x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Piata energiei are nevoie de reglementari eficace

Piata energiei are nevoie de reglementari eficace

de Daniel Daianu    |    17 Aug 2005   •   00:00
Piata energiei are nevoie de reglementari eficace

In lipsa unor reglementari eficace piata energiei poate fi abuzata de intermediari

In Romania se verifica o experienta mondiala: liberalizarea pietei energiei, pentru a aduce beneficii, are nevoie de reglementari eficace (a nu se confunda liberalizarea cu dereglementarea unei piete).

Am abordat aceasta problema adesea in ultimii ani. In JN din 30 iunie 2004, scriam: "Privatizarea unor portiuni din utilitatile publice, din distributia de electricitate si gaz, este privita ca o modalitate de a impune restrictii bugetare ferme, de a imbunatati gestiunea economica (inclusiv eficienta de exploatare), de a atrage resurse in sectoare unde nevoile de investitii sunt mari... Comisia Europeana judeca situatia din Romania in perspectiva anului 2007, cand Romania ar trebui sa intre in Uniune si cand tarifele la energie ar trebui sa fie la nivel european, iar piata sa fie suficient de liberalizata. Subliniez insa un aspect care pare a fi subestimat in dezbaterea publica si diverse analize. Utilitatile publice reprezinta, asa cum spune si numele, un domeniu special - ele furnizeaza bunuri indispensabile pentru cetateni si firme. De aceea, in lume, autoritatile publice sunt interesate de reglementari, care sa previna abuzul de monopol, de piata... In plus, imperative de siguranta nationala intaresc motivatia statului de a avea reglementari eficace in industria energetica.

Experienta ultimilor decenii arata beneficii ale liberalizarii pietei energiei, dar si consecinte nefaste cand nu exista reglementari eficace. Asa s-a intamplat in Marea Britanie, in California (unde a fost implicata Enron), in tari din America Latina etc. Exista pilde si in tari vecine, in Ungaria. Aspectul de reglementare este putin abordat la noi. Ma gandesc aici nu numai la ceea ce trebuie sa faca autoritatile publice mandatate sa suprevegheze piata energiei (ANRE), ci si la contractele de privatizare ce se incheie intre Ministerul Economiei si Comertului si companiile straine. Aceste contracte trebuie sa previna un comportament abuziv pe piata, sa concilieze interesele investitorului (care vrea sa-si amortizeze investitia cat mai repede) cu cele ale consumatorului - care doreste sa plateasca tarife rezonabile. Negociatorii nostri trebuie sa faca o analiza temeinica a fluxurilor de venituri si costuri in conditiile actuale si probabile ale economiei romanesti; in calcule intra o rata de actualizare, evolutia leului fata de euro, o prima de risc, costul protectiei mediului, eventuale garantii explicite/implicite din partea statului etc. Esential este sa se concilieze interesele partilor cu evitarea unor poveri excesive asupra bugetului public".

La randurile de mai sus adaug problema contractelor incheiate de companii de stat producatoare (gen Hidroelectrica) cu intermediari pe piata energiei. Daca reglementarile nu functioneaza cum trebuie, unii intermediari pot "incolti piata" (corner the market) sau o distorsioneaza in interesul propriu (rig the market). Dezirabil este ca etica profesionala, moralitatea sa domine piata. Dar lumea economica este predominant amorala. Atractia castigurilor fiind foarte mare, pe o piata pe care se vehiculeaza sume uriase, reglementarile de prevenire a abuzurilor sunt absolut necesare.

Tot in aticolul din JN spuneam: "Comisia UE, Banca Mondiala si altii trebuie sa sublinieze nevoia de reglementari eficace. Mai ales ca numerosi consumatori finali (cetateni), mai ales in mediul rural, au venituri modeste sau foarte mici; tarife nejustificat de inalte la furnizarea de energie s-ar solda cu facturi neachitate sau mult intarziate. Am incuraja atunci modernizarea mediului rural?". In ceea ce priveste Consiliul Concurentei, scriam ca trebuie sa fie ferm fata de abuzuri ale pozitiilor de putere pe piata, fie ca este vorba de firme autohtone sau straine. Si Curtea de Conturi, MFP si, daca este cazul, Oficiul participatiilor de stat trebuie sa controleze gestiunea companiilor de stat producatoare de energie. Intrucat o relatie de coluziune (abuz de piata) se poate produce nu numai intre intermediarii de energie, dar si intre producatori si intermediari.

Liberalizarea pietei energiei trebuie sa o fluidizeze, sa asigure preturi mai mici pentru consumatori, o eficienta sporita in general. In lipsa unor reglementari eficace insa, piata poate fi abuzata de comercianti (energy traders). Ma refer aici la segmentarea pietei in folosul lor, la marje de profit excesive (rente de pozitie) etc. In Romania intervine si situatia anului 2005, care a adus un manunchi de socuri intre care mariri de tarife (preturi administrate) la energie si aprecierea leului. Este usor de imaginat cazna unor intreprinderi vitregite pe o piata a energiei ce functioneaza distorsionat. Si alte piete importante (financiara, a granelor etc.) pot fi "incoltite", ceea ce reclama masuri de reglementare. Economiile moderne inseamna piete libere, dar si reglementari care sa functioneze bine. De aceea, liberalizarea pietei energiei trebuie sa fie un proces insotit de reglementari eficace. Daca si etica profesionala, moralitatea ar fi mai vizibile in viata noastra economica, cu atat ar fi mai bine!
×
Subiecte în articol: editorial piata energiei eficace reglementari