x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Sibiu, labirintul unui festival

0
Autor: George Banu 03 Sep 2021 - 13:54
Sibiu, labirintul unui festival
Vezi galeria foto

Orice mare festival e un labirint, căci el investește orașul, mobilizează localnicii, atrage turiștii prin manifestări multiple ce intervin în circuitul urban sau în rețeaua teatrală, manifestări ce asociază teatrul popular festiv  cu un teatru de artă ce se împlinește în spațiile sălilor închise. În această multitudine de propuneri, suntem solicitați să ne desenăm fiecare un parcurs propriu pornind de la intuiții personale și informații exterioare. Pentru a nu ne pierde alegerile sunt importante, dar frustrările sunt de neevitat. E la ceea ce ne-a confruntat Festivalul de la Sibiu cu toată abundența sa eteroclită de spectacole de tot felul.

 

Aici totul se constituie într-un ansamblu energic ce refuză disocierile aplicate la Avignon între festivalul in și maniestările off, sau la Edimburg între fringe și selecția oficială. Constantin Chiriac reunește într-un singur ansamblu reprezentații multiple și propune un festival polimorf de o rară diversitate. Pe străzi, ascultăm fanfare și ansambluri folclorice, vedem acrobați și păpușari, în piețele orașului se propun spectacole de amploare ce atrag un public enorm, în timp ce în săli, de formate variate, intervin regizori și coregrafi din lumea întreagă. Această forfotă debordând de contrarii definește Sibiul și festivalul său.

 

Pe de altă parte, anul acesta o inițiativă particulară a adus un surplus inedit de originalitate, căci ni s-a propus o programare dublă, de spectacole live, « fizice », cum se precizează în broșura festivalului și altele online, reunite pe o platformă digitală de o bogăție neașteptată. Și astfel puteam alterna contactul direct cu actorii pe scenă, regăsiți după lungă perioadă de pandemie, care ne-a interzis o asemenea comunicare cu imagini înregistrate ale unor celebre reprezentații din lume pe care, ca într-o biblotecă vizuală, le aveam la îndemână. Inițiativa e de o originalitate unică. Ei i s-au asociat și întâlnirile școlii doctorale din Sibiu, căci festivalul cultivă sinergia între universitate și teatrul prezent în oraș sau bursa de spectacole ce dezvoltă o rețea fecundă de schimburi între programatorii de spectacole internaționale. Festivalul e o placă turnantă a circulației teatrale în lume.  Nu se pot trece cu vederea nici admirabile expoziții precum cea expunând legătura între arta tradițională a kimonoului japonez și cea a iilor românești, sau expoziția inspirată de opera lui Emil Cioran. Ambele s-au distins printr-o admirabilă exigență artistică. Accente pertinenente integrate în lumea teatrului. Dar poate cea mai surprinzătoare a fost expoziția consacrată Jenicăi Atanassiou, actriță româncă, ce a participat la viață teatrală franceză din anii  ‘3O și care a întreținut o legătură afectivă intensă cu eroul modernității, Antonin Artud. Expozițiile sunt oaze sirituale în spațiul abundent al spectacolelor.

 

Festivalul se constituie și într-o adevărată agora a gândirii teatrale. Aici se  promovează ultimele cărți apărute , coeditate cel mai adesea de festival, care prin aceasta își afirmă originalitatea, căci niciunde nu se practică o politică de publicații atât de divergentă și constantă. Aceasta permite întâlniri cu oameni de teatru care cultivă  toți acea «gândire orală» , imediată și contextuală, care le e proprie. De la Eugenio Barba la Israel Galvan, de la Andriy Zholdak la Eugen Jebeleanu sau Alexandra Badea, asistăm la dezvăluiri de programe și descoperim inedite opțiuni personale. Unii dintre artiștii prezenți au animat și master class-uri deschise tinerilor artiști, care au putut profita de experiența unui Eugenio Barba sau Michèle Noiret… Și la aceasta se adaugă prezența admirabilă a revistei Aplauze, animată de Ionuț Tomuș, care, grație unor tineri colaboratori, pune în evidență intervenții particulare, evenimente… ea e o partenera vitală a festivalului.

 

Festivalul e un stup ce foșnește de gânduri și daruri personale.

