Multe, foarte multe filme au avut mama în centrul atenţiei. De altfel, aproape că nu este film în care să nu existe şi o mamă. Dintre atât de multe am ales câteva. De suflet...
Un personaj important de film a fost Maria Rosetti, interpretată de Maria Ploae în „La răscrucea marilor furtuni" al lui Mircea Moldovan. Un rol pe care actriţa l-a interpretat cu drag, în ciuda faptului că a fost unul de mai mică întindere. Demn de remarcat, şi amintim şi noi, este că, în realitate, Maria Rosetti a fost o mamă şi o femeie incredibilă.La 12 iulie, doamna Rosetti, care nu-şi putuse urma soţul şi asculta cu o îngrijorare fără margini zgomotele cumplite care răsunau în oraş, aude strigătele poporului învingător. Porunceşte să i se aducă o trăsură, căci încă nu poate merge; o ia pe Liby în braţe (fetiţa se numea Liby, de la libertate) şi înoată în acel ocean de oameni.
Doamna Rosetti cere o foarfecă şi începe să taie, dăruind mulţimii bucăţi din preţioasa eşarfă tricoloră, albastru, auriu şi roşu, purtată de soţul ei în primele zile ale revoluţiei, eşarfă pe care o pusese bine până atunci, păstrând-o pentru copiii ei. Femeia aceea, care-i aducea ofrandă patriei propriul copil, ar fi voit să dăruiască arme, dar n-avea decât un drapel pe care-l împărţea tuturor; oferea bucăţi din el aşa cum oferi flori martirilor.
O regăsim alergând o noapte întreagă cu pruncul ei pe o ploaie torenţială spre vasul de război aflat pe Dunăre, unde erau închişi prizonierii pe care, cu dibăcie şi având ca scut copilul, reuşeşte până la urmă să-i elibereze. O femeie extraordinară, care a avut un rol extrem de important în Revoluţia română de la 1848. Maria Ploae a mai fost o mamă incredibilă în „Promisiuni" al Elisabetei Bostan.
Ea a dat viaţă unui personaj contemporan adevărat, rupt din realitate, din viaţa de zi cu zi, un personaj cu împliniri şi bucurii, cu griji şi cu slăbiciuni, dar mai ales cu foarte multe griji, cu suflet mare şi nobil. O femeie cu trei copii, un bărbat miner şi o poveste de dragoste mai veche. Spectatorul s-a identificat imediat cu personajul ei.
Sunt mame care se sacrifică pentru copii, mame care se jertfesc pentru ei, care îşi plâng copiii, le şterg lacrimile, care luptă pentru ei, dar mai este un gen de mame care impresionează. Cele care nu apucă să devină mame, nici măcar nu apucă să vadă mânuţele sau ochii pruncului adus pe lume. O astfel de mamă a interpretat Ioana Pavelescu în „Osânda" de Sergiu Nicolaescu. Scena naşterii din cunoscutul film cu siguranţă te lasă fără respiraţie tocmai datorită frumuseţii ei. Bucuria de a aduce pe lume un copil este întunecată de pierderea mamei.
O imensă durere, cu atât mai mult cu cât şi copilul dispare imediat ce respiră prima dată. Daniela Vlădescu în „Ochi de urs" al lui Stere Gulea a fost la rându-i o astfel de mamă. Iar lângă ea a stat o mamă fabuloasă, cea interpretată de Sofia Vicoveanca.
FENOMENALE
Una dintre cele mai iconice figuri ale specificului naţional, Vitoria Lipan din „Baltagul", a fost jucată, în filmul lui Mircea Mureşan din 1969, tocmai de o actriţă italiană, Margarita Lozano. Mamele interpretate de Draga Olteanu Matei nu au cum să fie uitate. Cea din „Buletin de Bucureşti" sau „Căsătorie cu repetiţie" cu atât mai mult. Dar nici Coana Chiriţa, volintiroaia care intenţiona să-l însoare pe Guliţă cu Luluţa numai pentru zestrea acesteia.
Mama Chiriţa este dornică să intre în rândul lumii, îşi pune slugile să se îmbrace, să se poarte şi să vorbească franţuzeşte. Îşi pune copiii să călărească şi să înveţe scrima cu monsiu Şarlă.
Mai sunt mame contemporane de genul Rodicăi Mandache în „De ce are vulpea coadăĂ" sau Valeriei Seciu în „Vreau să ştiu de ce am aripi". De neuitat este personajul mamei lui Pistruiatul în interpretarea Margaretei Pogonat, care de altfel a avut mai multe mame „la activ", ne referim la mama din „Lumini şi umbre", cunoscutul serial de televiziune, la cea din „Drum în penumbră". Pe Reka Nagy am cunoscut-o în rolul profesoarei din „Pistruiatul", iar frumuseţea sa era dublată de calităţile actriţei, care au slujit întotdeauna rolul, valorificând partitura încredinţată de regizor.
