Stop”, organizat anual la Sibiu, sub sloganul „Respiră. Teatru”.

 

×