x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Despre Pandele

0
Autor: Cristian Crisbăşan 25 Oct 2009 - 00:00
Despre Pandele Cristian Crisbăşan/Jurnalul Naţional
Vezi galeria foto


N-am să mă apuc să scriu o compilaţie din toate informaţiile pe care le puteţi găsi pe internet despre artistul fotograf Andrei Pandele. Dar o să vă spun de ce cred eu că ar trebui să-i cunoaşteţi creaţia fotografică şi de ce ar fi bine să mergeţi să-i vedeţi expoziţia "Made in Romania" vernisată la 9 Octombrie 2009 la Galeria Dalles, în organizarea şi sub curatoriatul Karousel Gallery.

Este, de altfel, prima expoziţie personală a lui Andrei Pandele organizată în ţară de o galerie privată de artă. Mai mult de jumătate dintre cele 85 de fotografii sunt expuse în premieră. Expoziţia va fi deschisă până la 27 octombrie, zilnic între orele 11:00-19:00.

Trebuie să vedeţi expoziţia lui Andrei Pandele pentru că:
1. Este unul dintre acei rari artişti fotografi care, în linia moştenirii spirituale lăsate lumii de Henri Cartier-Bresson, reuşeşte să ducă specia numită foto-reportaj în dimensiunea artei. Pandele "simte enorm şi vede monstruos", dar fragmentele sale de realitate - imaginile - au în plus o dimensiune umană, emoţionantă, tandră, cald-ironică şi nostalgică. În fiecare dintre ele se simte nostalgia sa pentru amintirea momentului unic surprins de aparatul de fotografiat.

2. Pandele, dus într-o piaţă publică - sau la orice eveniment - ziua în amiaza mare, surprinde momente, gesturi, detalii, expresii, "accidente" de care 99% dintre noi nici nu am fi conştienţi că se întâmplă. El vede dincolo de stratul superficial şi fugar al primei impresii, ochiul său scanează riguros mecanica ascunsă a articulării evenimentelor şi-i suprinde momentele cheie. Diferenţa dintre aparenţa seacă şi esenţa plină de sublim şi neprevăzut adaugă imaginilor sale o dimensiune poetică, cu accente supra-realiste, uneori. Cum ar fi imaginea în care o mulţime de oameni ies dintr-o staţie de metrou (Politehnica) în... nimicul unui imens câmp gol, plin de bălării şi gunoaie.

3. Dacă v-a plăcut unul dintre cele mai bune filme făcute vreodată în istoria cinematografiei - "Reconstituirea" lui Lucian Pintilie - atunci veţi iubi imaginile lui Andrei Pandele. Filmul şi fotografiile sunt complementare, descriind aceeaşi lume şi exprimând aceeaşi emoţie umană.

4. Andrei Pandele este de formaţie arhitect. În consecinţă, fotografiile lui sunt impecabile la capitolele compoziţie şi lumină naturală. Arhitectul este, dincolo de toate, şi un scenograf - el pune în scenă în mod public - iar una dintre calităţile fundamentale ale unui scenograf bun este stăpânirea luminii.

5. Pe cei dintre voi care aţi apucat să trăiţi consistent în România de dinainte de 1989, fotografiile lui Pandele nu vă vor face deloc să "priviţi înapoi cu mânie", ci dimpotrivă, să vă revedeţi viaţa, aşa cum a fost, dar din punctul de vedere al unei solidarităţi pline de căldură umană şi nostalgie. "The way we were". De aceea, imaginile "Made in România" ale lui Pandele nu au nimic tragic, ci doar ironie, precum şi o tristeţe pitorească şi tandră, specifică filmelor neo-realiste italiene.

6. Pentru cei foarte tineri, care nu au apucat România de dinainte de 1989, imaginile lui Pandele sunt, într-un fel, cadre dintr-un "film" care ne arată de unde am plecat, în parcursul "istoriei neoficiale", şi unde încă eram în anii '90, la începutul tranziţiei post-comuniste. Şi ele devin instrumente extrem de utile pentru cine este interesat de exerciţiul de a reciti într-un anumit fel istoria.

7. În fine, privind fotografiile lui Andrei Pandele, am simţit că multe dintre ele aş vrea să facă parte din colecţia mea personală "imaginară şi virtuală". Când simt că aş colecţiona lucrările unui artist, atunci pentru mine, unul, valoarea lui este certă.

Citeşte mai multe despre:   dreptul la excepţie

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de