Era un rol de profesoară, dar şi un rol de mamă. Şi în realitate este mama unei fete, aşa că diferenţa nu a fost prea mare. Cert este că interpretarea a convins şi Reka Nagy este şi astăzi recunoscută pentru ceea ce a creat în „Pistruiatul".
Pe mamele interpretate de Tamara Buciuceanu-Botez în „Cuibul de viespi" sau în „Titanic Vals" nu avem cum să le dăm uitării. Sunt fenomenale, la fel cum a fost şi rolul din „Ion, blestemul pământului, blestemul iubirii". În teatru, unul dintre cele mai râvnite roluri este fără doar şi poate cel din „Matca" lui Marin Sorescu, interpretarea despre care vorbim datorându-i-se Leopoldinei Bălănuţă.
FIGURI ALE FORŢEI
O altă mamă celebră este şi cea a din „Micul infern", de Mircea Ştefănescu, interpretată de-a lungul a numeroase stagiuni de aceeaşi unică Silvia Dumitrescu Timică. O altă mamă este Valeria Seciu în „Trei generaţii", de Lucia Demetrius, o piesă de teatru de care mi-e tare dor şi pe care aş vrea să o revăd odată şi odată. Cu toate că piesa este una americană, nu o pot trece cu vederea pe mama interpretată de Olga Tudorache în „Efectul razelor Gamma asupra crăiţelor", în regia Cătălinei Buzoianu, rol pentru care ar fi meritat Premiul Oscar, iar cei care ştiu despre ce vorbesc cu siguranţă îşi amintesc prestaţia marii doamne a teatrului românesc.
Ar mai fi mama interpretată de Irina Răchiţeanu-Şirianu în „Muşatinii"... Nu putem să nu amintim de mamele interpretate de o mare actriţă, Ica Matache. Nu a obţinut rolurile care i s-ar fi cuvenit, dar nu s-a împiedicat vreodată în puţinătatea unui personaj. A rămas însă actriţă înainte de orice. Personajele sale, mai ales mame, tot felul de mame, ultima în „Mireasa din tren", se impun întotdeauna cu o forţă cel puţin egală cu modestia interpretei lor.
Şi cine poate uita mamele episodice din atâtea filme româneşti, acele mame care îşi trimiteau băieţii la război, mame care-şi vedeau fetele răpite de tătari sau turci, mame trecute prin foc şi sabie, mame greu încercate de soartă, mame anonime, dar care au reprezentat atât de mult pentru neamul românesc. Aproape toate sunt figuri ale forţei, cu gesturi şi decizii virile, dominatoare, copleşitoare chiar şi când acţionează delicat.
Capra Rada
„Mama" Elisabetei Bostan a fost o coproducţie gigant. Personajele gândite de Elisabeta Bostan au fost originale. Capra Rada, sau Mama, rol în care Ludmila Gurcenko a devenit o capră inteligentă, iubitoare şi protectoare, plină de nuri, temperament şi haz la care Lupul Titi Suru nu rămâne indiferent. El este, la rândul său, un lup simpatic, un bandit seducător. E adevărat că este un personaj negativ, dar, după o autocritică serioasă, se pare că a putut fi recuperabil moral.
O fiinţă a suferinţei
De neuitat sunt mamele Leopoldinei Bălănuţă, care a interpretat-o pe Fefeleaga în filmul „Nunta de piatră" a lui Mircea Veroiu, pe Mara din „Dincolo de pod", tot Mircea Veroiu, dar şi pe mama lui Ion din „Ion, blestemul pământului, blestemul iubirii". Hotărâtă şi aspră, Fefeleaga era ca toate femeile muntelui, cu sufletul bătucit de greutăţi, fără răgaz de palavre, fără văicăreli şi fineţuri. Maria Dinului va fi avut tinereţea ei, „o inimă care să fi tresărit vreodată de-o căldură mai tainică", dar, odată înhămată la roata sorţii, s-a împietrit în umbra destinului său. Stoicism, nu resemnare. Putere, nu slăbiciune. Cei cinci copii, slăbuţi, cu obrajii scorţoşi, au marcat timpul Fefeleagăi prin cinci cruci, în umbra celei a tatălui lor.
O mamă izolată de semeni, asistând neputincioasă la dispariţia propriilor vlăstare. Singurul prieten rămâne Bator, bătrânul cal alb. Vânzarea lui semnifică dizolvarea sensului vital. Fefeleaga este unică în interpretarea Leopoldinei Bălănuţă. O stâncă tocită de vânturi şi ploi, din care curge izvorul cald al dragostei de mamă. „Nunta de piatră" este un film sobru, expresiv. Femeia, zilnic urcând şi coborând muntele abrupt, face parcă împreună cu mârţoaga o unică fiinţă a suferinţei.