Există mai multe „strategii" de a intra în legendă. Le numim aşa în sensul metafizic, nu în acela lumesc, al programării mercantile sau pur şi simplu pragmatice. Una, cea mai cunoscută, este sacrificiul total. Nu cunoaştem în toate aspectele lui documentare decât un singur caz: Eminescu.
Toate celelalte cazuri sunt aproximative în raport cu el. Mai există strategia revoltei existenţiale şi artistice împotriva sistemului. În muzică avem cazul lui Nicu Covaci şi al formaţiei Phoenix. Mai există intrarea în legendă prin retragere sau abstragere. Un fel de grevă metafizică a tăcerii esenţiale, o pedeapsă blândă şi nemiloasă în acelaşi timp, aplicată tuturor celor care au trădat sau au lapidat pe nedrept şi pe la spate. Un autoexil definitiv şi pedepsitor, dar şi o recunoaştere a înfrângerii, a renunţării la un sistem de valori. Este cazul lui Dan Andrei Aldea, fostul chitarist al formaţiei Sfinx. Acum, în anul de graţie 2009, el rupe tăcerea pentru a reveni definitiv la ea. Toate enigmele din jurul personajului, toate suspiciunile perfide, abil confecţionate şi inteligent (a se citi viclean) instrumentate împotriva lui primesc în sfârşit răspuns. Dan Andrei Aldea se desparte prin această ediţie de colecţie de cel care a fost, pentru a deveni cetăţeanul german Dan Andrei Aldea. Marx spunea că trebuie să te desparţi de trecut râzând. Dan Andrei Aldea se desparte vorbind. După care „munţii vor pune misterul la loc" (Adrian Păunescu) şi Sfinxul va reintra definitiv în enigmă.
Citește pe Antena3.ro