Piesa „Rinocerii” a lui Eugène Ionesco, montată de curând de Claudiu Goga, se va juca mâine şi poimâine în sala Cub a Teatrului Naţional Iaşi. Acest text ionescian scris în urmă cu peste 50 de ani a fost pus în scenă în România, în perioada dominării comuniste, o singură dată, potrivit datelor Institutului de Memorie Culturală (cIMeC). Este vorba despre spectacolul Teatrului de Comedie, regizat în 1964 de Lucian Giurchescu, cu protagoniştii Radu Beligan şi Ion Lucian.
Începând cu 1990, diverşi creatori au abordat „Rinocerii” pe scenele teatrelor din România, dar nici o variantă nu a avut totuşi ecoul celei de la „Comedie”. Regizorul Claudiu Goga a ales să monteze „Rinocerii” la Iaşi dintr-un motiv bine întemeiat. El a spus pentru Jurnalul Naţional că fiecare generaţie are rinocerii ei. „Poate că acum, mai mult ca niciodată, în România textul este foarte actual, dacă ne gândim la răsturnarea valorilor care se întâmplă în societatea noastră şi la ştergerea caracterului spiritual al omului. Până la urmă, ce este un rinocer la Ionesco? Este un om care nu mai crede în dragoste, nu mai crede în prietenie, care îşi pierde memoria, care crede foarte tare în clişee şi în spiritul de turmă. Cred că aceste lucruri sunt destul de acute în România şi am senzaţia că toate, în mod public, se prezintă într-o cheie uşor de băşcălie. Or, noi am încercat să facem un spectacol în care să prezentăm aceste lucruri într-un mod estetic, într-un mod cât mai cultural cu putinţă”, ne-a declarat Claudiu Goga.
Regizorul consideră că e un spectacol baroc, „în sensul că distribuţia este foarte mare”, antrenând peste 40 de actori din trupă şi studenţi ai Universităţii de Arte „George Enescu” din Iaşi. „Ne-am străduit să creăm un spectacol modern, dar care să reprezinte cât se poate de tare spiritul ionescian, încercând să facem să funcţioneze una din temele principale ale lui Ionesco – cea a acumulării – şi astfel am ajuns să avem la un moment dat în scenă 42 de actori (...). E un spectacol care are, din punct de vedere plastic, o anumită forţă, credem noi”, afirmă Goga.
Rolurile principale, „extrem de dificile”, Berenger şi Jean, le deţin Constantin Puşcaşu şi respectiv Teodor Corban – „doi actori mari, un cuplu care cu aceste roluri poate să devină la fel de important cum a fost cuplul Beligan – Lucian în spectacolul bucureştean”, susţine Claudiu Goga. El speră că se va vorbi la fel de bine şi de mult despre Puşcaşu şi Corban, pentru că a trecut ceva timp de când a fost montat spectacolul de la „Comedie” şi „tocmai de asta e important de semnalat”.
Lucrând la spectacol, Goga a simţit cât de dificile pot fi partiturile pentru actori, poate şi de aceea „Rinocerii” e o piesă jucată în România – „mai puţin decât ar merita”. În opinia sa, „să joci personajul lui Jean, interpretat de Corban, să joci transformarea omului în rinocer e un lucru extrem de dificil, cu atât mai mult cu cât de la această scenă îşi are început stilul întregului spectacol”. Având protagoniştii, aşa cum i-a văzut prin prisma textului, regizorul nu a întâmpinat greutăţi în acoperirea celorlalte roluri, pentru că trupa de aici „îşi poate permite să acopere distribuţia”, la „Rinocerii” lui Ionesco.
Montat în Cub – un spaţiu generos de joc, spectacolului îi va sta totuşi mai bine, ţinând cont de numărul de interpreţi, pe scena mare a Teatrului Naţional, care se va redeschide după renovări, probabil, la toamnă. Goga a lucrat la „Rinocerii” cu Ştefan Caragiu (decor), Lia Dogaru (costume) şi Bobo Burlăcianu (muzica). Alături de cei doi interpreţi principali, din distribuţie mai fac parte Silva Helena Schmidt, Puşa Darie, Anne Marie Chertic, Daniel Busuioc, Dumitru Năstruşnicu, Antonella Cornici
Maxim, Florin Mircea, Emil Coşeru, Adi Carauleanu, Cosmin Maxim, Doru Aftanasiu, Doina Deleanu, Horia Veriveş, Gelu Zaharia, Silvia Băleanu Popa ş.a.