Jurnalul.ro Fun Astronomii susţin că suntem cu toţii "praf purtat de văntul stelar"

Astronomii susţin că suntem cu toţii "praf purtat de văntul stelar"

de Jurnalul National    |    10 Oct 2007   •   00:00

Astronomii şi astrofizicienii au anunţat că au reuşit un mic pas in direcţia oferirii unui răspuns la intrebarea "de unde venim?".

Astronomii şi astrofizicienii au anunţat că au reuşit un mic pas in direcţia oferirii unui răspuns la intrebarea "de unde venim?", transmite miercuri Associated Press recepţionată de Rompres.

Stelele, planetele şi tot ce se află pe ele, provin din praf cosmic rezultat in urma morţii stelelor. Insă intrebarea care incă persistă este de unde a provenit praful cosmic care a dus la formarea primelor stele?

Un telescop foarte puternic al NASA pare să fi surprins unul dintre posibilele răspunsuri la această intrebare: este vorba despre praful cosmic aruncat de găurile negre.

Praful cosmic care a dus la apariţia primelor stele din Univers s-a format in quasarii care au in mijloc găuri negre gigantice. Quasarii sunt nuclee strălucitoare de galaxii, cele mai strălucitoare obiecte din univers, emiţănd de mii de ori mai multă lumină decăt o galaxie normală. Quasarii se formează in urma ciocnirii dintre două sau mai multe galaxii.

"Molecule de gaz s-au ciocnit unele de altele formănd lanţuri de molecule in condiţiile de temperaturi de ordinul a mii de grade Celsius produse de un quasar. Aceste lanţuri au devenit din ce in ce mai mari pănă au ajuns să poată fi considerate particule de praf", a explicat Ciska Markwick-Kemper de la University of Manchester din Anglia, coordonatorul acestui studiu ce va fi publicat in cursul acestei luni in Astrophysical Journal Letters.

Telescopul Spaţial Spitzer a identificat o mare cantitate de praf cosmic "proaspăt" produs intr-un quasar aflat la 8 miliarde de ani lumină depărtare. In urma analizării acestor imagini s-a descoperit că acest praf cosmic conţine particule de sticlă, nisip, cristal, marmură, rubin şi safir, a mai precizat ea.

Praful cosmic este un element extrem de important in procesul de răcire inaintea naşterii stelelor care sunt compuse predominant din gaz. Praful care rămăne după naşterea unei stele formează alte corpuri cosmice, aşa cum sunt planetele, cometele şi asteroizii, a susţinut şi astronomul Sarah Gallagher, coautor al acestui studiu din partea University of California din Los Angeles.

"Pănă la urmă putem susţine că tot ce există provine din praf cosmic", a mai adăugat Ciska Markwick-Kemper.

Astfel, conform acestui studiu, planetele tinere care s-au format in urmă cu doar căteva miliarde de ani şi care se află departe de quasari, provin din praful cosmic produs de moartea altor stele. Acesta pare să fie şi certificatul de naştere al Pămăntului.

Dan Weedman, fostul director al departamentului de astrofizică de la NASA a apreciat acest studiu drept un important pas in direcţia elucidării enigmei "primelor zile" ale Universului.

Subiecte în articol: magazin cosmic praf