x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Să mai parchez la Universitate?

Să mai parchez la Universitate?

de Ionuț Bălan    |    27 Oct 2014   •   11:12

Când primarul general Sorin Oprescu a inaugurat parcarea subterană de la Universitate - în noiembrie 2012 - i-a avertizat pe şoferii că dacă vor mai parca ilegal vor avea probleme, iar tabloidele au titrat: Află cât e tariful! Am dat click şi am văzut că tariful era 2,5 lei/oră. Între timp am citit că Primăria Capitalei a reamenajat - tot în parteneriat public - privat şi cu aceeaşi companie - şi parcarea de sub Intercontinental, iar ziarele au scris că va costa cât la Universitate: 3,5 lei/oră. În fine, parcarea de la Inter nu costă 3,5, ci 3 lei/oră. Dar nici la Universitate preţul nu mai e de 3,5, a ajuns la 4, şi se aude că se va face 5 din ianuarie. Ia să socotim, de la 2,5 la 3,5 lei/oră avem o scumpire de 40%, la 4 - de 60% şi la 5 ar fi de 100%. În doi ani! Iar când firma concesionară e întrebată de ce tot măreşte preţul răspunde că aşa-i prevăzut în contractul încheiat cu Primăria şi că se corelează cu investiţia. Totuşi, la 4 lei, se poate parca sâmbăta şi la Athénée Palace, la hotelul de lux, nu în faţa Palatului Regal, acolo costă 1,5...

S-ar părea că atunci când pe lângă elementul public apare şi cel privat e mai scump. Asta să fie problema? Nu, pentru că unde-i doar privat şi atât, ca la magazinul Cocor, parcarea costă 2 lei/oră. La Universitate e o problemă de concurenţă. E nevoie de mai multe parcări ca să scadă preţul. Şi Primăria discută de o a treia parcare, pe str. Edgar Quinet, dar dacă ea va fi concesionată către aceeaşi firmă, acesteia îi va fi greu să se concureze singură. E o chestiune ce ar putea interesa Consiliul Concureţei, în sensul că Primăria cesionează unei companii poziţia sa de monopol? E mai mult o problemă de concurenţă, decât de consiliu, fiindcă atunci când există un singur actor într-o zonă e firesc să investească şi altul. De pildă, de ce n-ar face proprietarul magazinului Bucureşti o parcare supraetajată, mall-uri au destui? La 1,5 lei/oră vor veni la el cei care plătesc acum 4.

Sigur că aici mai intervine ceva în discuţie, de ce întreprinzătorii vor să-şi scoată investiţia repede, precum speculatorii, dacă Bucureştiul are rating investiţional şi mediul economic e atractiv, după cum rezultă din afişele în care premierul Ponta spune că a scăzut taxele? Şi de ce nu capitalizează firmele străine aici şi nu-şi mută sediul central? Consiliului Concurenţei - că tot l-am pomenit - are un studiu care arată că mediul de afaceri e mai prost la Bucureşti decât la Cracovia, Praga sau Bratislava şi că trebuie acordate ajutoare de stat investitorilor ca să vină. Păi, dacă-i aşa şi bucureştenii subvenţionează la 4 lei/oră investitorii să construiască nu mai bine pun ban lângă ban şi îşi realizează proiectele mai transparent, cu ajutorul Bursei de Valori?!
Să revenim însă la început. Primarul Oprescu sugera - la 2,5 lei/oră - că acum sunt suficiente parcări şi bucureştenii n-au de ce să-şi mai lase maşinile pe unde apucă. Întrebarea e dacă la 5 lei pe oră va avea acelaşi discurs. Pentru că degeaba sunt mai multe locuri de parcare în centru la noi decât în Barcelona, dacă oamenii nu-şi permit să le închirieze. E ca şi cum n-are exista.


×