Când a făcut filmul "Ţapinarii", regizorul Ioan Cărmăzan habar nu avea că pelicula o să fie sursă de inspiraţie pentru puştii Covei şi Tănase.
Drumurile lui Ioan Cărmăzan şi ale celor doi "ţapinari" - Cosmin Covei şi Adrian Tănase - s-au intersectat mai mult decât ar fi bănuit vreunul dintre ei. Titlul unui film al regizorului coincide (şi nu întâmplător!) cu numele trupei, iar lui Covei îi cam place să-i fie student lui Cărmăzan.UTOPIA
"La început am luat-o ca pe o glumă, pentru că filmul meu era oarecum experimental, iar una dintre primele lor melodii spunea «Sunt ţapinar, dau ţepe»", povesteşte Cărmăzan. Teoretic, lucrurile nu se potriveau. Dar "Tănase şi Covei mi s-au părut de la început doi copii mai profunzi decât arătau ei, ceea ce s-a şi dovedit cu timpul.
Poate că unele melodii - cel puţin «Utopia» - s-au născut din unele discuţii pe care le-am avut cu Covei, care mi-a fost student la Regie. Amândoi erau de-un soi de sensibilitate specială şi amândoi au o inteligenţă care s-a arătat de-a lungul vremii, pentru că pornind de la o glumă sau de la melodii mai uşoare s-au dus spre profunzime, şi-au căutat şi şi-au găsit un stil al lor. Au început mai timid, dar acum au ajuns la un stil care le face cinste", continuă regizorul.
ACEEAŞI SCENĂ
Drumurile li s-au mai intersectat adesea şi în Club A. Ioan Cărmăzan susţinea în celebrul club un cenaclu de film, iar Ţapinarii aduceau public cu muzica lor. Unul dintre spectatorii fideli era chiar profesorul de Regie al lui Cosmin. "Pe Covei îl am şi acum student la un masterat. Nu e un om care să se fi îndepărtat de mine după terminarea facultăţii, continuă să se perfecţioneze, ceea ce este grozav. Eu sunt unul dintre oamenii care-i susţin în totalitate.
Apreciez în mod deosebit vocea lui Tănase - care este absolut specială - şi această completare a unuia cu celălalt, chestiune vitală pentru o trupă", spune Cărmăzan.
Regizorul este fericit că trupa poartă numele filmului său: "Poate în acest fel nasc istorie, şi oamenii care-i plac pe Ţapinari vor merge să vadă şi filmul. Oricum, ei au ajuns mai cunoscuţi decât filmul meu, ceea ce este un lucru pozitiv. Cred că muzica lor nu este una de larg consum, ci pentru ascultători mai elitişti. Ţapinarii încep să se apropie de spiritul filmului meu, pe care, la fel, nu l-am făcut pentru marele public, ci pentru spectatori mai profunzi, interesaţi să «se râdă».
Din punctul ăsta de vedere, aventura lor artistică este una pe care eu o urmăresc cu profund interes".
SUB LUPĂ
Cum analizează profesorul apariţia scenică a unei trupe din care "jumătate" este în continuă specializare în Regie? Putem vorbi despre scenarii, regie, replici, decoruri ş.a.m.d. în concertele Ţapinarilor? "Au ajuns la un soi de simplificare a apariţiei scenice.
Totul depinde de aşezarea textelor. Ţapinarii nu fac nimic spectaculos. Simplitatea apariţiei lor, contrapusă profunzimii textelor, dă mai bine decât o mişcare scenică. Probabil că şi această regie minimalistă este o formă de regie." Sau, cum spune profesorul Ioan Cărmăzan, a nu avea regie este tot o regie.
"Poate în acest fel nasc istorie, şi oamenii care-i plac pe Ţapinari vor merge să vadă şi filmul. Oricum, ei au ajuns mai cunoscuţi decât filmul meu, ceea ce este un lucru pozitiv. Cred că muzica lor nu este una de larg consum"
Ioan Cărmăzan, regizor
"Ţapinarii nu fac nimic spectaculos. Simplitatea apariţiei lor, contrapusă profunzimii textelor, dă mai bine decât o mişcare scenică. Probabil că şi această regie minimalistă este o formă de regie"
Ioan Cărmăzan, regizor