x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cand publicitatea canta

0
16 Aug 2004 - 00:00

SUFLETUL COMERTULUI

De la previzibilul Vivaldi, folosit, tocmai pentru ca e accesibil, pana la uzura, si pana la manea, de la arta la kitsch, muzica de orice gen reprezinta motorul unui spot publicitar.

TANIA COHN, ALEX ANGHEL

O idee creativa poate fi distrusa de muzica neinspirat aleasa, la fel cum o idee proasta poate fi salvata de muzica. Important in alegerea unei melodii, intr-o reclama tv sau audio este bugetul. Spoturile au fost adesea rampa de lansare pentru necunoscuti care ulterior au devenit staruri. Si iata cum, fara sa vrea, publicitatea ajunge sa faca lobby muzicii. Cati dintre tinerii de azi stiau de Gil Dobrica pana sa apara in reclama de la Zapp? De multe ori, cel care schimba programul cand intra publicitatea se razgandeste la auzul melodiei din spot si astfel retine si mesajul publicitar. Un spot fara muzica este ca un om fara suflet.

MODE SI TENDINTE. Muzica poate crea o moda in publicitate. Vezi ritmurile latino din anii trecuti sau cele specific portugheze din vara aceasta, care au impanzit spoturile audio si video. Ca sa nu mai vorbim de hiturile etern valabile, mereu gata de reinterpretare. Exemplu? "We will rock you", care se pliaza pe grile variate. El poate transmite la fel de multe prin vocea picaturii de apa animate de la Evian, dupa cum o face in interpretarea divelor "Pepsi".

LOCAL. Tot astfel s-a intamplat cu spotul "Taraful", semnat Headvertising. El a deschis o noua zona numai buna de explorat, nu doar in materie de spot, ci si in materie de ilustratie muzicala. Ceva nou care a prins la public, rupt din realitatea autohtona, nu avea cum sa treaca neobservat si astfel s-au nascut spoturi precum cele pentru Rromani Chris - "Copiii rromi vor sa invete", "Astra, masinuta merge struna, am asigurare buna" (vorbim de firul melodic, nu de versuri) ori deplasand accentul de la muzica lautareasca la manea - "Vrajitoarea Chiuloasa". Interesant este ca unii artisti renumiti nu-si dau muzica pentru publicitate, tocmai pentru ca munca lor sa nu se transforme din arta in ceva comercial (vezi cazul ABBA).

Intr-un spot, o melodie trebuie sa urmaresca "momentele subiectului" astfel incat sa devina complementara imaginilor. Un exemplu reusit care respecta aceste reguli este melodia "Cuore" semnata Rita Pavone, din spotul Connex mesaje scrise, al carei deznodamant se produce intr-un crescendo facut sa-ti taie rasuflarea.

AUDI - LOGO. Dincolo de slogan si logo, unele marci isi comunica esenta identitatii lor avand un corespondent audio. Faimos este jingle-ul (fragment muzical scurt) de la Intel-inside, care identifica marca fara sa fie nevoie sa ai sub ochi haina-i vizuala. Sa mai pomenim de cel asociat Windows (toate calculatoarele cu acest program "canta" la fel la deschidere) sau de cele ale caselor de productie cinematografica Paramount Pictures ori Metro Goldyn Mayer, care, iarasi, gratie unei identitati audio extrem de bine desenate anunta marca de departe. "Din pacate - considera Silviu Culea, director de creatie la Tempo - nu se intelege inca valoarea pe care muzica o poate aduce unui brand. De aceea, la noi sunt doar 5 companii care investesc in muzica si care inregistreaza si succese pe masura."

PIELEA CA DE GAINA. Iata ca, intr-un secol predominant vizual, coloana sonora e cea care da valoare unei simple imagini. Este graitor cazul spoturilor de imagine (care nu vorbesc despre produs sau beneficiile lui, ci despre marca si valorile ei), multe dintre ele migrand mai degraba spre zona videoclipurilor, unde o productie si o muzica de calitate suplinesc lipsa unei idei sclipitoare, dar declanseaza emotia si imaginatia celui care priveste, facandu-i, cum se spune, pielea ca de gaina. Sa devina oare aceasta combinatie, de muzica si imagine, o noua forma de arta, care va fi cautata (asa cum cauti un CD cu muzica care iti place sau un film bun)? In sustinerea acestei presupuneri pot veni cateva "videoclipuri" publicitare (unele adevarate filme scurte), vazute anul acesta la Cannes, pe care iti doresti sa le revezi de dragul emotiei pe care o transmit (vezi cazul "Evian", "Axe" sau "Aerolineas Argentinas").

Din pacate, nu sunt multi oamenii de comunicare care constientizeaza cat de importanta e muzica in cazul unui eveniment. Un exemplu fericit e lansarea Baxi Romania, unde o talentata interpreta de jazz, Irina Sarbu, prelungeste mult in realitate atmosfera spotului tv.

