La Muzeul din Debreczen, in Sala Munkacsy, sunt expuse trei compozitii religioase ale pictorului, toate de foarte mari dimensiuni. Vizitatorilor li se atrage atentia ca aripa Muzeului, unde se gasesc acele panze gigantice, a fost cladita special pentru ele.
|
Rene Magritte are un tablou infatisand o pipa, al carui titlu te pune serios pe ganduri. Lucrarea se cheama "Aceasta nu e o pipa". Dupa ce se consuma clipa de amuzament si de paradox, realizezi ca, intr-adevar, nu de o pipa e vorba, ci de reprezentarea ei bidimensionala. Dupa care mintea incepe sa divagheze, iar la unii oameni sa mearga foarte departe, spre relatia concret-abstract. Sau si mai incolo, spre relatia creatie umana - creatie divina.
Vom spune si noi ca, in acest articol, subiectul nu e pictura, ci atelierul artistului. De fapt, nu atelierul propriu-zis, ci situatia generala a unei culturi, in conjunctura economica a tarii.
Primul gand, atunci cand zici tablou, trimite la ceva ce poate fi luat sub brat, nu la conditia acestuia de obiect. Realizarea unei imagini pictate pe mai multi metri patrati, inainte de a fi o chestiune artistica, e o investitie de obiect si de loc de munca cerand o amenajare specifica. Daca suntem mai atenti la lumile in care au evoluat artistii nostri de seama si la casele unde si-au instalat sevaletul, intelegem de ce arta romaneasca nu se poate mandri cu compozitii ambitioase, in fata carora sa intarzie, mute de admiratie, valurile de turisti. Pictura e si cartonul de 30 x 40 cm, pe care-l duci de colo, colo, fara ca nimeni sa observe ca transporti ceva, dar si panza de 20 mp impastata gros si intinsa pe un sasiu cantarind, laolalta cu rama, sute de kilograme. Cele doua-trei panze de Aman, Mirea sau Grigorescu cu dimensiuni medii, pe care conditia noastra de romani neumblati prin lume le vede colosale, nu fac altceva decat sa ne aduca la realitatea culturala si economica a vremurilor in care Aman, Mirea si Grigorescu au indraznit, intr-o viata de om, doar una sau doua panze mai ambitioase.
Citește pe Antena3.ro