Masina iti spune ce crede despre sine omul de la volan.
Masina mai spune si ce ar vrea omul de la volan sa creada lumea despre el.
Fabricantii si designerii de automobile au modificat brutal relatiile sociale, i-au facut pe cei multumiti doar cu ce au sa se simta nevolnici, iar pe cei trufasi din nastere sa se simta deasupra tuturor. In infatisarea triumfatoare a masinii se vede cati bani spera sa scoata industriasul de la cumparator, dar si ce alta idee despre sine ii livreaza clientului pentru acesti bani. Nu conteza ce esti, ii spune masina noului proprietar, conteaza ce le spun oamenilor eu, fabricantul, ca esti.
La pretul de baza, negustorul ii ofera clientului o gama intreaga de adaosuri la caracter. Caracterul masinii pluseaza la caracterul platitorului.
Agresivitatea crescanda la volan e si rezultatul direct al infatisarilor agresive, trufase si voluntare ale noilor generatii de masini. Masinile seamana tot mai mult cu vehiculele de asalt. Impresia de inexpugnabil pe care-o induce automobilul omului cu bani ii asigura acestuia un simtamant pe masura, de individ exceptat de la normele si vulnerabilitatile vietii. Ajuns la volanul unui SUV de atac plin de bare de protectie nichelate, frustratul de ieri traieste si, datorita masinii, o stare de invingator, de ins care a primit, in sfarsit, ce merita: tancheta invingatorului. In mai multe randuri, trecand cum se trece, cu un mers normal pe verde si pe zebra, am fost somat marlaneste, cu botul Mercedesului lipit brutal de genunchi, sa grabesc pasul, sa fug din calea invingatorului de la volan. Barbati si femei cu chipuri altfel banale i-au dat liber jivinii din ei, si-au schimonosit fata si s-au pus pe golanii, cu legitimitatea pe care le-o asigura designul imperial al masinii.
Viteza si confortul induc in proprietar un gen de frenezie de premiant, dublata de un grobianism de indreptatit. Iar prima dintre indreptatiri priveste legile: costul masini ii da indreptatirea stapanului sa le ignore si siguranta ca are un ascendent la politistul cu leafa mica, usor de mituit. In fata masinii-tancheta si a masinii de un sfert de milion de euro, nu exista politist care sa nu dea demnitatea pe lasitate. Lasitatea calicului, care pizmuieste, dar si primeste. Daca tot e sa fie umilit, macar sa traga un profit din jignire si din cinism. Acesta e mersul lumii si aceasta e vesnicia ce ne asteapta. Tehnologia face diferenta dintre clasele si paturile sociale.
Taranul n-a mai fost taran, din ziua in care industria de confectii i-a dat imbracaminte ieftina de orasean, computerul ii sanctioneaza pe viata pe analfabeti si pe cei cu scoala putina, iar masina de atac imparte omenirea in pietoni si exceptati cu motorul la baza.