CELEBRU SAU NECUNOSCUT

"Mai degraba decat sa folosim hituri incercam sa gasim melodii care suna proaspat, dar necunoscute publicului din Romania. Ni se pare mult mai interesant sa sapam si sa incercam sa gasim diamante unde nu te astepti, de pe care dam praful la o parte si stralucesc (nu cred ca mai e cazul sa spun ca implicit si costurile licentierii unei melodii necunoscute sunt sensibil mai mici decat in cazul unui hit). Un astfel de exemplu ar fi melodia din spotul Joe Shopping, in care un baiat merge la cumparaturi intr-un magazin de haine scumpe, dansand si muscand din napolitana Joe. "Just A Little Samba" (cantata de "Ugly Duckling", grup hip-hop din California) a prins foarte bine si, drept consecinta, a ajuns un hit numai bun de difuzat la radio" precizeaza Horea Pascu, Post Production Manager la Saga Film.
Citeşte mai multe despre:   sufletul comertului,   muzica

 



Mai multe titluri din categorie

Reacții după vaccinarea președintelui Klaus Iohannis: „Noul brand de țară”. Top al meme-urilor

Reacții după vaccinarea președintelui Klaus Iohannis: „Noul brand de țară”. Top al meme-urilor
Galerie Foto Președintele Klaus Iohannis s-a vaccinat public, vineri, 15 ianuarie, împotriva COVID-19, deschizând astfel a doua etapă de vaccinare.   În ciuda faptului că evenimentul își propunea să întărească...

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci
Doi români din Franța au fost condamnați în Franţa la câte 500 de euro amendă pentru o infracţiune inedită. Au cules ilegal 266 de kilograme de ciuperci într-o pădure din estul țării....

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar
Un lucrător poştal din Japonia, căruia meseria sa i s-a părut un calvar, a fost nevoit să explice poliţiştilor de ce nu a livrat 24.000 de trimiteri poştale, unele dintre acestea expediate în urmă cu câţiva...

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute
Serviciul Naţional de Meteorologie (NWS) din Statele Unite a atenţionat populaţia din Florida cu privire la posibile căderi de iguane, pe fondul pătrunderii unei mase de aer rece în statul american, relatează...

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini
O pisică din Marea Britanie a suferit răni grave însă a reuşit să supravieţuiască după ce a parcurs peste 60 de kilometri blocată sub capota unei maşini, relatează duminică Press Association. Pisica...

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum
O companie din Dubai a prezentat o sticlă de parfum încrustată cu peste 3.500 de diamante şi care deţine trei titluri mondiale omologate de Guinness World Record, relatează UPI. Guinness a confirmat că sticla...

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic
Jumătate de milion de elevi de la şcolile secundare din nord-estul Mexicului au stabilit vineri un nou record mondial de lectură colectivă, citind simultan un pasaj din cartea 'México Insurgente', a ziaristului...

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea
Iubirea și loialitatea animalelor de companie este una cu adevărat specială, iar acestea merită să primească aceleași lucruri din partea noastră. Dacă vrei să înțelegi gesturilor prin care animalul tău...

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui
O femeie in Scoţia a făcut publică o listă făcută de bunicul ei, care conţine 10 reguli pe care un pretendent trebuie să le respecte pentru a putea fi iubitul nepoatei lui, notează Daily Mail. Amie...

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore
Un tânăr în vârstă de 18 ani, din Belfast, a devenit milionar, pentru câteva ore, după ce a găsit 8.9 milioane de lire în contul său bancar, notează indy100. Dane Gillespie a primit 8.9 milioane de lire...

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă
Un drum scurt până la toaletă a avut consecinţe grave pentru un tânăr de 18 ani care făcea jogging într-o localitate din centrul Germaniei, relatează agenţia DPA citând un anunţ al...

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi
Nivelul de fericire al oamenilor care obişnuiesc să ofere se menţine constant, sau scade într-un ritm mult mai lent, spre deosebire de situaţia în care ei ar fi beneficiarii darurilor respective, conform concluziil...

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite
Copiii fac mii de lire pe săptămână într-o rețea mondială de hacking construită în jurul jocului Fortnite. Conform BBC, vârstele lor sunt și de 14 ani. 20 de hackeri au spus că fură conturi online...

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump
 Un amfibien orb, care obișnuiește să își îngroape capul cu nisip, a fost numit după Donald Trump, ca răspuns la comentariile sale privind schimbările climatice, scrie...

Un nou record mondial: 126 de ore de dans

Un nou record mondial: 126 de ore de dans
O adolescentă de 17 ani din Nepal a dansat timp de 126 de ore consecutiv pentru a intra în Cartea Recordurilor Guinness la categoria ''cel mai lung maraton de dans susţinut de o singură persoană'', informează...
Serviciul de email marketing furnizat de