'Ati auzit ca s-a spus; ochi pentru ochi si dinte pentru dinte. Dar eu va spun; sa nu va impotriviti celui ce va face rau. Ci, oricui te loveste peste obrazul drept, intoarce-i si pe celalalt. Orisicui vrea sa se judece cu tine si sa-ti ia haina, da-i si camasa. Daca te sileste cineva sa mergi cu el o mie de loc, mergi doua. Celui ce-ti cere, da-i si nu intoarce spatele celui ce vrea sa se imprumute de la tine. Ati auzit ca s-a zis: sa-ti iubesti pe aproapele tau si sa urasti pe vrajmasul tau. Dar eu va spun: iubiti pe vrajmasii vostri, binecuvantati pe cei ce va blastama, faceti bine celor ce va urasc si rugati-va pentru cei ce va asupresc si va prigonesc. (...) Daca iubiti numai pe cei ce va iubesc, ce rasplata mai asteptati? Nu fac asa si vamesii? Si daca imbratisati cu dragoste numai pe fratii vostri, ce lucru neobisnuit faceti? Oare paganii nu fac la fel?' (Pilda 'Despre suferirea raului si iubirea vrasmasilor'; Evanghelia dupa Matei).
Aceasta-i una dintre pildele in care Iisus puncteaza diferentele esentiale dintre legea lui Moise si legea Iubirii, legea unei noi constiinte umane, legea vindecarii sufletului omenesc si a salvarii lui din ghearele inconstientei. Dupa 2000 de ani de la venirea lui Iisus traim inca sub puterea legii lui Moise, fara sa stim ca neputiinta de a intoarce si obrazul celalalt si incapacitatea de a ne ierta dusmanii ne afecteaza profund. Incapacitatea de a suporta raul pe care ni-l fac oamenii se transforma in emotii tulburatoare, in furie, in ura, in dorinta de razbunare, in dorinta de a ne pedepsi dusmanii si-n sentimentul ca pedeapsa face lumea mai buna. In anumite circumstante nici preotii cei mai luminati nu-i rezista impulsului emotional de judecata, razbunare, pedeapsa sau macar critica aspra. Iisus ne-a daruit in aceasta pilda un tratament pentru emotiile noastre distructive si ne-a spus, in acelasi timp, ca ele au nevoie de vindecare. Au inteles asta marii sfinti, marile minti luminate ale lumii, cei care au acceptat ca nu avem de vindecat lumea exterioara, ci pe noi insine. Avem sa trezim in noi sensibilitatea si, mai ales, intelegerea faptului ca raul se naste din starea de inconstienta. Avem sa redefinim poate notiunea de constienta si de inconstienta, precum si calitatea umana extraordinara numita 'discernamant'.
Ceea ce noi numim 'discernamant' astazi ar putea fi doar o forma a discernamantului, a forma de constienta si asta pentru ca oamenii sunt controlati de emotii si de trairi, care le submineaza constienta si discernamantul, asa incat ceea ce vedem a fi rau nu-i altceva decat dovada vie a constientei diminuate si a incapacitatii mentale de a discerne intre bine si rau. Cand noi intoarcem lovitura primita, cand noi ne uram dusmanul, cand ne lasam prada impulsurilor emotionale negative, devenim la fel ca cei ce ne ataca. Avem aceleasi emotii, adica emotiile si trairile interioare care le-au strambat capacitatea de discernamant si i-au obligat sa ne atace. Devenim la fel de inconstienti ca cei care actioneaza inconstient. Iisus a spus ca inconstienta noastra nu poate vindeca inconstienta altor oameni, dar iubirea are aceasta putere. Un raspuns de iubire la o lovitura inseamna a fi constient ca numai absenta frumusetii interioare poate face rau.
Emotiile care creeaza raul in lume se trezesc in fiecare dintre noi in relatia cu evenimentele traumatizante ale vietii. Aceste emotii sunt sursa inconstientei, sursa discernamantului diminuat, sursa raului si a perpetuarii suferintei in lume. Pentru ca noi sa cunoastem iubirea si sa ne ridicam deasupra impulsurilor primitive, ce ne sunt intiparite in creier de veacuri, avem nevoie sa intelegem ca reactiile noastre interioare, emotiile au nevoie de transformare. Fara aceasta transformare, facuta incetul cu incetul, in cele mai marunte situatii de viata, vom continua sa traim dupa legea lui Moise, in vreme ce pretindem ca ne rugam lui Hristos.
Prin insasi existenta sa si prin actul crucificarii Iisus ne-a spus ca trebuie sa ne vindecam inconstienta sau starea care a intunecat mintea omeneasca pana acolo unde ea l-a crucificat pe fiul lui Dumnezeu. Inconstienta este sursa raului, iar omul nici macar nu-si poate recunoaste starea. De aceea el are nevoie sa fie iertat in noi, caci prin intelegerea si iertarea noastra ne dam noua insine sansa de a fi constienti de inconstienta umana si de faptul ca ea este sursa reala a suferintei. Fara iubirea din noi, inconstienta ne ataca si prin ea il crucificam pe Hristos din nou, in fiecare eveniment traumatizant de viata!