x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Fanatismul... în cazul de la Braşov

Fanatismul... în cazul de la Braşov

de Maria Timuc    |    26 Feb 2012   •   21:00

Ce se ascunde in spatele fanatismului religios, care te impinge sa-ti "diseci ingerasul", sa-l omori cu intreaga cruzime si sa crezi ca Dumnezeu a admirat fapta ori ca chiar asta ti-a cerut? Fara indoiala, in cazul femeii care si-a ciopartit bebelusul, avem de-a face cu o dereglare psihica. Poate vine din gene, dar si asa dereglarea are un fundament social, ca si un intreg sirag de erori care-au stimulat-o; unele tin de apartenenta religioasa, altele de mediul de viata al persoanei. In cazul de la Brasov, avem o familie, barbat si femeie, care-si cresc sapte copii si nici unul nu are loc de munca. O asemenea situatie sociala inseamna stres major, stres prelungit si, probabil, lipsa de speranta (depresie), oricat ar fi incercat acesti oameni sa se refugieze in religie. La stresul lipsurilor din prezent si al lipsei de perspectiva se adauga sarcinile repetate ale femeii, surmenajul cauzat de sarcina si de dificultatile inerente in procesul de crestere a copiilor. Religiile, in general, sustin ca sarcina este de la Dumnezeu; nici unii dintre cei mai luminati duhovnici nu permit avortul si vorbim aici despre religia ortodoxa. Cunosc un caz in care duhovnicul, ignorand riscurile medicale pe care le presupuneau sarcinile unei sotii de preot, i-a interzis folosirea oricarui mijloc contraceptiv si i-a cerut sa-si poarte sarcinile, oricate ar fi ele. Din fericire, lucrurile n-au degenerat in acest caz, insa, in cele din urma, un alt duhovnic si-a dat ingaduinta pentru ca femeia sa poata opri sarcinile, care-i puneau in pericol viata.

In cazul de la Brasov s-ar putea sa avem de-a face (dincolo de boala psihica si, poate, chiar ca un stimul al ei, dincolo de starea sociala precara si neajunsurile care-o insotesc) cu o perceptie religioasa, cu o cerinta religioasa, care interzice contraceptivele sau avorturile fiindca "asa ii place lui Dumnezeu". O credinta de acest fel ignora riscurile la care este supusa femeia care poarta sarcini repetate, riscurile psihice, in primul rind, arhicunoscute azi in intreaga lume pentru ca sunt stiintifice. Daca o femeie are si un potential genetic care se poate trezi in conditii de stres sau prin schimbarile hormonale cauzate de sarcina, atunci sarcina insasi devine periculoasa. Ea poate pune in pericol sanatatea psihica a femeii, sanatatea fizica si, iata, toate acestea cu grave consecinte asupra celor din jur, in primul rand al copiilor. Religiozitatea fanatica nu inseamna si credinta veritabila, fiindca ea nu-i atat o alegere personala, cat o intrepretare, ca si o imbratiare automata a unor concepte pe care omul nu le intelege. Pe cand iubirea pentru Dumnezeu lumineaza mintea pentru ca semnul acestei lumini sa fie o mare capacitate de discernamant, in primul rand, o putere fantastica de a distinge intre bine si rau, intre ce-i adevarat si ce-i fals, iubirea fanatica te determina sa crezi ca o crima e jertfa adusa lui Dumnezeu. In spatele fanatismului se ascund confuzia, incapacitatea de a vedea raul, tendinta de a vedea raul drept bine si invers. Aceeasi confuzie poate fi observata in conceptiile religioase care pun in pericol viata femeii, a mamei si a copiilor ei, in acele conceptii care nu pot vedea in inventia stiintifica un dar divin. Daca aceste conceptii religioase produc efecte secundare criminale ele trebuie investigate si dezvaluite, pentru ca si nenorocirile se intampla pentru ca noi sa fim constienti unde si cu ce anume gresim.

×