A nu gasi forme de utilizare la timp si cat mai productiv a resurselor disponibile pentru modernizare ar fi o greseala impardonabila.
Romania este o tara cu infrastructura subdezvoltata, iar bugetul public ii ofera resurse putine in momentul de fata pentru modernizare. Intervin insa doi factori care schimba datele problemei in mod radical in anii ce vin: 1) venituri din privatizari importante (de ordinul miliardelor de euro); si 2) fonduri UE care pot ajunge la 4% din PIB anual.sa ajute la definirea unor proiecte majore pentru tara, pe baza unei prioritizari riguroase; sa realizeze analiza economica de fundamentare (due diligence) pentru a se obtine costuri cat mai mici de infaptuire; sa se ocupe si de aspectele procedurale pe baza de licitatie (pentru a nu se repeta experienta Bechtel sau Apa Nova); sa monitorizeze implementarea proiectelor pentru a se evita depasiri de costuri nejustificate (cost overruns); aici trebuie sa facem trecerea la cultura follow-up-ului, adica sa realizam ceea ce ne propunem bine si la timp! Prea adesea, ratam obiective majore din varii motive, inclusiv din inconsecventa si nepricepere; sa atraga resurse din surse private si sa se ocupe de aranjamente de concesionare si parteneriate public private (PPP) autentice - subliniez ca este vorba de PPP-uri autentice, nu pentru "consumul public", in timp ce riscurile sunt asumate totalmente de bugetul public; sa ajute la gandirea unei strategii de optimizare a utilizarii fondurilor publice (de la buget, fonduri UE, venituri din privatizare) si private. Acest vehicul s-ar ocupa de proiecte mari (de peste 10 milioane euro) nereducandu-se numai la drumuri. Experienta noastra, dar si din alte tari, arata ca centralizarea gestionarii proiectelor mari este mai potrivita decat dispersarea ei in conditiile unui mediu institutional inadecvat (principiul subsidiaritatii are utilitate foarte limitata).
studii de fezabilitate, programele de investitii si prezentarea/discutia publica a planurilor de localizare a noilor elemente de infrastructura; organizarea de licitatii si proceduri de incredintare de contracte, achizitia de terenuri, executarea lucrarilor, lucrari de maintenance; realizarea proiectelor cu aplicarea riguroasa a principiilor de eficienta si justa calculare (accounting); castiguri de eficienta si economii de cost in management-ul proiectelor si intretinerea elementelor de infrastructura. CDI este o idee care poate sa devina operationala. Ar fi bine ca guvernul sa insarcineze un task force cu examinarea operationalizarii acestei idei, daca ea va fi considerata ca meritorie, avantajoasa pentru economia nationala. Cu consecventa si imaginatie Compania poate fi operationala inainte de intrarea Romaniei in Uniune. PS. In diverse tari (Ungaria, Germania, Franta, India, Slovenia etc.) s-a recurs, in diverse perioade, la institutii financiare speciale pentru a rezolva probleme de reconstructie economica, de dezvoltare.