x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Tara lui mall

Tara lui mall

17 Noi 2004   •   00:00

BUSINESS
Ultimii ani au adus Romaniei o dezvoltare exponentiala a domeniului de afaceri numit comert de nivel mare. Pe o piata mai mult decat "subtire", unde singurele initiative memorabile erau celebrele 50 de magazine intr-unul singur (Victoria), Unirea si Bucur Obor, era de asteptat ca, mai devreme sau mai tarziu, sa se produca o explozie.

Baietii destepti si orientati politic, intuind boom-ul imobiliar care urma, au pus mana, mai ales in provincie, preluand de la defunctul FPS contra unor preturi mai mult decat populare, pe retele intregi de spatii comerciale. Altii - si mai potenti in business - s-au descurcat pret de cate un fost magazin universal din anii de glorie ai comunismului sau (de ce nu?) mai multe. Unii dintre acesti investitori le-au tinut, pur si simplu, degeaba ani de zile, intr-o semiparagina evidenta, cu intentia clara si de multe ori declarata franc de a le vinde. Cei mai norocosi au si reusit sa faca un ban gramada ca efect al rabdarii lor. Altii s-au apucat sa bage adevarati bani in ele si sa creeze una dintre premisele unui comert civilizat si de calitate.

In ultimii ani insa o data cu primele succese repurtate de fenomenul cash & carry, Romania a relevat o imagine de "wonderland" in acest domeniu. Usor-usor, mari nume internationale din retail au intrat agresiv intr-o piata inca "in foame" de asemenea investitii si cu un potential de absorbtie enorm. Pe langa numarul atractiv de potentiali clienti, Romania mai ofera marilor operatori comerciali si avantajul unui popor pentru care, intr-o majoritate covarsitoare, mersul la cumparaturi reprezinta un soi de ritual sacru. Tocmai de aceea, se poate lesne remarca, in ciuda inmultirii lor intr-un ritm sustinut, marile centre comerciale inca nu pot face fata afluentei de cumparatori si ritmului devastator in care oamenii-plasa vin sa-si faca praf economiile cu o fervoare demna de o cauza mai buna.

Cea mai noua si mai tentanta oferta a pietei este mall-ul. Inventie americana, conceptul megacomplexului comercial cu toate facilitatile incluse, "croit" astfel incat o familie cu venituri omenesti sa-si poata petrece linistita o zi in incinta, a prins un pic mai greu in Romania. Dupa un debut de succes, portile primului astfel de edificiu (construit, ironia sortii, pe scheletul unui fost "Circ al foamei" ceausist) n-au mai fost asaltate in ritmul dement din zilele in care lumea se ducea in Vitan ca la urs. Poate si faptul ca, spre deosebire de Statele Unite, preturile din magazine sunt de cele mai multe ori peste ceea ce-si poate permite cumparatorul sandard sa fie una dintre cauzele anilor de evident recul.

Cert este ca, o buna bucata de vreme cu niste mici exceptii prin provincie, primul mall bucurestean parea a fi pionierul insingurat. In ultima vreme insa, mai ales in contextul in care Guvernul face eforturi disperate sa capteze bunavointa marilor investitori straini si de cand aderarea Romaniei la Uniunea Europeana s-a transformat din nazuinta in certitudine, iar orice multinationala care se respecta isi face intrarea intr-o piata noua inainte de deschiderea ei, constructia de mall-uri a luat o amploare incredibila. Aproape ca nu exista saptamana de la Dumnezeu sa nu se anunte mall-ul si cartierul. Romania a devenit, astfel, un fel de "tara lui Mall". Lucru perfect laudabil in masura in care astfel de initiative dau de munca si, pe cale de consecinta, paine unui numar apreciabil de familii, dar imposibil de sustinut ca fenomen daca, in paralel, domeniile economice direct productive (cu precadere industria si agricultura) nu se vor dezvolta in acelasi ritm. Altfel, cu tot respectul pentru aceste necesare (dar nu suficiente) infuzii de capitalism in Romania, intr-o tara neindustrializata, vitrinele stralucitoare se vor transforma in muzee.

×
Subiecte în articol: editorial