Inflatia ramane un jeton de ruleta. Crupierul stie dinainte ca, daca nu asaza bila in gaura care trebuie, isi pierde serviciul.
"Exista un spatiu de compensare a eventualelor derapaje legate de perioada electorala, de posibilele intarzieri ale reformei, prin constrangeri de politica fiscala si monetara, insa nu prea mare", spunea acum cateva luni guvernatorul BNR. Eliminand politeturile uzuale ca "eventual" si "posibil" ramane tabloul fidel a ceea ce avea sa urmeze. Finantele au strans deficitul bugetar. BNR a trecut de la avertismente si focuri de baraj (normele de creditare) la un contraatac cu artilerie grea (rezervele minime obligatorii).BNR si Finantele constrang inflatia si deficitul comercial, numai ca nici inflatia si nici deficitul extern nu se recunosc invinse. Ar trebui sa urmeze recuperarea intarzierilor de reforma, nu?! Nu. In loc de asta, Guvernul decide sa intervina cu radioul in piete pentru a le comunica atat cumparatorilor, cat si vanzatorilor care sunt preturile juste.
Executivul are tot dreptul sa se enerveze cand majorarea veniturilor nu se materializeaza in mai multe produse cumparate de pensionari, ci doar se scurge spre buzunarele intermediarilor. Dar abia cand formula nu arata o tendinta sustinuta de dezinflatie, abia atunci guvernantii isi ies de-a binelea din pepeni.
Ei stiu ca in cosul de la statistica energia are ponderea mica de acum doi ani, iar alimentele au ponderile mari tot de atunci. De aceea scumpirea curentului si gazelor nu e o problema, dar e musai sa se ieftineasca legumele si ouale, ca doar e vara. Din pacate insa rosiile, in loc sa coste 10.000 cat vrea Guvernul, raman tot la 20.000. Nervosi la culme, liderii politici isi intra la loc in pepeni, intra si in rosii, ardei sau castraveti si trimit comisarii si inspectorii sa dea preturile in jos.
Dar rezultatul gresit al formulei de dezinflatie se explica si prin ponderile unor variabile importante: economia fara facturi si masa monetara. Banca centrala (care deseori pare ca administreaza economia in locul Guvernului) nu e deranjata atat de cresterea pretului unui produs, cat de faptul ca nu se reduce semnificativ consumul dupa scumpire. De pilda, daca o marfa costa 10.000 de lei si pretul ei urca la 12.000, BNR se bazeaza pe faptul ca in loc de 10 produse X 10.000 de lei se vor vinde doar 7 X 12.000. Asta inseamna ca fata de 120.000 de unitati monetare in circulatie pe piata ar circula numai 84.000, "economie" de masa baneasca, care limiteaza inflatia.
Citește pe Antena3.ro
Aceasta metoda nu este o inventie romaneasca. O gasim descrisa in manualele de macroeconomie, cu doua precizari si un avertisment. Prima precizare: functioneaza doar pe termen scurt. A doua: se aplica de regula dupa razboaie. Avertisment: politica antiinflationista trebuie sa micsoreze preturile fara sa afecteze rolul lor in procesul de distributie a resurselor - adica insasi functionalitatea pietei.
Premierul venise inca din decembrie 2001 cu ideea unui Inspectorat de Control al Preturilor. Pana la urma n-a mai fost nevoie, fiindca nu s-au mai tinut alegeri anticipate la inceputul lui 2003. Dar acum recursul la urne este obligatoriu, asa ca gaselnita este scoasa de la naftalina si difuzata radiofonic.
Inflatia ar trebui sa fie o foaie de sanatate a economiei, dar aduce mai degraba cu o foaie de rezultate la o casa de pariuri. Chiar mai rau, caci pronosticul 1-X-2 se poate face si pe baza de informatii despre loturi, transferuri, accidentari.
Asa ca, atata vreme cat reforma se face cu politia pietelor, in Romania nu e loc de sofisticarii gen "economie de piata functionala" - ajunge o pancarta cu inscriptia "Piata Agroalimentara Obor".