Povestea veche: conducatorii pacatuiesc, poporul e pedepsit*
Cartea a patra a Pentateuhului – prima parte a Bibliei, poarta denumirea de Numeri si s-ar traduce 'numaratori' sau in limbaj contemporan 'recensaminte', deoarece sunt istorisite trei asemenea evenimente, doua sub Moise si unul sub Regele David. Primul recensamant efectuat la inceputul calatoriei prin pustie – in Sinai si al doilea de la sfarsitul exodului – langa Ierihon sunt relatate ca fiind 'placute lui Dumnezeu'.
Motivele numaratorilor in acea epoca erau legate de cunoasterea numarului credinciosilor si de impartirea pamanturilor in Tara Fagaduintei, asocierea dintre recensamant si realocarea loturilor de pamant fiind si astazi actuala in unele tari precum Siria. Numararea implica un ritual de purificare si chiar plata unei taxe 'pentru rascumpararea sufletului', 'ca sa nu vina nici o nenorocire asupra lor in timpul numaratului'. La fel ca darea legilor pe table de piatra, recensamantul se repeta, daca poporul a cazut in pacat si rateaza darul primit.
Cel de-al treilea recensamant, cel al lui David, este considerat un pacat greu, osanda fiind grava, chiar daca Dumnezeu ii permite lui David sa aleaga dintre trei pedepse: 'foamete in tara sapte ani, sa fugi trei luni de vrasmasii tai si ei sa te urmareasca sau timp de trei zile sa fie ciuma in tara ta'. David alege ciuma de trei zile si 70.000 de oameni mor. In sine, recensamantul nu este reprobabil, caci, altfel, si primele doua numaratori, cele ale lui Moise, ar fi fost pedepsite. Pacatul lui David a constat in faptul ca a declansat recensamantul la indemnul vrajmasului: 'Atunci
s-a sculat satana impotriva lui Israel si a indemnat pe David sa faca numararea israelitilor'.
Lasandu-se ispitit, David a atras pedeapsa divina asupra lui Israel. Motivele pacatului lui David pot fi gasite in pericolul pierderii mostenirii primite si in caracterul militar al recensamantului, David numarand 'barbati varstnici, buni de razboi'. Cele doua motive se subsumeaza unui al treilea: daca recensamantul era eminamente un act religios, in cazul lui David, scopul a fost economic si politic.
Povestea noua: conducatorii jefuiesc, poporul plateste
Recensamantul nu este bun sau rau, binecuvantat sau blestemat, felul lui depinde de scopul pentru care este realizat, ca, de altfel, toate faptele oamenilor. In plus, scopul nu scuza mijloacele, chiar daca astazi zicerea machiavelica este frecvent invocata ca o adevarata cale de conduita in viata, care vedem unde ne-a adus.
Recensamantul prin care tocmai am trecut, balbait si contestat, va ramane incert in ceea ce priveste initiatorul. Scopul e sigur, de a obtine informatii economice si de a le folosi politic. Prin deductie, cele doua certitudini ar putea elucida si misterul initiatorului. Caracterul privat al acestui recensamant este neindoielnic, beneficiara fiind garnitura politica aflata la putere, cu obiectivul de a folosi bazele de date pentru castigarea urmatoarelor alegeri, in combinatie directa cu urmatoarea miscare pe care spera sa o impuna Romaniei, reorganizarea teritoriala.
Avand informatii detaliate si la zi si generand o situatie electorala inedita prin desenarea unei noi structuri administrative teritoriale, se creeaza posibilitatea unui imens furt. Cei care conduc jocul vor putea introduce in sistem, in etape, atatea furaciuni cate au nevoie pentru a rasturna in favoarea lor realitatea electorala: mituirea directa a alegatorului cunoscut ca dispus sa se vanda; adaugarea in urne de buletine false ale unor persoane reale, dar neprezentate la vot; trucarea proceselor-verbale; denaturarea algoritmului de calcul al rezultatului final. Orice dovada a furtului va putea fi lesne pusa pe seama imperfectiunilor 'inerente' noii structuri electorale teritoriale si, la nevoie, pe haosul 'firesc' creat de prima folosire a listelor electorale si a disfunctionalitatilor proaspetelor structuri organizatorice ale birourilor electorale locale.
Daca se va ajunge cumva in instanta si daca printr-o minune adevarul ar iesi la iveala, dupa ani si ani de judecata, va fi prea tarziu, caci puterea politica castigatoare isi va fi consumat poftele. Va fi guvernat indeajuns ca sa-si regenereze capacitatea de a fura si alegerile urmatoare.
Recensaminte sau alegeri, aceleasi furtisaguri.
* Vezi Recensamantul pacatos – Lect. Dr. Alexandru Mihaila – Ziarul Lumina