x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Aiurea CU tramvai

Aiurea CU tramvai

de Ionuț Bălan    |    25 Mar 2010   •   00:00

Semnalam în urmă cu două săptămâni, într-un editorial apărut în aceeaşi publicaţie ("Locuitori în muzeul transporturilor"), că separatoarele de trafic şi noile semafoare au supraaglomerat Calea Moşilor din Bucureşti, o arteră şi până atunci extrem de circulată. Dar ştiţi ce-au înţeles "inovatorii" socialişti de la Primăria Capitalei din telefoanele date de şoferii care au reclamat Poliţiei Rutiere că nu era cazul să se restricţioneze traficul pe un drum deja înţesat de maşini?

Că după câteva săptămâni de analiză, dacă separatoarele pentru transportul public îşi vor dovedi eficienţa pe Moşilor (ceea ar însemna probabil ca automobilele personale să fie total blocate!), municipalitatea va decide să "îngrădească" cu separatoare linia de tramvai pe întreaga Şosea Colentina, iar apoi pe Şoseaua Ştefan cel Mare.

Apropo de ultima cale de acces vizată, fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea, declara în aprilie 2008 că "este o tâmpenie să pui tramvai peste metrou, cum e la Obor". Din păcate însă, distanţa dintre staţiile Obor şi Ştefan cel Mare şi apoi faţă de Calea Victoriei este mare. Soluţia ar fi ca la jumătatea distanţelor dintre respectivele staţii să se mai facă încă două. După care să se scoată linia de tramvai pusă "peste metrou" pentru a se câştiga câte o bandă de circulaţie pe sens. Dar nicidecum să se "îngrădească" linia de tramvai de pe încă o arteră foarte înghesuită...

Împrejmuind încă două linii de tramvai situate pe străzi aglomerate din zona centrală sau semicentrală a Bucureştiului, autorităţile nu fac decât să atragă atenţia asupra incompetenţei de care au dat dovadă în ultimele două decenii. În doar 14 ani, între 1975 şi 1989, s-au construit 60 km de metrou, într-un ritm de 4,3 km anual - dublu cât la Frankfurt, Milano sau München.

După aceea însă, vreme de 20 de ani, s-au mai "tras" numai 7 km de cale ferată subterană, adică 350 de metri pe an! Cu o reţea lungă de 67 km, metroul bucureştean are doar 49 de staţii, în vreme ce la Budapesta, la 31,7 km, sunt 40 de staţii, ceea ce evidenţiază distanţa foarte mare între staţiile de metrou din Capitală: 1,367 km. Iar acum, pentru a corecta erorile trecutului, nu este lungită reţeau de metrou şi micşorată distanţa dintre staţii, ci sunt "amendaţi" posesorii de maşini personale pentru a se mări confortul celor mulţi, care merg cu mijloacele de transport în comun.

Iată o nouă formă de redistribuire, care, deşi nu e realizată de Ministerul Finanţelor pe baza impozitelor pe venit sau de Ministerul Muncii pe seama contribuţiilor de asigurări sociale, e decupată din aceeaşi gândire colectivistă care continuă să guverneze România.

Fireşte că edilii bucureşteni se vor disculpa când vor citi rândurile de mai sus, spunând că metroul nu-i problema lor, ci a Metrorex, companie în subordinea Ministerului Transporturilor. Da, dar dacă în Bucureşti se întâmplă ceva nefiresc - autorităţile centrale, şi nu locale, administrează transportul în comun subteran - nu înseamnă că cele spuse nu sunt adevărate. Mai bine s-ar recunoaşte că se tot aruncă "pisica" dintr-o parte în alta, pentru nu şti pe cine să tragă la răspundere cei care au achitat impozite patru cincinale şi tot nu au bunul public pentru care au plătit.

×
Subiecte în articol: editorial