Conform legilor in vigoare, in statul roman, procurorul general al statului, precum si seful DNA trebuie schimbati. Prelungirea mandatului acestora este ilegala. Asta dincolo de celelalte considerente legate de prestatia celor doi. Aplaudata de basisti si dezavuata de ceilalti. Procedura trebuie sa treaca prin Consiliul Superior al Magistraturii. Dar, acolo, in secret, au fost modificate procedurile. Astfel incat schimbarea sefilor procuraturii sa fie obstructionata. Cine si cum poate sanctiona CSM?
Intr-un stat de drept, Consiliul Superior al Magistraturii reprezinta puterea judecatoreasca. O putere independenta. Separata de celelalte puteri, legislativa si executiva. Puterea judecatoreasca isi poate exercita controlul asupra Executivului si Legislativului. Controlul de legalitate. Dar si celelalte puteri pot controla derapajele puterii judecatoresti, in ipoteza in care acestea se produc. Astazi ne aflam in prezenta unor evenimente si procese care ne obliga sa gasim un raspuns corect la un asemenea tip de provocare.
Conform site-ului www.luju.ro, unul dintre cele mai specializate si bine informate in domeniul Justitiei, in perioada in care Traian Basescu s-a aflat in garaj, partida favorabila lui, care este majoritara in CSM, a modificat practic, fara ca minoritatea acestei institutii sa stie, procedurile prin care ar trebui schimbati sefii parchetelor. In esenta, aceste modificari pot genera o tergiversare a procesului de 90 de zile. Adica de trei luni. In acest fel, sunt incalcate prevederi imperative ale legii, care stabilesc limitele pana la care pot functiona, cu prelungiri cu tot, Kovesi si Morar. Scopul este de natura politica. Este posibil, si deja exista semnale publice in acest sens, ca schimbarile de la varful Parchetului General si DNA sa genereze dezvaluiri socante privind modul in care unii procurori au raspuns unor comenzi politice, s-au implicat in batalia electorala si s-au pus in slujba unor actori politici. Aflati la comanda regimului Traian Basescu. Pot iesi la iveala, inaintea alegerilor, realitati cutremuratoare privind ilegalitatile savarsite de procurorii politici, atat in sensul construirii artificiale a unor dosare impotriva adversarilor lui Traian Basescu, cat si in sensul protejarii si acoperirii unor faradelegi, puse la cale de clientela politica a acestuia. Asemenea dezvaluiri ar putea fi dezastruoase pentru PDL in alegeri, pentru ca cetatenii ar reactiona ca atare.
Tergiversarea ilegala de catre CSM a schimbarii capilor parchetelor are, asadar, un dublu scop de natura politica. Deci, o majoritate din interiorul CSM, construita cu perseverenta si migala de Traian Basescu in ultimii ani, incalca de fapt independenta Justitiei. Incearca sa puna Justitia la picioarele PDL si a principalului sau reprezentant. Este exact scenariul in care celelalte puteri ale statului, care sunt nu numai controlate de Justitie dar au si ele un drept de control asupra Justitiei, au obligatia constitutionala de a interveni. Si ma gandesc, in primul rand, la Parlament.
Dar si organizatiile societatii civile, care au numit reprezentanti in CSM, au posibilitatea sa intervina, retragandu-le acest statut, daca acestia s-au dovedit nedemni de el.
P.S. Chiar in acest moment, o comisie a Congresului Statelor Unite ii ancheteaza pe capii justitiei americane pentru ilegalitati. Iata ca se poate!
Sursa: CorectNews