 

Anul acesta s-a impus prezența variată și multiplă a dansului, de la flamenco-ul tradițional la mari performanțe semnate de protagoniștii scenei europene. Astfel, Joszef Nadj a semnat Omma pentru care a reunit un grup de dansatori africani de o putere expresivă ieșită din comun. O prezență mitică a Africii și a expresivității corporale ce îi e proprie. Akram Khan, celebru coregraf englez de origine indiană, care a deschis Jocurile Olimpice de la Londra, a propus în Diavolul din noi o adevărată meditație filozofică, asociind artiști europeni și o extraordinară dansatoare indiană, a cărei prezență reînvia tot repertoriul vizual transmis de teatrul kathakali. Mai puțin exotic, dar mai intim și apropiat de spectatorul european  a fost Ușa, prezentat de Teatrul Național lituanian, care ne-a confruntat cu scene cotidiene de o rară poezie concretă, evocând deseori universul lui Andrei Tarkovski. E, poate, spectacolul cel mai intens ca experiență umană, ce reunea ca într-un curcubeu toate vârstele omului, de la tineri la vârstnici, cu vise și sfâșieri, viziuni și jocuri. Straniu și derutant mi s-a părut a fi celebrul dansator Israel Galvan, care « modernizează » arta imuabilă a flamenco-ului. El pare a fi un obiect neidentificat. Dar, de neuitat e momentul cu care își încheie Le sacre du printemps: pianele au tăcut, ritmul dansului a încetat să tamburineze planșeul și, mistic, Galvan răsuflă îndelung. Și astfel răspundea suflului care, din când  în când, fascina la dansatorii din Omma. Respirația, ultimă și enigmatică, expresia a acestor artiști unici.

 

Festivalul ne-a dat întîlnire cu expresia corpului în toată varietatea și intensitatea lui. 

 

 

Declan Donnelan, celebru regizor englez, a fost prezent cu un spectacol realizat, conform opțiunilor sale frecvente, cu actori rusi.  Cavalerul înflăcărat  de Francis Beaumont - piesa din perioada post shakespeariană, denumită « iacobeană», care ridiculizează motivele dramatice ale teatrului elizabethan. Crime, trădări, pasiuni, inventarul repertoriat  al epocii precedente e reunit, dar e tratat în cheie opusă, comică și ludică. Actorii ruși de la Teatrul Pușkin din Moscova au revelat o varietate nebănuită de registre, de la excitația muzicală la dezlănțuirea fizică sau derizoriul cruzimii. Declan Donnelan, dincolo de piesă, se afirmă ca un maestru al jocului ce asociază ironia, comicul și pasiunea. Actorii, impresonanți prin dăruire și precizie.

 

Celălalt spectacol de referință a fost Plugarul și moartea în regia lui Silviu Purcărete. În această piesă medievală de Johannes von Tepl, protagonistul înspăimântat dialoghează cu moartea. Purcărete a avut intuiția de o rară justețe de a converti acest dialog în monolog cu sine însuși a plugarului devenit aici scriitor, ce m-a făcut să mă gândesc la Eugen Ionesco ce-și striga patetic teama de sfârșit în Regele moare. Scenografia și video-ul spectacolului creează o dimensiune fantastică, de o dimensiune stranie și vizionară. Specatacol în care invizibilul devine poetic vizibil.

 

 

 

Teatrul din Sibiu  fost prezent cu numeroase spectacole în festival, atestând varietatea producției din ultimele stagiuni și mai ales emergența unei tinere generații de artiști, regizori și actori. Ei prezintă spectacole cu texte proprii sau descoperă autori străini ca Ivan Viripaev. Această ediție ne-a permis să descoperim sau să redescoperim semnăturile Alexandrei Badea, a lui Eugen Jebeleanu, a soților Grosu, a lui Bobi Pricop. Spectacole în relație cu actualitatea și interogațiile ei directe, imediate, animate de un spirit de revoltă ce invită la reflexie și dezbatere.

 

Pe de altă parte, Festivalul a invitat spectacole de școală teatrală, dând astfel o șansă viitorilor interpreți să-și facă debutul pe scenele orașului care i-a privit cu interes și atenție.

