x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Regii zapezii

Regii zapezii

de Sorin Roşca Stănescu    |    27 Ian 2012   •   11:01
Regii zapezii

Odata cu cei cativa centimetri de zapada care au cazut din cer si odata cu viscolul, romanii au descoperit cu nespusa bucurie cum, in acest sezon, locul regilor asfaltului a fost luat de regii zapezii. E adevarat, de multe ori sunt aceiasi. Numai ca zapada e mai buna, se va vedea, decat asfaltul. In ceea ce priveste zapada, imbogatirea e mai rapida, mai sigura si controlul infinit mai greu de facut. Dar, si intr-o parte si in alta, buni de plata sunt din nou cetatenii. In acest caz, unii dintre ei au ghinion si platesc chiar cu viata. Descoperim, astfel, o fata noua a regimului Traian Basescu. Inca si mai hidoasa.

Grupul Antenelor a facut o descoperire extrem de interesanta. Pe care nimeni nu a avut curajul sa o infirme. In Romania, in comparatie cu Finlanda, costul intretinerii pe timp de iarna a unui kilometru de autostrada este de 4 ori mai mare. Sa observam, inainte de a dezbate aceasta informatie, cateva detalii semnificative. Primul, si cel mai important, este ca aproape in exclusivitate, cel putin la nivel national, contractele pentru deszapezire sunt "castigate' de catre aceleasi firme care au turnat atat de prost asfaltul. Ceea ce in Finlanda nu se intampla. A doua observatie este ca acolo lupta cu nametii este, cu certitudine, mult mai grea decat in Romania. Cu cat ne apropiem mai mult de Polul Nord, cu atat exista un strat mai mare de zapada. Iar viscolul este mai puternic. In nordul Finlandei in special, iarna, cu zapada abundenta, poate dura 6 luni. In Romania, cand si cand, din an in Paste, avem cateva zile de genul celor pe care le traversam acum. In al treilea rand, pretul despre care vorbim de 4 ori mai mare in Romania se raporteaza la autostrazi. Ori noi autostrazi nu prea avem. Si, in consecinta, platim pentru drumuri nationale de 4 ori mai mult pentru un kilometru de drum national romanesc, decat pentru un kilometru de autostrada finlandeza. In al patrulea rand, in Finlanda se plateste la sfarsit, in timp ce in Romania se plateste de la bun inceput. Chiar daca nu ninge, firmele castigatoare ale licitatiilor trucate incaseaza banii. Iar daca ninge si nu-si fac treaba tot incaseaza banii. Spre deosebire de Finlanda.

Iar banii sunt ai nostri. Nu sunt nici ai Guvernului, nici ai PDL si nici ai coalitiei. Pe unde se scurg sume atat de mari din banul public catre regii zapezii? Printr-o palnie cu diametru mare, apartinand Ministerului Transporturilor. Este unul dintre motivele pentru care, nu intamplator, Partidul Democrat si apoi PDL au tinut mortis, de-a lungul intregii istorii de dupa 22 decembrie 1989, sa puna mana pe acest minister. Portofoliul Transporturilor a fost detinut de nu mai putin de 8 ori, in aceasta perioada, de reprezentantii acestui partid, care s-a dovedit, in ultimii cativa ani, fara dubiu, cea mai rapace formatiune din Romania.

Sa facem o scurta recapitulare a fondurilor imense irosite de Ministerul Transporturilor. Bani impinsi catre regii asfaltului, pentru drumuri si autostrazi, care finalmente sunt cele mai proaste din Europa. Bani impinsi catre firmele clientelare, pentru intretinerea drumurilor nationale iarna si vara. Sume colosale care, de cele mai multe ori, nu se regasesc in confortul transportatorilor sau automobilistilor. Sume colosale pentru decolmatarea Dunarii si altor cai de navigatie. Pentru lucrari care pot fi verificate dar nu sunt.

Asa apar regii. Si, in spatele lor, bosii politici. Cei la care se intorc, sub diverse forme, sume astronomice din banii publici. Cei care isi asigura, pe aceasta cale, finantarea campaniilor electorale. Numai cetatenii ii mai pot opri, identificand o alternativa politica si sustinand-o in alegeri.

Sursa: CorectNews

×