Duminica, 26 noiembrie 2006, o conferinta de presa extraordinara a dat Partidului Initiativa Nationala prilejul unei Declaratii Politice despre alegerile pentru Parlamentul European. E vorba in esenta de decizia de a nu participa la alegerile pentru Parlamentul European, prevazute sa aiba loc in mai 2007, dar mai ales de a duce o campanie nationala impotriva lor. Cozmin Gusa si Lavinia Sandru, cei doi lideri PIN, ne-au obisnuit cu declaratii socante, multe dintre ele dezvaluiri senzationale, facute in conferinte de presa, programate abil duminica, ziua cand evenimentul politic intra in somnolenta, si redactiile se dau de ceasul mortii ca n-au nimic tare pentru a doua zi. De asta data insa chestiunea depaseste nevoia lesne de ghicit a celor doi de a ramane in plan mediatic prin trucul de a oferi unei prese lenese "posmagi deja muieti", cum isi dorea personajul lui Creanga:
E o Declaratie Politica a intregului Partid.
Se anunta o actiune la nivel national: tiparirea a un milion de brosuri intitulate "In Europa, dar nu asa!", organizarea de manifestari in toata tara, munca de convingere a electoratului sa nu se prezinte la vot. Conferintele de presa ale lui Cozmin Gusa au, de regula, un impact deosebit in media autohtona. Ca si Lavinia Sandru, liderul PIN e un oaspete preferat al talk-show-urilor, inclusiv a celor cunoscute pentru frecventarea vrajitoarelor, a femeii-magnet si a cuplului libidinos Irinel - Monica.
De aceea, ar putea sa surprinda faptul ca momentul de duminica, 26 noiembrie 2006, nu s-a bucurat de un prea mare ecou in ziare si la televiziuni. Putinele institutii media care au gasit de cuviinta sa-l exprime l-au expediat in randuri tipografice mai putine decat cele dedicate coafurii SF a Elenei Basescu, Lica Gheorghiu noului regim, iar cele care s-au ocupat de el cat de cat l-au privit chioras.
Explicabila prin naravul presei noastre de a nu gandi altfel decat unanimitatea aparenta, minimalizarea Declaratiei PIN e nedreapta.
Sigur, in declansarea acestei actiuni si-au spus cuvantul si calculele politice ale lui Cozmin Gusa. A gandi altfel decat umanitatea iti asigura automat vizibilitatea mediatica. Iar, daca iti mai si propui o campanie de luat in raspar a ceea ce se considera azi, in Romania, a fi momentul celei de a doua veniri a lui Hristos pe meleagurile moldo-valahe, succesul de rasunet e asigurat. Nu putem insa scoate din judecarea actiunii adevarul ca ea se inscrie in programul mai larg al Partidului Initiativa Nationala de cultivare a unui nationalism autentic, program care l-a si pus in conflict cu PRM si PNG, doua formatiuni ce-si disputa si ele nationalismul.
Citind cu atentie Declaratia Politica a PIN sesizezi rapid ca intemeierea campaniei sta in semnalele nelinistitoare, deja primite, in chestiunea locului acordat romanilor in bogata familie europeana: cel de ruda saraca prezenta la masa festiva, pentru ca la ea trebuie sa vina toate neamurile. Din acest punct de vedere, actiunea PIN s-a dorit si ea de valoarea unui semnal transmis europenilor: nu ne vom lasa tratati ca europenii de mana a doua.
S-a vrut, dar nu s-a reusit, deoarece slabul ecou in media si in politica e dovada zdrobitoare ca noi, romanii, chiar ne consideram europeni de mana a doua si suntem in stare sa spalam, chiar si cu limba, picioarele celor mai de mult intrati in UE, numai sa fim si noi in incaperea unde s-a pus masa. Nu in ultimul rand, actiunea PIN si-a propus sa contracareze natanga atmosfera de chef costisitor ce se pregateste pentru admiterea noastra in Uniunea Europeana.
Crezand in inconstienta sa ca, facand din admitere un Revelion gi-
gantic, demn de Cartea Recordurilor, va obtine un ce profit electoral, guvernul Tariceanu lucreaza deja la dezamagirea ce va veni dupa stingerea artificiilor. Actiunea PIN se vrea un pahar de apa rece aruncat peste fierbinteala pe cat de artificiala, pe cat de prosteasca, indusa poporului roman de guvernanti gata sa-i arda un chef mai ceva decit Mita Baston.