Imposibil de a asuma o ubicuitate de spectator, dar cum să nu remarcăm reprezentații venite de la teatrele din Ploielti, Arad, Iași, care au suscitat atenția spectatorilor.

 

În sfârșit, surprize seducătoare au fost cele două musicaluri ale lui Răzvan Mazilu, Familia Addams și Maria de Buenos Aires. Spectacole de divertisment subtil, deschise și libere. Spectacole binevenite pe aceste timpuri de neliniște. Spectacole

de consolare ca și acela al Adei Milea, Chiritza în concert.

 

Am regretat că nu am putut vedea spectacolul lui Radu Afrim Orașul cu fete sărace de la Naționalul din Iași și am deplorat prestația unei actrițe pe care o așteptam,  Charlotte Raùpling , într-un dialog Shakespeare – Bach/ Mâna timpului care a eșuat lamentabil. Eșecul întristează.

 

Ultimul eveniment s-a desfășurat la Sibiel în prezența prea Sfântului Mitropolit al Ardealului, Laurențiu Streza, și a președintelui Academiei Române, Ion-Aurel Pop. S-a vorbit inspirat despre spiritul icoanei, le-am admirat pe cele din muzeu și, împăcați, ne-am despărțit.

 

În labirintul festivalului, fiecare își desenează un parcurs. El implică satisfacții și erori, căci nimeni nu îți poate oferi firul Ariadnei pentru a te orienta cu certitudine. Parcursul e personal, precum cel evocat aici. În labirintul de anul acesta, ne-am consolat de absența prelungită a spectacolelor, așteptând regăsirea din anul viitor, în ciuda amenințărilor care se anunță.


 



Mai multe titluri din categorie

Frédéric Chaslin, de la Scala si Metropolitan Opera, la pupitrul orchestrei Operei Naţionale din Bucureşti, pe 28 octombrie

Frédéric Chaslin, de la Scala si Metropolitan Opera, la pupitrul orchestrei Operei Naţionale din Bucureşti, pe 28 octombrie
Frédéric Chaslin, considerat unul dintre cei mai importanți dirijori ai lumii, va conduce orchestra Operei Naționale București în calitate de invitat extraordinar în spectacolul de joi, 28 octombrie, ora 18:30,...

Fotografii cu Regele Mihai I al României, într-o expoziție dedicată Centenarului Majestății Sale

Fotografii cu Regele Mihai I al României, într-o expoziție dedicată Centenarului Majestății Sale
Galerie Foto Vernisajul expoziției omagiale „100 de ani de la nașterea Majestății Sale Regele Mihai I al României”, formată din 25 de fotografii ale Majestății Sale Regele Mihai I al României, realizate de Daniel...

Les Films de Cannes à Bucarest .12 continuă! Programul modificat conform noilor reguli în vigoare a fost publicat pe www.filmedefestival.ro

Les Films de Cannes à Bucarest .12 continuă! Programul modificat conform noilor reguli în vigoare a fost publicat pe www.filmedefestival.ro
Galerie Foto În urma anunțării noilor reguli de siguranță sanitară, cea de-a 12-a ediție a Les Films de Cannes à Bucarest continuă să aducă filmele și evenimentele anunțate, modificându-și programul pentru a respecta...

A murit actorul Papil Panduru

A murit actorul Papil Panduru
Actorul Papil Panduru, soţul regretatei regizoare Cătălina Buzoianu, s-a stins din viaţă, a anunţat Teatrul Mic, într-un comunicat. Cei care vor să-i aducă un ultim omagiu actorului Papil Panduru pot face ace...

Gabriel Croitoru şi Vioara lui Enescu în al 10-lea turneu naţional

Gabriel Croitoru şi Vioara lui Enescu în al 10-lea turneu naţional
Galerie Foto Turneul naţional Vioara lui Enescu a ajuns în al 10-lea an de existenţă, iar în 2021 şi, ca şi în atipicul an 2020, a alternat concertele în aer liber cu cele în săli de...

Filme românești la Festivalul Internaţional de Film Documentar de la Jihlava 2021

Filme românești la Festivalul Internaţional de Film Documentar de la Jihlava 2021
În perioada 26 - 31 octombrie 2021 va avea loc cea de-a XXV-a edițiie a Festivalului Internațional de Film Documentar de la Jihlava, unul dintre cele mai mari evenimente de acest tip din Europa Centrală și de...

