SUFLETUL COMERTULUI
De la 1 ianuarie, afisajul stradal pentru bauturile
alcoolice a fost interzis.
In 2005, Bachus se va rasfata in presa
Noile reglementari legislative care restrictioneaza expunerea marcilor de alcool pe zidurile cladirilor, pe autobuze sau pe panourile de afisaj determina schimbari de strategie. De la 1 ianuarie, presa devine favorita.
ALEX ANGHEL, CRISTI PASARICA
Apropierea de data aderarii la Uniunea Europeana strange chingile corporatiilor care pana de curand s-au bucurat de paradisul legislativ din Estul neunionist. Romania n-a facut exceptie de la regula. In vreme ce in Vest restrictiile privind publicitarea acelor produse care pot afecta sanatatea erau tot mai riguroase si numarul campaniilor de informare in crestere, Romania nu avea o dificultate in a expune fara limitari comunicarea la alcool si tutun.
Cu un debut relativ discret in 2004 si-o continuare sustinuta in 2005, noile reglementari ingradesc exprimarea marcilor de bauturi alcoolice prin afisaj stradal. Lucrurile vor sta la fel si cu publicitatea la tutun, care, conform celor declarate de reprezentantii celei mai im-portante companii de panotaj din Romania, va iesi din peisajul urban cu incepere din 2006.
CHICHITA. E interesant de vazut ce se va intampla cu siglele luminoase anuntand bauturi alcoolice, mai ales ca aceasta solutie s-a aflat mai degraba pe gustul producatorilor si al publicitarilor, decat afisajul propriu zis. Siglele luminoase, expuse de cele mai multe ori deasupra ultimului etaj al unor cladiri inalte din centru, desi nu intra sub incidenta panotajului ca instrument de expunere, se afla totusi in competitie cu aceasta. Cel mai probabil, fericitii beneficiari ai restrictionarii pe outdoor sunt celelalte medii rasfatate de publicitari: presa scrisa, televiziunea si eventual radioul.
MODE SI MENTALITATI. Daca in trecut consumul de bauturi alcoolice era un semn de virilitate, iar consumul de tutun era privit ca o metoda de a socializa, acum cele doua fenomene au devenit exponentele unui pericol social. Privite ca vicii, si datorita fapului ca sunt consumate excesiv, tabacismul si alcoolul pierd din ce in ce mai mult
teren in mediile de comunicare. Daca altadata interesantii saloanelor pufaiau de zor si doamnele foloseau porttigarete pentru a da o nota de eleganta statutului de fumatoare, astazi, in lumea civilizata, educati sunt aceia care au renuntat la fumuri.
|
|
PATRIOTISM. Valorile nationale americane se regasesc in vizualurile pachetelor de tigari inca de la 1880
|
INVESTITIE. Copii si tigari, o asociere ce pare astazi deplasata
|
.
.
PERTINENT
|
"E de comentat totusi faptul ca publicitatea outdoor pentru bauturi alcoolice nu indeamna oamenii la bautura, ci incearca sa diferentieze o marca fata de cealalta. Din moment ce bautura si comercializarea alcoolului sunt legale, nu vad de ce a aparut o lege sa interzica un segment relativ mic al publicitatii pentru alcool. Care este diferenta intre o macheta de presa si un panou publicitar la nivelul efectului? Nici una. Nu exista reclame la alcool care sa arate un individ care da o sticla pe gat."Florin Tuca, Euromedia.
|
|
EFECTE
|
In Uniunea Europeana, problema consumului excesiv de alcool a fost luata in serios de catre autoritati, care in unele tari au impus masuri drastice in vederea combaterii acesteia. Una dintre cele mai eficiente masuri s-a dovedit a fi aceea a maririi taxelor la bauturile alcoolice. Prin urmare, este de presupus ca alte masuri, precum interzicerea publicitatii la alcool, pe anumite suporturi media, nu au avut efectul scontat. Marirea taxelor a dus la marirea pretului.
|
|
INLOCUITORI PUTERNICI
|
|
SCHIMBARE. O imagine din trecut
|
"Pentru afacerea companiei Euromedia, procentul acordat publicitatii pentru alcool spirtos este de 3%-4%. Pentru compania noastra nu e semnificativ, mai ales ca nici n-am lucrat foarte mult cu firmele producatoare de alcool. Am avut putine contracte de acest gen si pierderile, in urma legii aparute, au fost aproape insesizabile.
De altfel, nici companiile producatoare nu aveau in mod special expunerea marcilor lor pe aceasta media drept mijloc esential de promovare. Daca tot a intrat in vigoare aceasta lege, pe aceasta nisa ramasa libera vor intra acum supermarketurile, promotii pentru produse din supermarketuri. (...). Din punctul nostru de vedere, aceasta masura n-a fost neaparat justificata. Pur si simplu a aparut o lista unde erau trecute mediile in care se mai poate face reclama la bauturi alcoolice si urma o enumerare in care noi nu ne-am regasit. Asa am dedus ca afisajul stradal nu mai este agreat", a declarat Florin Tuca, director executiv Euromedia.
|
OPINIA CNA
|
"Este o lege buna si probabil ca acest lucru va duce la reorientarea reclamei la bauturile spirtoase de pe strada in audiovizual si ziare", declara Ralu Filip, presedintele CNA. "Este o masura foarte buna mai ales in ceea ce priveste copiii, care vor fi protejati de acest gen de publicitate. Legea va avea efect cu atat mai mult cu cat alcolul este un produs care se vinde in mare parte datorita publicitatii".
"In acest moment, in Occident exista modele diferite", explica Ralu Filip. "Sunt tari unde publicitatea la alcool este total interzisa pe strada, sunt legi ca acelea din Franta, unde nu se poate face publicitate decat unei bauturi cu maximum 2% alcool sau sunt tari ca Germania, unde berea e considerata aliment si, prin urmare, reclama la bere e permisa. Sunt tari ca Polonia, Suedia si statele nordice, unde legislatia este foarte aspra.
Pana acum cativa ani eram una dintre ultimele tari care avea reglementari in acest domeniu, insa acum suntem in randul tarilor din Uniunea Europeana."
|