Recent, într-un articol publicat de mashable.com se explica, pe îndelete, concluzia rezultată dintr-o investigație despre tendințele telefoniei mobile pe termen scurt și mediu - tendințe legate strâns de viitorul industriei de internet wireless.
Industria wireless are dificultăți în dezvolatre pentru că potențialii clienți sunt ținuți prizonieri de companiile de telefonie mobilă prin contracte "sclavagiste" care includ și trafic de date, adică internet. Autorul, Jason Abbruzzese, scrie: "După ore de documentare și interviuri cu profesioniști din telecom, cu analiști și profesori, am ajuns la concluzia că industria wireless este un mediu fracturat, necompetitiv și haotic care obligă clienții să fie prizonieri ai abonamentelor la companiile de telefonie mobilă. Și singura posibilitate de schimbare este ca oamenii să își dea seama că nu ar mai trebui niciodată să semneze un contract pentru wireless - fie pentru abonament, fie pentru a-și finanța un smartphone".
Este un fel de cerc vicios aici. Oamenii vor să utilizeze smartphone-uri din ce în ce mai performante, dar acestea sunt scumpe. Singurul mod în care și le pot permite este un contract cu un operator de telefonie mobilă. Care contract este, de fapt, un contract de finanțare a smartphone-ului nou. Și care act te ține "prizonier" timp de 2 ani, este plin de șmecherii și trucuri ascunse în dezavantajul tău, ca și client.
Am avut probleme cu obtuzitatea și ostilitatea arogantă față de client a companiilor de telefonie mobilă chiar de la început. Tot ce urmăresc, printr-o politică agresivă, cinică și vorace este să ia în "posesie" cât mai mulți clienți - de fapt, să aibă cât mai multe sim-uri date pe abonament ca să-și crească market-share-ul. Iar când tu, clientul, reclami că te simți nedrepățit sau că ai o problemă, devin opaci și te amenință cu sute de euro despăgubiri. Mizează că tu, clientul, n-o să ai curajul să te pui cu o ditamai corporația, că nu cunoști legile și că nici nu ai bani de avocat.
Recent, un prieten s-a trezit, două luni la rând, că-i vin facturi duble la telefon. A aflat că îi expirase, după doi ani, o extra-opțiune despre care nu fusese informat și, dintr-o dată, abonamentul lui devenise dublu de scump! Se pare că la Oficiul pentru Protecția Consumatorilor există un număr mare de plângeri la adresa companiilor de telefonie. Lucru confirmat de reprezentantul unei companii care mi-a spus că au sute de procese și plângeri pe rol.
Concluzia: într-un viitor foarte apropiat, în care mediul urban va fi în întregime acoperit cu internet wireless, oamenii vor vorbi numai pe cartele pre-pay, pentru că smartphone-urile vor găsi oriunde o rețea de internet la care să se conecteze. O piață eficientă, realistă și cu adevărat concurențială este aceea în care utilizatorul este liber să se mute IMEDIAT la compania care are o ofertă mai avantajoasă.