CRISTIAN MANDEAL DIRIJEAZĂ CONCERTUL DEDICAT CELOR 93 ANIVERSAȚI DE RADIO ROMÂNIA

CRISTIAN MANDEAL DIRIJEAZĂ  CONCERTUL DEDICAT CELOR 93 ANIVERSAȚI DE RADIO ROMÂNIA
Galerie Foto De 93 de ani, străbătând prin vremuri liniștite, dar și prin perioade extrem de dificile (ca timpurile pe care le trăim astăzi), RADIO ROMÂNIA intră în casele ascultătorilor din țară și din străinătate....

UNATC prezent în premieră la Festivalul SoNoRo cu producția T.I.M.P de tip teatru labirint

UNATC prezent în premieră la Festivalul SoNoRo cu producția T.I.M.P de tip teatru labirint
Galerie Foto Sâmbătă, 30 octombrie, de la ora 17:30, la Palatul Bragadiru din București, Universitatea Națională de Artă teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” va fi parteneră de arte și spectacol Festivalului...

Cadoul orașului Sinaia la 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai

Cadoul orașului Sinaia la 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai
O statuie de bronz în mărime naturală a fost dezvelită chiar la centenarul Majestăţii Sale și îl înfăţişează pe regele Mihai I în uniforma de mareşal al Armatei Române. Monumentul este amplasat în faţa...

MNAR deschide Spațiile Istorice ale Palatului Regal  în 25 octombrie, ziua în care se împlinesc 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I

MNAR deschide Spațiile Istorice ale Palatului Regal   în 25 octombrie, ziua în care se împlinesc 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I
La aniversarea a 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I, Muzeul Național de Artă al României va deschide spre vizitare Spațiile Istorice ale Palatului Regal luni, 25 octombrie 2021, între orele 10-18....

„Despre libertatea ca frontieră”, un dialog între Andrei Vieru, Sever Voinescu și Valeriu Stoica, deschide seria Conferințelor de la Ateneul Român

„Despre libertatea ca frontieră”, un dialog între Andrei Vieru, Sever Voinescu și Valeriu Stoica, deschide seria Conferințelor de la Ateneul Român
În seria Conferințelor de la Ateneul Român, primul eveniment din stagiunea 2021-2022, intitulat „Despre libertatea ca frontieră”, îi are invitați miercuri, 27 octombrie 2021, de la ora 18.00, pe Andrei Vieru,...

Recital Oxana Corjos – Petru Pane la Ambasada României din Berlin

Recital Oxana Corjos – Petru Pane la Ambasada României din Berlin
Galerie Foto Ambasada României la Berlin şi Institutul Cultural Român din Berlin invită publicul în seara de 26 octombrie 2021, de la ora 19 la un recital susţinut de pianista Oxana Corjos si clarinetistul Petru Pane în sala...

În Stagiunea de marți seara, trio „ARS SPIRITUM”

În Stagiunea de marți seara, trio „ARS SPIRITUM”
Pentru prima oară în Stagiunea de marți seara, un trio de ancii! „Ars Spiritum” înseamnă Lavinia Opriș (oboi), Alexandra Stanciu (fagot) și Sebastian Antoneac (clarinet). Format în 2019, ansamblul a luat...

Scurtmetraje de cine-dans FIVER, retrospectivă feminină, online la Institutul Cervantes, la final de octombrie

Scurtmetraje de cine-dans FIVER, retrospectivă feminină, online la Institutul Cervantes, la final de octombrie
Ultima săptămână a lunii octombrie este dedicată de Institutul Cervantes cineastelor ale căror filme au fost finaliste și câștigătoare ale prestigiosului FIVER – Platforma internațională de sprijin,...

Regele Mihai, omagiat la TVR în campania „Ultimul rege – 100 de ani”

Regele Mihai, omagiat la TVR în campania „Ultimul rege – 100 de ani”
Galerie Foto Campania Ştirilor TVR cu reportaje care reconstituie viaţa Regelui Mihai şi documentarul în premieră „Republica lor, regele nostru”, difuzat în emisiunea „Ora Regelui”, readuc în atenţia publicului un...
Serviciul de email marketing furnizat de