Ministrul de Finanţe, Sebastian Vlădescu, a spus la sfârşitul săptămânii trecute că, în condiţiile bugetare de astăzi, în care abia se asigură supravieţuirea instituţiilor statului, subiectul achiziţiei de supersonice F-16 pentru Forţele Aeriene este de neacceptat. Aşadar, bătrânele MIG-uri au de patrulat în spaţiul aerian al României mult şi până la dezintegrarea ultimei piuliţe, căci ordinul "la loc comanda!" nu va suna în viitorul apropiat. Cert este că deja Aviaţia Militară se află într-o situaţie dramatică, pentru că avioanele MIG 21 "Lancer" au început să "expire".
Încă de la începutul anului 2009, unele dintre aceste aeronave îşi terminaseră ciclul de viaţă, în condiţiile în care ultimele dintre ele, puţine la număr, vor ieşi din exploatare în anul 2012. Cu puţin timp înainte de a izbucni uriaşul scandal cu furtul armelor de la Ciorogârla în urma căruia a fost demis, fostul şef al Statului Major al Forţelor Aeriene, generalul Constantin Croitoru, atrăgea atenţia că "din anul 2011, noi nu vom mai putea realiza sarcinile minime pe care Forţele Aeriene le au de îndeplinit". De atunci şi până în prezent, lucrurile n-au făcut decât să degenereze, pe fondul crizei pronunţate.
Până să preia portofoliul Finanţelor în Cabinetul "Boc", Sebastian Vlădescu a fost preocupat în mod aparte de procesul achiziţiei de avioane multirol, ca om de afaceri. Interesele sale private erau direcţionate, în calitate de consultant, spre grupul de firme din Italia, Marea Britanie, Germania şi Spania, care încearcă să vândă României avionul "Eurofighter". Ieşit din mediul afacerilor pentru poziţia guvernamentală, Sebastian Vlădescu a înghiţit găluşca din Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, care la sfârşitul lunii martie a acestui an a aprobat propunerea MApN de achiziţionare a 24 de avioane americane F-16 în uz. Motivul invocat atunci în CSAT a fost tocmai acela că România nu dispune de resursele financiare pentru cumpărarea de avioane noi.
La numai o lună şi puţin de la şedinţa CSAT, preşedintele României, Traian Băsescu, a anunţat celebrele decizii privind reducerile salariale din sistemul bugetar, precum şi tăierea pensiilor, ca unice soluţii pentru depăşirea crizei. Este greu de crezut că numai într-o lună, de când achiziţia avioanelor F-16 a primit undă verde din partea CSAT-ului şi să fie îndreptată spre Parlament, lucrurile să o fi luat atât de razna din punct de vedere economic pentru România fără ca CSAT-ul să ştie. Ministrul Sebastian Vlădescu, membru al Consiliului, este cel care a avut mereu în faţa ochilor graficele cu evoluţia reală financiară a statului.
Şi-atunci, este posibil ca hotărârea CSAT-ului din martie să fi vrut să grăbească achiziţia, printr-o decizie geopolitică şi operaţională, pentru avionul american F-16. Dar mai este probabil şi ca Sebastian Vlădescu, nume vehiculat tot mai des când se vorbeşte despre remaniere, să se gândească deja la lumea afacerilor şi la întoarcerea la consultanţa pentru "Eurofighter".
Evident, orice declaraţie cât mai este în Guvern poate pregăti terenul. Lupta nu s-a încheiat, avioanele au motoarele pornite.