Sentimentul pe care-l incerc, citind catalogul unei expozitii recente a pictorilor tineri, e unul de mare stramtoare.
Inteleg din marturisirile de credinta ale artistilor ca sunt preocupati exclusiv de cunoasterea de sine si ca nu vad nici un motiv ca sa dezvolte o relatie prietenoasa cu publicul. Daca fac simpatizanti, e bine, dar, daca pictura lor nu intereseaza pe nimeni, nu-i nici o nenorocire. Ma simt, patrunzand in gandirea generatiei, aflatorul unui secret extrem de incomod, care nu-mi da de ales: daca-l fac public, imi tradez conditia si breasla si devin un denuntator ordinar; daca ma prefac ca nu-l iau in seama, e si mai rau, deoarece tinerii au ajuns intr-o fundatura si, in loc sa-i ajut, imi apar reputatia si linistea, lasandu-i in plata Domnului. Un individ poate sa se incontreze cu toata societatea si sa picteze doar pentru propria-i mantuire spirituala, cu spatele la veacul in care traieste. Dar, daca o intreaga promotie e indreptata de profesori in aceasta directie, a unui indiferentism declarat, incrancenat, rezistent la reactia contemporanilor, e grav, intrucat n-avem aici doar optiunea generatiei, ci o frustrare mocnita a profesorilor, rezolvata tarziu si ocolit, prin studenti. Profesorii se razbuna astfel pentru ce n-au reusit in viata, cultivand in studenti, ca fundamentalistii musulmani, o superbie antisociala cu un dublu sacrificiu, al bucuriei creatiei si al intrarii in arena. Nu-i corect, e imoral si, la urma urmei, nu-i nici, contractual vorbind, cinstit sa primesti bani de la stat, de la contribuabili si sa le sanctionezi apoi gentiletea printr-o egolatrie pragmatica, prin refuzul oricarui dialog, printr-o rigiditate de clan. Clanul celor scoliti de la buget, contra bugetarilor obtuzi care le-au subventionat libertatea de optiune.Citește pe Antena3.ro